2017-08-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är också lite inne på det där.

Fast. En styckning kräver fortfarande en yxa eller en såg. Har man verkligen det på en u-båt?

Det är otroligt att denna missuppfattning dyker upp gång på gång på FB. För det första så behöver man inte såga av skelettben för att separera kroppen. Benen sitter ihop med senor och dessa kan lätt skäras av med en vass kniv. Man behöver inte ens ha en särskilt stor kniv för att stycka en kropp.
Citera
2017-08-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast kanske inte att fira upp en kropp som väger dryga 50 (eller knappt?)?
PM ser inte heller ut som en bjässe dock, men frågan är om en styckning där hade gjort hanteringen så mycket lättare, att få kroppen upp och ut genom tornet? Som någon påpekade, det borde varit lättare med armar kvar där man kan fästa rep/band under srmarna och fira upp?
Tror han rimligen borde haft vinsch och kunnat vinscha - så jag tror inte vikten borde varit problem. Vore märkligt om han inte har utrustning för att rimligt enkelt kunna lasta i/ur grejer inför sina turer.

Men har han lämnat ett lik i ubåten nog länge så kanske han varit tvungen att kapa armar och underben på grund av att hon legat i en ställning där likstelheten fått underben och armar att spreta ut.
Citera
2017-08-22, 00:21
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Jag tror fortfarande att hon förolyckades vid den tiden då hon skulle släppts i land. Att ha henne kvar skulle antagligen resultera i handgemäng med försök att fly/kontakta hjälp när hon inser att hon inte kommer få bli avsläppt.

Det tror jag med. Vid denna tiden eller tillochmed innan. Om han inte höll henne fången ett tag då, förstås. Han kanske band fast henne?
Citera
2017-08-22, 00:22
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Har svårt att se att man väntar 10 timmar på att stycka en kropp alltså. Då ska man vara en iskall mördare..

En Iskall mördare är du redan när du bestämmer dej för att stycka någon överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tanken har slagit mig, särskilt då ubåten var inblandad i en incident med ett större fartyg där de nästan krockade, enligt vad som framkommit i media.
Exakt, det var lite därför jag undrade. "Herr Domare, hon trillade i sjön och måste ha råkat bli insugen i propellern"
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är otroligt att denna missuppfattning dyker upp gång på gång på FB. För det första så behöver man inte såga av skelettben för att separera kroppen. Benen sitter ihop med senor och dessa kan lätt skäras av med en vass kniv. Man behöver inte ens ha en särskilt stor kniv för att stycka en kropp.

Nej, men som amatör behöver du lite kunskap om hur du ska göra. Låter inte så lätt att göra med en fickkniv för en novis direkt?
Citera
2017-08-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag talar om vikten på olika kroppsvätskor + delar. Vet inte hur du tänkte (om du nu gjorde det?). När man styckar någon så kommer det givetvis ut blod från kroppen när man skär av artärer och liknande. Att man ska tömma hela kroppen på blod är i princip omöjligt i en ubåt, men när man har lyfter upp delarna från ubåten till ytan så kommer det såklart rinna ut ännu mer blod.

Jag skrev inte heller att tarmarna var uttagna men det är ett sätt att minska vikten.
...och jag skrev alltså att dylika resonemang hör mer slakt till än transportstyckning. Att man får ner vikten genom att ta bort X är liksom självklart. Vidare kan man snöra av med en tourniké och en död kropp påstås blöda förvånansvärt lite.

Så, vad är din poäng? Vill du på något vis fortsätta hävda att det är ett bröstparti utan magparti man hittat? Eller vad vill du ha sagt? Varken styckning eller havets ofog orsakar det.
Citera
2017-08-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
När man hittat en styckad kropp är väl ändå "olycka" lite ute genom fönstret? Hur mycket benefit of a doubt kan en människa ha?
Det går ju inte att säga med säkerhet att det handlar om en styckad kropp men det skulle kunna vara så, det får obduktionen utvisa.
Angående olycksdelen så har polisen konsekvent sagt något i stil med följande:
– Polisens arbete utgår fortfarande från att det rör sig om ett misstänkt mord (säger Steen Hansen vid Köpenhamnspolisen).
Sen får vi se vad åtalet handlar om när det väl beger sig.
Citera
2017-08-22, 00:24
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag undrar om det fortfarande går att hitta eventuell sperma? (Fy Fan vilket jobb rättsläkare har också... )

Ja, rota runt i en ruttnande fitta i hopp om att finna sperma.. En del väljer verkligen sina yrken med omsorg. Om det finns spår efter hans DNA, det är nog svårt att säga då kroppen legat i saltvatten. Men vattnet kanske inte har kunnat tränga in i vaginan då den svullit pga förruttnelse och stängt ute vatten!
Citera
2017-08-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är korrekt noterat. Om man hittat spår av styckning - vilket jag har svårt att tänka mig att PM kan dölja om han inte är överdjävligt duktig - så tror jag inte han skulle klarat sig med lägre misstankegrad.

Har han verkligen styckat måste han nästan gjort det uppe på däck om inte polisen skulle hitta spår av styckning inne i ubåten. Har jag fel och han fixar styckning i ubåten och polis/domstol inte visste det vid häktningen förra måndagen så är han banne mig verkligen RaketForskare Klass 1A.

Inte heller du fattar, kan tänka utanför boxen...han kan mycket väl ha sagt att han var tvungen att stycka henne för att få ut henne ur sin "skapelse". Hans skapelser betyder långt mer än människor, försök förstå det. Han är en alldeles speciell särling, och berättar förmodligen rakt upp och ner, som det var. Polisen kan såklart inte gå ut med det direkt, och lyckta dörrar blev självklara.

Om jag har bara lite rätt i detta, betyder det att hittade likdelar bekräftar hans berättelse, men ger ingenting om HUR hon dog eller VAD som orsakade det. Det är detta, som det kommer att handla om, är jag ganska klar över, men kan ha helt fel, såklart...
Citera
2017-08-22, 00:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Problemet är egentligen att vi inte vet exakt när PM tog död på KW. Och hur det gick till.
Ponera att PM lade KW som död i en väldigt dum eller konstig ställning. När han sen skulle flytta henne som död så spretar antingen benen eller armarna ut och stel är hon. Hur då göra för att få ut henne ?

Propeller teorin tror jag inte alls på.
Det som får mej att klia mej i huvet är hur torson med benstumparna och kätting kunnat flyta upp redan nu.

Det kanske inte är KW utan ett annat, äldre, kvarleva. Dels för att polisen uttryckte sig att den har legat ett tag/länge. Skulle de uttrycka sig så om en de letat efter som varit borta mindre än två veckor?
Citera
2017-08-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
En Iskall mördare är du redan när du bestämmer dej för att stycka någon överhuvudtaget.
Så, jag hittar en kropp i skogen och utav outgrundlig anledning styckar jag den. Då är jag mördare?

Vi vet ännu ej om 1) det är en olycka/dråp/vållande eller *mord* och 2) vi vet inte säkert om det är PM eller havet som utfört styckningen och 3) givet styckning, vet vi inte när PM kom på den idén, om den var nödvändig för hans stolliga "sjöbegravning" eller för att det var lite kul...

Ja, och 4) förstås. Vi vet inte om bålen som är hittad är Walls eller inte. Även om det verkar rätt troligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in