2017-08-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Tillhör de du refererar till som duktig med kniv vid slakt av både tamboskap och vilt, som bakgrund till mitt påstående nedan.

Sticker man ett djur medans hjärtat pumpar så blir det väldigt mycket blod och det är också så man avlivar ett djur. Bedövningen innan är bara för att knocka djuret.
Det blöder dock fortfarande rätt mycket om man sticker ett djur som är dött och hjärtat har slutat pumpa, men det beror lite på vad man gör. Kapa ben vid knäleder t ex är inte så blodigt, men kapa huvudet vid atlaskotan är en annan femma och då blöder det avsevärt mer. Det blöder också rätt kraftigt när man öppnar buken och tar ur de röda organen (hjärta, lungor, lever osv), men inte i närheten så mycket som om hjärtat pumpar.

Har hon nu styckats/stympats inne i ubåten efter hennes hjärta slutat slå så skulle det oavsett bli tämligen blodigt - speciellt om han har gjort detta för att kunna lyfta henne ur ubåten för då skulle det av naturlig anledning rinna ur en massa blod.

Det tar ett bra tag innan allt blod har levrat sig och dessutom finns det mer kroppsvätskor än blod.

Bara som lite bakgrundsfakta till denna diskussionen eftersom en människa torde reagera som vilken slaktkropp som helst om vi pratar om det rent mekaniska.

Nja så speciellt blodigt blir det inte tycker jag, då vi hade jordbruket slaktade vi 8/10 grisar per tillfälle men blodigt va det inte utan snarare mindre blod på golvet än i stugan i Arboga tex. Men älg och bogskott är det mycket blod när tarmarna tas ur.
Tänkte på en sak till Ang detta med blodspill, nu vet ju inget om detta fall men borde bli lite blod spill om offret först strypts och att man sedan dragit åt kattstrypare/buntband på båda sidor om där man ska kapa. Då borde det bli extremt lite blod som rinner ur kroppen och buntband borde funnits ombord?
Sen kan jag tänka mej att kroppen tagits upp med halsen uppåt.
Citera
2017-08-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Jag tror att det är ett planerat mord. Han kan ha haft utrustning för styckning med sig samt plast att lägga under kroppen för att minska risken för blod-och dnafynd efter styckningen.
Att vara ute med offret i en ubåt på havet är ju nästan en garanti på att få vara ifred under dådet samt att havet är en bra plats att dumpa en kropp och verktyg man använt vid styckningen.

Att stycka kroppen, säga att "alla på båten mår bra", sänka ubåten och ljuga i sina förhör talar knappast för en olycka eller slump.

Jag tror det var planerat.

Jag tycker snarare allt pekar på att det inte var planerat. Varför skulle han ha bokat in en träff med en vän som han tvingades ställa in dagen efter om mordet var planerat? Varför skulle han sänka sitt livsverk i samband med planerat mord? Skulle han inte i så fall hittat på en mer sannolik story om inte behövde ändras? Om han hade haft tid att göra det hade han naturligtvis inte satt sig själv i den svåra situationen.

Snarare tyder det på att han bragt henne om livet (sannolikt uppsåtligt eftersom han gjort saker som tyder på undanröjande av bevis) och att detta varit oplanerat. Våldsbrott som uppkommit av okänd anledning under färden. Kanske började de bråka, kanske förgrep han sig på henne. Allt tyder ändå på att han handlat i panik.

Arma familj. Hoppas han ruttnar i helvettet.
Citera
2017-08-23, 09:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag gick bet att googla på hur mycket gas som produceras. Alla länkar jag hittade fokuserade på tidsperspektivet samt faktorer om varmt/kallt vatten etc.

Eftersom det fanns en kedja runt torson, måste ju slutsatsen vara att han underskattade mängden gas.
Ja, och i presskonferensen nu sa de att han gjort hål i kroppen för att gas ska sippra ut. Låter som att han underskattat gasbildningen.
Citera
2017-08-23, 09:14
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kan han ha styckat kroppen eftersom det är omöjligt att få ut en hel kropp genom luckan på u-båten? Detta är anledningen till att rätten vill bespara anhöriga stötande detaljer?

