2017-08-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
En rätt så intressant grej som GW nämnde :

Tyder ju på att Madsen antagligen var riktigt störd som klarar av att stycka en kropp på så kort tid.

Vi ska inte glömma i bort sammanhanget att a) LGW är en författare b) älskar själv uppmärksamhet c) överdriver gärna som en sann historieberättare gör d) glömmer bort i vilket sammanhang hela detta skedde.

Jag komma ihåg (vagt) en historia om en tjej som mördade sin rival och styckade henne i dennes eget badrum. Sen gömde hon kroppsdelarna under ett träd. En förstagångare som klarade av allt själv plus inte behövde ett dygn för att "andas in".

I detta fall måste man komma ihåg att tidsramen är given utifrån. PM kan inte stanna i ubåten hur länge som helst. Han var tvungen att agera raskt och det var mycket att uträtta.

Självklart är han "riktigt störd". Men det är ju ALLA som mördar och styckar en människa.

Sen tvivlar jag starkt på att LGW skulle ha STYCKAT en människa. Om han var med på en obduktion är en annan femma, men varför, när och var skulle han själv ha styckat en person (djur räknas inte i detta sammanhang..)
Citera
2017-08-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Som sagts tidigare, han kommer aldrig berätta vad som hänt
Om man säger någonting tillräckligt många gånger blir det ändå inte automatiskt sant.

PM har redan pratat - man visste om att hon var död och kroppen dumpad. Och man visste detta för över en vecka sedan. Man kanske till och med visste om styckningen.

Om PM redan från dag ett började prata så är det nog troligare att du har fel och att polisen har - eller kommer att få - en komplett redogörelse.

Det som skett i ubåten är totalt förkastligt. Men det är inte bevis för att PM är tillräckligt förhärdad för att kunna sitta och upprätthålla lögner när polisens förhörsledare allt eftersom har mer och mer faktiska bevis.
Citera
2017-08-23, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Sekretessen har inte släppts - vad som har skett är att polisen har fått motivera varför de håller honom inlåst - och därför har polisen släppt delar av "grundlagsförhöret" från dag 1

Och där säger PM att "hon är död" och att han har begravat henne till sjöss - detta säger han alltså dag1 i första förhöret.

I Danmark kan man inte bara låsa in folk utan skäl - (som i vissa andra stora skandinaviska länder)

Kom ihåg att vi får polisens och åklagarens version av det hela -

Ja självklart var väl att vissa delar av domstolssekretessen hävts. Det finns inga skandinaviska länder där man kan låsa in folk utan skäl. Danmark har inga striktare regler gällande anhldelse än övriga norden. Till skillnad mot Sverige har åklagarna i Danmark 24 timmar på sig innan beslut om häktning så en dag snabbare kastas Danskarna in i häktescellen.

PM kommer att få tala och vi kommer att få lyssna var så säker.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Inte riktigt va? Vilda gissningar har vissa sysslat med absolut, men de flesta normalbegåvade har kunnat se vilket håll det barkat åt rätt tidigt.

Nej. Bara gissningar, har inget med förnuft eller detektivarbete att göra. Isåfall önskar jag se anledningen till dessa påståenden. Väl grundat.
"PM verkar vara..., PM måste vara psykopat... PM har solklart våldtagit och styckat KW..." m.m.
Det kan vem som helst rapa ur sig, finns dock inte någon som kan utröna något händelseförlopp baserat på den information som framkommit tidigare, de första dagarna i utredningen.
Ingen här har insiderinfo, ingen här har insyn. Bara gissningar alltihop, som likt Peters försvar, ändrar sig allt eftersom mer information i fallet blir offentligjort.
Sedan finns det en och annan som f o r t f a r a d e tror och tycker att PM måste vara oskyldig och att KW blivit avsläppt någonstans och blivit bortförd av nordkoreanska agenter och liknande.
Hypotetiskt skulle de kunna ha rätt, alltså möjligt, men knappast troligt.
Styckmordet avfärdade jag som nonsens, som ovan, möjligt, men definitivt inte troligt, och ignorerade dessa inlägg till förmån för de som gissade på mer eller mindre realistiska orsaker.
Tji fick jag, vilket jag gladeligen erkänner.
Som någon skrev här, med erfarenhet från rättsväsendet, att aldrig döma på förhand.
Det tog jag till mig, och med tanke på de otroliga svängarna detta brottsfall tagit så lär jag vara försiktig i framtiden.
Men det är inte för att någon eller några gissat mer rätt än andra, utan för att verkligheten överträffar dikten. Bevisligen.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Nej likställer gör jag ju inte. Men de har slående många gemensamma egenskaper. Elon Musk älskar ju onekligen också att prova framstå som superintelligent och en enorm drivkraft bakom allt och alla, och hitta på massa tokiga idéer som ofta inte ens är i närheten av vattentäta (no pun intended), men med lite analys framstår det rätt klart att han inte är det enorma snillet som han själv (och alla hans fanboys) provar att projicera. Sen ta äran för saker som egentligen inte han själv har haft så mycket med att göra. Sen går journalister rakt i fällan. Så visst är det likheter.
Väldigt många av de mest framgångsrika företagsledarna brukar ge råd för hur man ska lyckas med företagssamhet.
Ett av de vanligaste råden brukar vara att man inte ska vara rädd för att omge sig med personer som är både kunnigare och mer intelligenta än man själv.
Det du beskriver ovan som någon negativt är istället något att sträva efter om man vill lyckas.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt polisen var deras mailkontakt professionell och de kände inte varandra innan.

