2017-08-23, 13:50
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Vad jag förstår är ubåtar rätt komplexa. Det är inte direkt en jolle han byggt.

Även om det finns många som skulle kunna bygga en ubåt, så är det väldigt, väldigt få som verkligen gör det. I det hänseendet så var PM en driftig person, i alla fall fram till den 10/8 2017. Det som hände sen är helt obegripligt för normala hjärnor.
Citera
2017-08-23, 13:51
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Trodde länge att det fanns någon form av allmänt begriplig logik i hans agerande och att han var relativt intelligent och rationell. Jag hade uppenbarligen helt fel. PM har, bortsett från det avskyvärda brottet, gjort ett antal riktigt korkade saker som leder honom i fängelse under överskådlig framtid, vilket han sannolikt inte tänkt sig.

Intressant hur lätt det är att missbedöma en person.

Det hela känns väldigt impulsivt och illa planerat. Kanske det bara hände som en del såna här beskriver det. Hursom det är svårt att se honom som oskyldig efter alla saker man fått reda på.
Citera
2017-08-23, 13:52
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Observera att ubåten byggts av en grupp hobbymekaniker på fritiden. Madsen har, av sina tidigare kollegor, blivit kritiserad för att han bidragit så lite i bygget men tagit åt sig äran för ubåten (finns länkat till detta tidigare i tråden). Den här svadan om att det är han som är hjärnan bakom ubåten och raketprojektet kommer från honom själv. Det är han själv som varit ute i media och målat upp en bild av sig själv som Danmarks svar på Elon Musk. Tyder i min bok på en narcissistisk person med grandios självbild - en av huvudkaraktärsdragen för en psykopat.

Ah där ser man jag trodde han byggt den själv. och det är fanimig ingen liten bedrift om så varit fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag får nog backa från min teori om att hon hamnat i propellern, nu när polisen hittat hennes blod inne i U-båten.

Olycka eller mördare? Nu lutar jag åt det senare; finns det någon enda människa som skulle stycka en person som omkommit genom en olycka, förse kroppen med metalltyngder och sänka den i havet? Och sedan uppträda till synes oberörd, tom på gott humör, vid häktningsförhandlingen. Han gjorde ju tom en slängkyss till en kvinna.
Den är ju ganska vidrig. Undrar hur den där kvinnan tänker nu. Hon hade, enligt rapporter, format händerna till ett hjärta som svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Trodde länge att det fanns någon form av allmänt begriplig logik i hans agerande och att han var relativt intelligent och rationell. Jag hade uppenbarligen helt fel. PM har, bortsett från det avskyvärda brottet, gjort ett antal riktigt korkade saker som leder honom i fängelse under överskådlig framtid, vilket han sannolikt inte tänkt sig.

Intressant hur lätt det är att missbedöma en person.

Man kan nästan tro att hans plan var att hamna bakom lås och bom. Det lutar mer åt att det är en handling utförd av en jubelidiot än att det skulle vara något slags geni. Väntar fortfarande på att det ska komma fram uppgifter så att man förstår tanken bakom hans agerande, men det blir istället bara mer och mer förvirrande. Han gräver sig bara djupare och djupare ner i graven.
Citera
2017-08-23, 13:53
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Du har helt raketsäkert INTE läst någon av hennes artiklar .

De handlar ju BARA om teknik (internet), raketer och rymdprogram.

https://harpers.org/archive/2017/07/the-weekly-package/

https://www.theguardian.com/travel/2015/jun/13/naked-island-idyll-eccentric-couple-recall-life-rockets-dictators

https://foreignpolicy.com/author/kim-wall/
Du ligger helt fel. Hon skrev också om humanistiska ämnen av allmänt intresse. Idi amins kulturella och psykologiska arv i Uganda eller feminism på kuba. Hon kunde absolut ha planerat att skriva en kritisk artikel om PM vilket skulle ge motivet till mordet.
Citera
Medlem
Mimurs avatar
Har inte följt tråden så mycket men båten sänktes ju medvetet. Men vet någon om den bara sänktes med ballasttankarna eller vattenfylldes även hela inredningen? Nu står det ju att de hittat blod från KW inne i den och det tyder väl troligast på att inredningen inte vattenfylldes?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Det är lite lustigt när man tänker på hur annorlunda det här fallet kunde ha gått om:

Madsen lyckats sänka ubåten på ett djup som omöjliggör bärgning inom rimlig tid och lyckats sänka Kims kropp så att den aldrig hittats.

Det finns endast 2 ställen i närheten där man kan sänka en ubåt - och de djupen är ca 40 meter - och de ligger utanför ubåten operationsradie - och 40 meter är ingenting - det är det samma som 7 meter - upptagsmässigt sett.

Dessa djup är SO om Ven - dvs nord ca 50 klicks - andra djupet är vid Möens Klint - ca 100 klicks söderut - Hela området är ca 10 meter djupt - förutom i farlederna som är rammade till 14 meter.
Citera
2017-08-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Har inte följt tråden så mycket men båten sänktes ju medvetet. Men vet någon om den bara sänktes med ballasttankarna eller vattenfylldes även hela inredningen? Nu står det ju att de hittat blod från KW inne i den och det tyder väl troligast på att inredningen inte vattenfylldes?

Danska polisen pumpade ut "38000 liter vatten" 38 kubik från ubåtens innanmäte -
Senast redigerad av Bluis 2017-08-23 kl. 14:06.
Citera
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det finns säkert många i hans omgivning som inte är ett dugg förvånade över detta och säkert för länge sedan kan ha misstänkt att han är psykopat eller har psykopatiska drag.

Jo, det är nog så att du haft rätt hela tiden. Det är bilden av en psykopat som växer fram här.

Jag tror att ofta när tidningar frågar bekanta till en mördare om hur han var, så svarar de: "- Det trodde jag aldrig om honom". Detta kan bero på att frågan kommer för snabbt. De är fortfarande i chock över att en som de kände blivit gripen för något bestialiskt. Skulle man låta lite tid gå & fråga några veckor senare när de låtit det sjunka in, så tror jag att en annan bild växer fram. Bitarna faller mer på plats.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Med den tidigare postade kartan över säkra positioner ubåten befunnit sig på, kan man försöka sig på att gissa var dumpningen av kroppen utfördes?

Är det troligt att Nautilus varit öster om den plats där den sänktes? Antar att det är strömmar som fört torson in i viken.

Hade mordet skett innan ubåten siktades vid Drogden? Jag gissar det.
Citera
2017-08-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Den vattenfylldes. De tömde ubåten. Alla spår försvann inte trots bräckt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in