Nyss ville han bli frikänd för att han var oskyldig enligt advokaten.....

Det här är så sjukt så vi har nog bara sett toppen av isberget än.
Citera
2017-08-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
En styckning av en människa är nog inte ett brott som man debuterar med. Gissar att det här inte är det första mordet som han har gjort.
Styckmord förekommer faktiskt soml debutbrott, exempelvis styckmörderskan i Askersund för ett par år sedan. Inga likheter i övrigt, dock.

När det gäller en egotrippad tokstolle som PM kan det nog finnas allt nöjligt skumt i bagaget.
Citera
Medlem
Någon som vet om PM haft husdjur, plågat djur eller liknande? Inte helt ovanligt att personer som utför sådana här saker har haft husdjur som dött "i en olycka" och liknande.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Polisen sa också att man inte funnit någon annan DNA på kroppen trots att man försökt. Då är det nog svårt att bevisa sexbrott?
Citera
2017-08-23, 09:16
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Från polisens presskonferens nu:

- DNA-match både för torson samt för blod funnet i u-båten (alltså var det blod man menade med 'fynd i ubåten' initialt)

- PM har försökt med våld skapa hål i kroppen för att gaser lättare ska komma ut utan att kroppen börjar flyta upp

- PM har använt metall (?) i någon form som vikt för att hålla kvar kroppsdelarna på botten

- Ingen klar dödsorsak ännu, komplicerad obduktion som ännu pågår

- De fortsätter söka efter de andra kroppsdelarna främst vid kustlinjen

Kan han hävda att han försökte genomföra en "värdig begravning" eller nåt sånt bullshit och få nåt gehör i rätten? Mördarsvin...
Citera
2017-08-23, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Polisen sa också att man inte funnit någon annan DNA på kroppen trots att man försökt. Då är det nog svårt att bevisa sexbrott?

Hans Dna förmodligen löst upp i vattnet då det är bara torson man hittat på henne

2 veckor i vattnet låg torsot dessutom.
Citera
2017-08-23, 09:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Jag tror att det är ett planerat mord. Han kan ha haft utrustning för styckning med sig samt plast att lägga under kroppen för att minska risken för blod-och dnafynd efter styckningen.
Att vara ute med offret i en ubåt på havet är ju nästan en garanti på att få vara ifred under dådet samt att havet är en bra plats att dumpa en kropp och verktyg man använt vid styckningen.

Att stycka kroppen, säga att "alla på båten mår bra", sänka ubåten och ljuga i sina förhör talar knappast för en olycka eller slump.

Jag tror det var planerat.

Nej, så dum är han inte. Han visste ju att han var den förste som skulle bli misstänkt. I så fall skulle han ha släpat dit någon prostituerad kvinna som inte en människa skulle ha saknat, från den undre värld i Köpenhamn som han tydligen var väl hemmastadd i. Eller en dejt från ett dejtingforum.
Citera
Medlem
[Wizard]s avatar
Många kritiserade den danska polisen inledningsvis för att de var långsamma, inkompetenta osv, men jag måste bara säga att jag tycker de har agerat väldigt professionellt nu när de berättar lite mer vad de vet och framförallt tycker jag de har varit mycket bra på att berätta de sakerna de får berätta utan krusiduller! Annat hade det varit om svenska polisen hade varit ansvariga - det kan vi nog vara rätt säkra på med tanke på hur PK allt skall vara här...

Informationen i denna presskonferensen var mycket detaljerad och han berättade mycket mer än jag trodde de skulle säga med tanke på att de samtidigt bygger upp bevis inför en rättegång, så hatten av till våra danska grannar och deras poliskår!

En liten notering: PM hade enligt polisen punkterat hennes bål i syfte till att säkerställa att den inte skulle flyta upp till ytan. Det låter inte som något en person i panik utför utan snarare något utstuderat, men detta kanske är något som alla fiskare har koll på och att PM i sitt ubåtsintresse hade koll på detta - men för mig var det lite för utstuderat som sagt.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Detta låter inte som en mördares första gärning. Den här gubben har nog mer lik i bagaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in