Frågan är om ubåtsfärden var deras första personliga möte någonsin? Eller om de träffats och pratat åtminstone en gång innan?

Verkar lite våghalsigt att bara åka ut i en liten ubåt med en person man aldrig mött förut. Man vet ju inte riktigt hur det blir med personkemi mm innan man träffats personligen. De ska ju ändå vara instängda tillsammans i ett trångt utrymme under flera timmar.
Citera
2017-08-23, 16:15
Medlem
Jag skulle bli förvånad om detta är första gången som han har mördat. Det är bra att danska polisen nu går igenom gamla fall, men jag tycker även man borde göra detta i Sverige och i Baltikum där han har varit en del och föreläst.
KW var ju svenska och han har ju inte bott långt från bron. Det finns väl en del ouppklarade försvinnanden och mord i Skåne som man borde matcha mot Madsen nu när vi vet vad han är kapabel till.
Citera
2017-08-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Han har också sagt att han begravt kroppen hel, säger danska polisen nu
Förklarar varför hans advokat fick försvaga hans situation genom att på felaktiga grunder angripa polisens antydan att torson var KW. Jag tror inte hon är helt nöjd om han inte bara ljuger för polisen utan även för henne. Advokaten kan aldrig göra sitt bästa om hon inte vet vad hon faktiskt har att hantera.

Däremot är det ju tacksamt för resten av världen om PM även lägger krokben för sin egen advokat.
Citera
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ska lyssna av ikväll. På väg fr jobb nu. Har inte lyssnat på livesändningar sen igår.

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Okej, det var detta inlägg jag tänkte på, från 9:12 imorse:

(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag hörde det inte själv och det är förstås möjligt att PhSalander hört fel.

Det är rättat i förmiddags tidigare inlägg, Polisen säger inte "hel" han säger"havet" - dvs "have".
Ja, det verkar som om vad Madsen sagt i förhör om styckningen är okänt.

Tidningen Politiken skriver:
"Den sigtede kaptajn har ikke forholdt sig offentligt til, at Kim Walls lig er blevet parteret."
http://politiken.dk/indland/art6077929/Det-ved-vi-og-det-ved-vi-ikke
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle bli förvånad om detta är första gången som han har mördat. Det är bra att danska polisen nu går igenom gamla fall, men jag tycker även man borde göra detta i Sverige och i Baltikum där han har varit en del och föreläst.
KW var ju svenska och han har ju inte bott långt från bron. Det finns väl en del ouppklarade försvinnanden och mord i Skåne som man borde matcha mot Madsen nu när vi vet vad han är kapabel till.

Seriemördare tar ofta troféer från sina offer och sparar dem i hemmet på något skyddat ställe.

Om han är en lustmördare eller liknande bör det finnas bevis på andra offer i hans tillhörigheter som är gömda på ställen där han vistas ofta och ensam.
Citera
2017-08-23, 16:20
Medlem
Dr_Kronas avatar
Undrar om det finns några spår kvar av en ev våldtäkt.
Dom danska poliserna verkar ju vara duktiga och noggranna.
Citera
2017-08-23, 16:22
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Frågan är om ubåtsfärden var deras första personliga möte någonsin? Eller om de träffats och pratat åtminstone en gång innan?

Verkar lite våghalsigt att bara åka ut i en liten ubåt med en person man aldrig mött förut. Man vet ju inte riktigt hur det blir med personkemi mm innan man träffats personligen. De ska ju ändå vara instängda tillsammans i ett trångt utrymme under flera timmar.

Jag känner och umgås med en del journalister och frilansare och denna story är inget som avviker på något sätt. Det är väl inget scoop kanske, men väl en bra grund till en artikel som kan säljas till intresserade. Kanske till och med pitchad med lite redaktörer här och var varpå Wired kan visat initialt intresse. Inte säkert den gått att sälja ändå, men som frilansare skadar det inte att ha lite idéer och material som kan vara till nytta i framtiden.
Hade jag frilansat hade jag tyckt det var en tillräckligt "udda" story som säkert kunnat intressera en och annan redaktion och kanske slutligen hamna i något magasin som man kan hitta i flygstolen framför påväg till 14-dagars till Mallis.

Jag känner inte spontant att det skulle finnas någon direkt anledning att vara orolig eller rädd för att träffa Peter, helt publikt och o-hemligt, bara för att det är/var en u-båt. Skulle nog känna mig rätt lugn, dock ganska spännande tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in