2017-08-23, 16:22
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Han har varit i några rejäla bråk och har enligt uppgift betett sig helt vansinnigt mot tidigare vänner och kollegor (finns beskrivet tidigare i tråden). Madsen sänkte exempelvis ubåtsföreningens tidigare ubåt som hobbymekanikerna i den lilla hobbygruppen hade byggt tillsammans (Freya). Tippar att det var en och annan som inte var jätteglad på Madsen där, exempelvis mannen som betalat för hela ubåten och som drog Madsen inför en juridisk tvist för att få tillbaka den.

Det finns säkert många i hans omgivning som inte är ett dugg förvånade över detta och säkert för länge sedan kan ha misstänkt att han är psykopat eller har psykopatiska drag.
Lär nog varit en hel del turbulens mellan submarine madsen och alla som köpt hans koncept om att arbeta ideellt för att förverkliga färdigställdet av en privatbyggd dansk ubåt som även är känt internationellt på grund av att hon låg som flytande teater vid invigningen.

Där finns ju ett tomrum mellan åren 2009 och 2017.
Citera
2017-08-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Polisen sa också att man inte funnit någon annan DNA på kroppen trots att man försökt. Då är det nog svårt att bevisa sexbrott?
Det behöver ju fortfarande inte vara sexbrott.

Det sorgliga i sammanhanget att allt faktiskt kan ha börjat med en olycka av en sort som PM direkt visste skulle peka tillbaka på honom som dålig skeppare eller på ubåten som farlig.

Men eftersom han ljög att KW släppts av och senare ljög att KW begravdes hel, så har han rätt mycket uppförsbacke med sin trovärdighet när han sitter i ytterligare förhör om dödsorsaken.

Känns som att PM lyckas prata på sig ett par år extra i fängelse jämfört med vad han kanske skulle kunnat få om han börjat med en historia som legat närmare sanningen.
Citera
2017-08-23, 16:25
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi ska inte glömma i bort sammanhanget att a) LGW är en författare b) älskar själv uppmärksamhet c) överdriver gärna som en sann historieberättare gör d) glömmer bort i vilket sammanhang hela detta skedde.

Jag komma ihåg (vagt) en historia om en tjej som mördade sin rival och styckade henne i dennes eget badrum. Sen gömde hon kroppsdelarna under ett träd. En förstagångare som klarade av allt själv plus inte behövde ett dygn för att "andas in".

I detta fall måste man komma ihåg att tidsramen är given utifrån. PM kan inte stanna i ubåten hur länge som helst. Han var tvungen att agera raskt och det var mycket att uträtta.

Självklart är han "riktigt störd". Men det är ju ALLA som mördar och styckar en människa.

Sen tvivlar jag starkt på att LGW skulle ha STYCKAT en människa. Om han var med på en obduktion är en annan femma, men varför, när och var skulle han själv ha styckat en person (djur räknas inte i detta sammanhang..)

Det är fallet bland annat jag diskuterat i tråden.

Hon mördade, styckade henne på toaletten och städade undan. Tog offrets bil till arbetsplatsen och jobbade hela skiftet för att på kvällen bege sig ut och begrava resterna. Efter någon timme ringde hon polisen.

Jag tror snarare att PM förstått vad han "behöver göra".
Citera
2017-08-23, 16:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ja, det verkar som om vad Madsen sagt i förhör om styckningen är okänt.

Tidningen Politiken skriver:
"Den sigtede kaptajn har ikke forholdt sig offentligt til, at Kim Walls lig er blevet parteret."
http://politiken.dk/indland/art6077929/Det-ved-vi-og-det-ved-vi-ikke

Jag läste vid lunchtid svensk tid (befinner mig i en helt annan tidszon själv) att Peter inte blivit förhörd efter torson hittats. Polisen vill vara säkra på sin sak innan förhören. Dock vet jag inte om advokaten berättat. De får väl ha kontakt antar jag?
Citera
2017-08-23, 16:27
Medlem
Det är en sak som gnagt mig avseende sänkningen och fyndplatsen av KW's kvarlevor.
Någon länkade till en karta tidigare i tråden, och om man tittar på de olika koordinaterna så verkar ubåten tagit väldigt lång tid på sig från observationen från handelsfartyget tills det siktas vid fyren.
Troligen har dådet skett däremellan. Det startade den där gnagande känslan som har mynnat ut i följande fundering:

Kan det vara så enkelt att torson låg kvar i tornet och det var därför PM sänkte ubåten?

