Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 09:24
  #973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Kostade väl 8.5k ny på elgiganten för inte så länge sedan så det är ett saftigt pris.

Gjorde den?
Citera
2017-08-21, 09:57
  #974
Medlem
Atems avatar
Är ute efter en ordentlig arbetsdator, ska smidigt kunna hantera större program som körs parallellt (Photoshop, Illustrator, ljud- och bildredigering etc), vara snabb att surfa med, ha en bra skärm. Bör kosta under 20 000 (gärna lite mindre än så). Tips mottages tacksamt.

Edit: Skulle den här kunna vara något? Är det motiverat att gå upp ytterligare en eller ett par tusenlappar och få något bättre?
__________________
Senast redigerad av Atem 2017-08-21 kl. 10:04.
Citera
2017-09-06, 17:00
  #975
Medlem
CheeseHDs avatar
Dum fråga men hur fungerar det om man köper en begagnad mac från UK? Vet att Å,Ä,Ö inte finns men kan man fortfarande ladda den i våra svenska uttag eller måste man köpa en adapter och dylikt.
Citera
2017-09-06, 21:24
  #976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheeseHD
Dum fråga men hur fungerar det om man köper en begagnad mac från UK? Vet att Å,Ä,Ö inte finns men kan man fortfarande ladda den i våra svenska uttag eller måste man köpa en adapter och dylikt.

Nätdelen som kopplas i vägguttaget ska vad jag vet vara samma i hela EU, ja kanske samma över hela världen. Den ska klara 110-240V och även de olika ländernas frekvens på elnätet.

Det som kan skilja mellan olika länder är själva stickkontakten, men då den är löstagbar från själva nätdelen, så kan man skaffa en som passar Sverige, eller en sladd med kontakt på.



https://www.apple.com/se/shop/produc...D4595%252B45c4

https://www.apple.com/se/shop/produc...B45d4%252B45b0


https://www.macoteket.se/produkt/app...urope/28438212
Citera
2017-09-07, 16:27
  #977
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Är ute efter en ordentlig arbetsdator, ska smidigt kunna hantera större program som körs parallellt (Photoshop, Illustrator, ljud- och bildredigering etc), vara snabb att surfa med, ha en bra skärm. Bör kosta under 20 000 (gärna lite mindre än så). Tips mottages tacksamt.

Edit: Skulle den här kunna vara något? Är det motiverat att gå upp ytterligare en eller ett par tusenlappar och få något bättre?

Nej. För en "ordentlig arbetsdator" räkna med bortåt 28-30k. Alternativt så vet du inte riktigt själv vad du menar när du säger "ordentlig arbetsdator".
Citera
2017-09-22, 09:48
  #978
Medlem
CheeseHDs avatar
Kan de nya macbook 15 spela upp 4k på youtube?
Citera
2017-09-27, 07:10
  #979
Medlem
Mac-användarna får betala mer då de shoppar på nätet enligt artikeln nedan. Något att tänka på.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...andas-emot-dig
Citera
2017-10-04, 13:09
  #980
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej. För en "ordentlig arbetsdator" räkna med bortåt 28-30k. Alternativt så vet du inte riktigt själv vad du menar när du säger "ordentlig arbetsdator".

Precis. Jag överlåter till dig att berätta vad jag menar, och även att definiera vilka behov jag och andra kan tänkas ha vad gäller en arbetsdator.
Citera
2017-10-04, 19:35
  #981
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Precis. Jag överlåter till dig att berätta vad jag menar, och även att definiera vilka behov jag och andra kan tänkas ha vad gäller en arbetsdator.

Min? Nej, jag gick efter den allmänna definitionen som avser "arbetsstation" då du bokstavligen skrev "ordentlig arbetsdator" och nämner saker som PS etc. Engelskans dito är "workstation". Här är en typisk workstation från t ex Dell:
http://www.dell.com/se/foretag/p/pre...&ref=PD_Family

Använder t ex Xeon-prolle, ECC-ram etc istället för annat mer lågbudget som riktar mer till privatkunder som alltså inte eftersöker workstations eller som du kallar det "ordentlig arbetsdator".

Priset börjar på 25, men då med de lägsta specifikationerna. Spec:ar man upp allt i den där landar man bortåt 35-40.

Vanligt folk varken köper eller använder denna typ av workstations dock då dessa specifikt är till för professionella användare som ställer betydligt högre krav på utrustningen.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-10-04 kl. 19:41.
Citera
2017-12-20, 00:16
  #982
Medlem
Kan man förvänta sig att Apple kör en back2school-kampanj till hösten 2018?
Citera
2017-12-21, 12:41
  #983
Medlem
teamflashhs avatar
Apples telefoner är åt ******.

Däremot har jag inget dåligt att säga om deras datorer. Köpte en imac för 4-5 år sen och den är fortfarande i nyskick på utsidan och insidan. Mest designprogram på datorn, måttligt använd, kan vara lite seg från början i 30 sek bara.

Retina laptop ungefär lika gammal den har agerat mediacenter, spelcenter, resedator, skoldator, haft massa skit på datorn och tappat den 3 gånger. Mycket använd och är fortfarande lika snabb som första dagen.

Rekommenderar starkt apples datorer.
Citera
2018-02-04, 21:37
  #984
Medlem
Vad ska man göra om fläkten på den nyaste Macbooken går för fullt i princip hela tiden. Finns det något program där man kan styra detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback