2017-08-23, 21:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår att ”alla” inte kan ha psykopattentaklerna utåt hela tiden. Men. Jag försöker säga att det ingår ju i journalistyrket – särskilt om man nu är en duktig sådan – att kunna läsa av folk, ta reda på lite mer än vad man kan läsa i tidningarna, ha egna teorier och inte svälja bilden som erbjuds i media osv.

Vidare menar jag att INNAN man bestämmer träff för att låsa in sig med honom i bunkern borde hon rimligtvis redan ha tagit reda på detaljer som vi inte ens vet något om. Typ hans fester på ubåten, hans sexliv etc.. Hon borde rimligtvis ha intervjuat hans fiender (som är många) för att kunna måla upp en bild om hans svagheter.

Eller börjar man ”djupintervjun” genom att intervjua honom på hans villkor utan att kunna sålla i det han påstår?

Jag kan inte förstå hur hon skulle ha kunnat ge en mer nyanserad bild av genit ifall hon nu själv inte visste något om honom.

Ingen av oss visste (troligtvis) att han var en potentiell styckmördare. Men många kunde vittna om hans raserier, villkorslöshet, hämndbegär och många andra kusligheter.

Jag menar vidare att dessa tjejer som kontaktar livstidsdömda bakom galler och blir ”manipulerade av dem” är EN kategori av kvinnor. De är ofta trasiga själva och söker en beskyddare.

Men en journalist som dessutom har helt säkert träffat många maktgalna och knepiga människor borde ju fatta att en bild som man har eller ger utåt ofta inte stämmer med verkligheten.

Det lilla jag har läst på nätet utan att ens ha gjort en djupdykning talar om att personen ifråga hade gränsöverskridande beteende, tålde inte kritik, blev lätt arg/kränkt och brusade upp, krävde att man skulle respektera honom – utan att han respekterade sina medarbetare tillbaka, han tog åt sig äran av det arbetet som utfördes av flera. Han kunde gå till extrema handlingar (sänka utbåten) ifall han ville jävlas med sina f.d. medarbetare.

Jag läste också att han försökte bygga en bomb när han var yngre.

Sen om man betraktar den här sortens människor om ”trevliga” och ”genier” är upp till var och en. Själv skulle jag dra mig för att umgås med dem.

Om jag ska överdriva lite så förstår jag om man vill intervjua Idi Amin eller Adolf Hitler, men måste man verkligen göra det på tu man hand i en bunker?

Till sist: använde PM droger?

Utseendemässigt är han ju lite lik Julian Assange och den mannen tycker jag också verkar lite creepy, har liksom ett påträngande kroppsspråk.
Citera
2017-08-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Men det är liksom inte någon mening med ett avlyssningssystem som inte kan snappa upp ovanliga ljud utan bara propeller ljud. Det motsäger sig självt.

Ryssarna skulle bara kunna uppfinna ett framdrivningssystem som låter som om Kim ropar på hjälp hela tiden så skulle de aldrig kunna höra Ryssen.

Så är det alltså inte. De kan höra alla möjliga ljud, men det svåra är att avgöra vilka ljud som är intressanta i undervattens sammanhang.

Att kunna höra röster är ganska viktigt även i ubåtskrig. Det gjorde man försök med redan under andra världskriget. Tänk vilka härliga hemligheter man skulle kunna avlyssna.
Fast internationella samarbeten gör att länder delar med sig av inspelningar.

Just röster kan du glömma - skall någon lyssna på prat i en båt får de sätta en mikrofon mot skrovet. När du pratar är det att jämnställa med några milliwatt högtalare - detta får inte ett skrov att vibrera särskilt mycket och ännu mindre får du några ljudvågor som kommer att gå att detektera genom vattnet.

Tar du propellerljud så är det väldiga mängder kubikmeter vatten som skvalpas runt. Och stora maskiner i fartyg skapar resonanser i skrovet - just därför som Kockums jobbat så mycket på sin vibrationsfria motor.

Det krävs stora energier för att låta högre än grundbruset från vågor mm.
Citera
2017-08-23, 21:23
Medlem
Det måste vara så. Man får hoppas sheriffen låser in tomtarna i myth busters. Verkar förekomma en hel del crash dummy sex där också.