Fyndplatsen av torson är bara ca 5NM från vrakplatsen och normalt så är väl strömmarna nordliga i bukten.
Citera
2017-08-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag läste vid lunchtid svensk tid (befinner mig i en helt annan tidszon själv) att Peter inte blivit förhörd efter torson hittats. Polisen vill vara säkra på sin sak innan förhören. Dock vet jag inte om advokaten berättat. De får väl ha kontakt antar jag?
Hon behöver inte berätta. Han har tv enl advokaten. I cellen.
Citera
2017-08-23, 16:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Madsen vet om fyndet och meddelar genom sin försvarare att han är lättad efter fyndet.
Citera
2017-08-23, 16:30
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Man skulle vilja vara den lilla flugan på väggen inne i ubåten. Kommer vi någonsin att veta vad som verkligen hände? Madsen kommer att vägra att erkänna - kallhamrad mördare som o.j. Simpson eller lasermannen.
Citera
2017-08-23, 16:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Men de verkar dock ha pratat om fyndet:

Citat:
Madsens försvarsadvokat Betina Hald Engmark uppgav senare under eftermiddagen att hennes klient är ”lättad” över fyndet.

– Min klient och jag är mycket till freds med att fyndet som polisen gjort har kunnat identifieras. Den delen av utredningen är nu på plats, och det är han mycket lättad över, säger Betina Hald Engmark till Ritzau.

På frågan om hur hennes klient kan vara lättad över att Kim Walls kropp har hittats svarar hon:

– Min klient är det för han har ingen annan önskan än att det här blir uppklarat och sanningen kommer fram. Det är fortfarande i min klients största intresse och hans önskan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-det-ar-kim-wall-vi-hittat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Intressant. Kombinationen av hur mycket polisen har delat med sig offentligt, trots att den misstänkte har tillgång till media, gör att jag misstänker att polisen har enormt överbevisade bevisning som vi ännu inte fått tagit del av.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det behöver ju fortfarande inte vara sexbrott.

Det sorgliga i sammanhanget att allt faktiskt kan ha börjat med en olycka av en sort som PM direkt visste skulle peka tillbaka på honom som dålig skeppare eller på ubåten som farlig.

Men eftersom han ljög att KW släppts av och senare ljög att KW begravdes hel, så har han rätt mycket uppförsbacke med sin trovärdighet när han sitter i ytterligare förhör om dödsorsaken.

Känns som att PM lyckas prata på sig ett par år extra i fängelse jämfört med vad han kanske skulle kunnat få om han börjat med en historia som legat närmare sanningen.

Olycka håller inte längre. Har väl aldrig gjort det heller fast hon skulle dumpats hel ner i sjön. Ingen styckar ett lik för en olyckas skull. Hur kan man ens ligga nära en olycka med en styckad kropp? Vilken vals skulle man kunna dra med utgångsläge olycka för att få ihop detta?
Citera
2017-08-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Huruvida han har tagit det optimala beslutet givet omständigheterna som rådde kan vi nog inte avgöra, bara spekulera i. Det är inte otänkbart att han mördat Kim på ett sätt som hade gjort att det varit utmanande att fastslå bortom rimlig tvivel att det inte var en olycka. I det fallet hade det varit ett bättre beslut att larma, hitta på en bra historia hur hennes skada framkom och hållit tummarna att det inte gick att få en fällande dom mot honom.

Han visste nog väl att det inte skulle betraktas som en olycka och gjorde det han kunde efter rådande omständigheter som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in