• 28 208 online
  • 1 135 497 medlemmar
  • 58 851 781 inlägg
2017-06-17, 02:24
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Godkväll

Har en gammal laptop (1.3GHz CPU, 240mb RAM, windows xp) och tänkte höra vilken "hack/black hat" dist som jag kan köra på den via USB live image ?

Kan jag köra Kali ?

Tack på förhand

Prova Puppy-Linux:

https://distrowatch.com/table.php?distribution=puppy
Citera
2017-08-15, 10:19
Medlem
RingInteSnutens avatar
Sitter nu med min forsta stationara pa valdigt lange.

Nu undrar jag vad jag ska kora for distro pa den.

Jag ar valdigt van och bekvam med Arch linux, och har darfor funderat pa att testa Gentoo da jag kanner att jag vill ha annu mer kontroll over vad jag installerar.

Dock sa alskar jag AUR som kommer med arch.

Vad tycker ni, vilken dist ska jag kora pa Arch eller Gentoo.

Samt vilket VM bor jag anvanda, valdigt van med Openbox, och vill experimentera med ett tilingVM da jag knappt anvander musen langre i vilket fall.

Vilket VM skulle ni rekomendera och varfor?

Awesome, eller i3?

Tackar tackar
Citera
2017-08-15, 11:25
Medlem
yokisucis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten

Jag ar valdigt van och bekvam med Arch linux, och har darfor funderat pa att testa Gentoo da jag kanner att jag vill ha annu mer kontroll over vad jag installerar.

Samt vilket VM bor jag anvanda, valdigt van med Openbox, och vill experimentera med ett tilingVM da jag knappt anvander musen langre i vilket fall.

Awesome, eller i3?

Tackar tackar

När det gäller dist, testa Gentoo om du känner för det. Eller kör på Arch som du är bekväm med sedan tidigare. Du vet nog bäst själv vad som passar dig bäst.

Rekomenderar verkligen att gå över till tiling. Mycket trevligt. Dock lite annorlunda.

När det gäller Awesome så har jag själv inte testat Awesome speciellt mycket, men hört att den vid nya versioner kan ha problem med tidigare config filer, så man måste gå in och ändra ibland vid updatering. Den använder även Lua för konfiguration.

i3 är lätt konfigurerad, och många brukar rekomendera den för nybörjare. Som standard stödjer den inte gaps mellanrum mellan fönstren, men har finns i3-gaps om man vill ha det. Även om i3 är lätt att konfigurera, så gillade jag själv inte riktigt att man behövde ange om ett fönster skulle horisontelt eller vertikalt om nuvarande fönster.

Personligen har jag fastnat för bspwm. Väldigt minimal, och stödjer gaps. Fungerar fint iaf för mig och de väldigt minimala behov jag har. Tycker även den va lätt att komma igång med. Den, tillskillnad från i3 och Awesome, saknar dock en panel. Och att få iordning någonting med t.ex. dzen2 kan vara, iaf var det när jag hade någon lätt panel, rätt bökigt.

Här finns en ganska lång video angående tiling fönsterhanterare. där hon även går igenom en hög. Sevärd enligt mig: https://www.youtube.com/watch?v=Api6dFMlxAA
Senast redigerad av yokisuci 2017-08-15 kl. 11:52.
Citera
2017-08-15, 23:35
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten

Awesome, eller i3?

Tackar tackar
Gentoo kör jag själv på min stationära numera. Jag har aldrig själv använt Arch, men filosofin verkar ju vara densamma, dvs. att ge användaren mer kontroll. Nu går ju tämligen mycket att kontrollera i exempelvis Debian eller annan mer vanlig distribution, men skillnaden är väl att man gärna går den lata vägen som faktiskt erbjuds där, medan Gentoo tvingar en att göra desto mer val och tänka efter. Som van användare är det väl portage som är det du behöver lära dig. Är antagligen avsevärt långsammare än pacman, då det är skrivet i Python, och i Gentoos repository finns det för mesta bara källkod (finns binärer för vissa större program som kan ta evigheter att kompilera om du har stationär av äldre/billigare modell), dvs. allt kompileras. För prestandasökaren finns här massor att gotta sig i om man vill leka med optimeringsflaggor och dylikt.

Jag arbetar en del i terminal. Samtidigt har jag gärna tillgång till en full desktopmiljö när jag så behöver, varför jag startar upp KDE, med KWin och SDDM, vid behov. För mig går ju det alldeles utmärkt, men den som frågar efter WM specifikt vill väl gärna köra något lättare; där är jag icke till hjälp.
Citera
2017-08-21, 12:42
Medlem
testa även antergos en mycket bra dist välj själv vad du vill ha har även aur
Citera