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jaha okej. Duköp vet mer än mig. Jag tänkte mig att den flyttas på det sättet då den väger som satan. Men kan ha fel.

Han har hängt upp den och smiskat den och övat styckmord då.
Citera
2017-08-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Beror helt på vad Danmark har för dårkriterier för tillfället. För ca 30 år sedan så dömdes 9/10 mördare (mord/dråp) till rättspsykiatrisk vård. Idag är siffran det omvända, 1/10 döms till rättspsykiatrisk vård. Inte så att de som dömts blivit friskare eller att man ändrat lagen, läkarna gör bara mer strikta bedömningar idag.

Hans invändning om begravning i havet är
inte så löjlig som man kan tro om syftet är att undvika att bli åtalad för brott mot griftefriden (dansk motsvarighet). Ett fartygsbefäl får lagligen begrava avlidna till havs. I det här fallet får han dock svårt att hävda detta av flera skäl; ett är att han befann sig nära land och inte på något världshav, han kunde bara åkt in till land.

Nej ett fartygbefäl får aldrig begrava ett lik till havs utan att först att fått ok från myndigheter -

På riktiga oceanbåtar lägger man liket i (mat)frysen - för att kunna inspekteras av närmaste hamnmyndighet - och flaggstaten naturligtvis.
Citera
2017-08-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
4m stege? Bra högt ändå. Kan KW ha halkat ner och slagit ihjäl sig?

Och PM greps av panik och kände att en styckning och sänkning av ubåten var den enda utvägen? I så fall har han handlat som ett nervvrak.
Citera
2017-08-23, 21:27
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Och PM greps av panik och kände att en styckning och sänkning av ubåten var den enda utvägen? I så fall har han handlat som ett nervvrak.

Bara en tanke. Har inte riktigt sett annars hur det skulle kunnat ske en olycka så hon dör. Men ramlar man 4 m då är det dödligt.
Citera
2017-08-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
För mig ser det ut som flera mindre sår på handen, ett sår vid näsan och ett invid ögat.
Har också noterat det. Jag tror det är blodprickar som han missat att tvätta bort. Han har vid båda ögonvrårna.
Citera
2017-08-23, 21:28
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
4m stege? Bra högt ändå. Kan KW ha halkat ner och slagit ihjäl sig?

Så nu är det en olycka? Hahah du idiotförklarade nyss någon som trodde på olycka. Hur ska du ha det
Citera
2017-08-23, 21:29
Medlem
mina teorier om vad som hände.

1. Preben blir avvisad efter en sexuell invit på Öresunds botten. Hon (med humor och rapp käft) får det att koka över för pölsemannen som dödar henne. Han får panik och "behöver" göra sig av med kroppen, får inte ut den pga de smala stegarna och små luckorna och styckar henne. Efter dumpningen inser han att ubåten ser ut som ett slakthus och sänker den (i brist på golvmopp och klorin)

2. Samma scenario som ovan förutom att det faktiskt blev sex som tyvärr slutade illa. Preben ströp henne antagligen under akten och paniken infann sig (enligt punkt 1)

3. Användare OY's teori om att hon fastnade i maskineriet med armen för att slutligen bli halshuggen av ubåtens kompassglas
Citera
2017-08-23, 21:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7

Precis. Nä det är ingen olycka. Vi kan glömma den tesen.
Citera
2017-08-23, 21:30
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Så nu är det en olycka? Hahah du idiotförklarade nyss någon som trodde på olycka. Hur ska du ha det

Fel. Jag idiotförklarade dig för att du trodde hon dött eller styckats på däck... För fan människa. Gör ett iq-test.
Citera
2017-08-23, 21:30
Medlem
Citat:
Bara en tanke. Har inte riktigt sett annars hur det skulle kunnat ske en olycka så hon dör. Men ramlar man 4 m då är det dödligt.
Icke dödligt alls. Beror på hur hon landar. Och det blir inte med huvudet före eftersom hon ramlar ner med fötterna först. Möjligen skadas hon, men hon dör inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in