2017-08-18, 20:51
Medlem
Uppdaterat på HBL nu.

Citat:
Det här vet vi om händelserna i Åbo:
– Polisen larmades om en knivhuggning på Salutorget i Åbo på fredagseftermiddagen klockan 16.02.

– Minst åtta personer blev knivhuggna, två av dem dog.

– Polisen bekräftar att människor som var på plats vid torget skyddade offren och jagade bort den misstänkta gärningsmannen.

– Polisen grep den misstänkta gärningsmannen i närheten av Trätorget klockan 16.05. Polisen sköt mannen i låret i samband med gripandet.

– Alla patienter som fördes till sjukhuset var vuxna.

– Just nu finns det endast uppgifter om en gärningsman.

Det här vet vi inte:
– Det finns inga uppgifter om gärningsmannens motiv.

– Gärningsmannens identitet är fortfarande oklar.

– Enligt polisen kan ett möjligt terrorbrott inte uteslutas även om man inte undersöker fallet som terrorbrott i nuläget.

– Händelseloppet är fortfarande oklart, bland annat är det inte bekräftat i vilken ordning knivhuggningarna skedde. 
Citera
2017-08-18, 20:52
Medlem
Sammansvetsats avatar
På vilken/vilka grunder väljer den finska polisen att INTE utreda händelsen som terrordåd? Har även Finlands polismyndighet politicerats á la Sverige?
Citera
2017-08-18, 20:55
Medlem
Suomi-Andys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Christer Sfeir brukar veta vad han talar om:

https://twitter.com/ChristerSfeir/st...55499595083780

I klippet kan man se samma kille med basebollträ, som man kan se i ett annat där ett offer(kvinna) ligger och är skuren i halsen, gå runt brevid polisen och bland "åskådare", i samma klipp ser man gärningsmannen som grips längre ner på trottoaren. De(vanliga och torgarbetare, kan läsas i intervjuer i media) har sprungit efter gärningsmannen från torget(köptorget), och kommit fatt han vid det andra torget(puutori) där dom slagits med gärningsmannen tills polisen kom och sköt han i benet.
Modigt gjort av alla som försökte stoppa galningen.

Förlåt om det här tagits upp tidigare i tråden.

Personlig erfarenhet:

Körde förbi puutori på Mariagatan kl 15.57, på väg till min tjejs arbetsplats för att lämna henne en cykel som jag köpte åt henne. Den stäckan tar ca 2-3 minuter att köra med eftermiddagstrafik. Hon jobbar på Universitetsgatan ca 100m från torghörnet(där det första offret dödades), vid en liten gata mitt emot huvudingången till köpcentret Hansa. Jag lastar av cykeln och tjejen lyfter ur pojken ur baksätet och kramar honom. Jag lägger märke till 2 personer som springer uppför gatan och några som småspringer längs gågatan i direktion mot hamnen etc. alltså bort från torget. Det är precis då dådet sker och vi är ca 100m från platsen. Men inget jag blir och funderar över.

Det jag förundrar mig över, är att ingen skrek eller sa något om att nånting händer längre fram.. Mycket konstigt, för jag tänker mig att en normal reaktion skulle vara att varna folk, i alla fall för mig.

Så jag åkte hem med grabben utan att veta vad som sker, tills tjejen ringer och säger vad som pågår. Då bestämmer vi oss för att jag åker och hämta henne från jobbet. Kör pojken till släktingar nära och kör tillbaka. Då var det redan poliser i hörnen och på gågatan. Då var klockan ca 16.15-16.20. Det var verkligen konstig stämning. Men en hel del folk gick som vanligt.

En timme senare hämtar jag med en väninna hennes son och mormor från bion, som ligger vid köpmannagatan, det ligger precis där klippet med de 3 som springer upp längs gatan är filmat.
De gick in på bion nån minut i klockan 16.
Biografen har låst dörrarna och en vakt frågar vad vi gör där, och släpper in oss sen. Då är det mycket mindre folk på gatorna, fast det fortfarande är en hel del. Torget är absolut tomt, som på när ca 10 polisbilar. Det står då också poliser i hörnet av Köpmannagatan och Mariagatan i par. Dörrarna in till biosalarna var också låsta och låstes upp efter walkietalkie-snack med säkerhetsvakt/vaktmästare.

Med nuvarande fakta kan man konstatera att:

- modiga invånare ingrep och troligen stoppade en hel del.
- polisen har agerat verkligt effektivt och snabbt. Inte många minuter från alarm till arrest.
- det är väldigt sorgligt och ett bevis på att det kan hända saker åt vem som helst och när som helst.
- gärningsmannen har sprungit och huggit runt sig en sträcka på ca 500m(2 kvarter)
- 2 döda
Senast redigerad av Suomi-Andy 2017-08-18 kl. 20:59.
Citera
2017-08-18, 20:56
Medlem
eternussermos avatar
En svensk hjälte, även om han inte räddade livet så gjorde han sitt bästa
http://www.expressen.se/nyheter/hass...-abo-attacken/

Hassan Zubier från Märsta försökte rädda den dödligt knivhuggna kvinnan i Åbo.
Då högg gärningsmannen honom med kniven fyra gånger.
– Kvinnan dog i mina armar. Jag har fyra knivhugg i kroppen, det är inte säkert att läkarna kan rädda min arm, säger Hassan som ligger allvarligt skadad på sjukhus.
Citera
2017-08-18, 20:56
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammansvetsat
På vilken/vilka grunder väljer den finska polisen att INTE utreda händelsen som terrordåd? Har även Finlands polismyndighet politicerats á la Sverige?

Och du vet förstås vem GM är hör jag. Berätta gärna.
Citera
2017-08-18, 20:59
Medlem
Men var det inte en massa prat om att någon slog med basebollträ på en GM? De har väl bara en och han är skjuten i benet. Basebollträt bara en skröna?
Citera
2017-08-18, 20:59
Medlem
Sammansvetsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Och du vet förstås vem GM är hör jag. Berätta gärna.

GM ropar Allahu akkbar. You do the maths...
Citera
2017-08-18, 21:01
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Han hade lyfts fram även om han hetat Hasse.

HÄR ÄR RÄDDAREN

https://www.youtube.com/watch?v=aFaW...ature=youtu.be
Citera
2017-08-18, 21:03
Medlem
tegeltaks avatar
Han uppträdde väldigt modigt. Blatte till trots.
Citera
2017-08-18, 21:05
Medlem
Känns som folk här inne om och om igen diskuterar två olika saker på klippet där folk springer roppar uppenbarligen folk se upp se upp på finska.
Förmodligen personerna som jagar gärningsmanen och vill ha allmenhetens uppmärksamhet för att dom ska undvika att skadas.

Den andra händlesen är en invandrad person som säger sig ha bevitnat hur en kvinna blir huggen denna uppger att gärningsman roppar allahau akbar.
Om det är sant kan inte veta men är vad han uppger.

Således kan vi lägga ner snacket om vad som skrikits nämligen se upp på finska under språngmarch och gud är stor på arabiska under pågående knivning.
Citera
2017-08-18, 21:05
Medlem
Suomi-Andys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Men var det inte en massa prat om att någon slog med basebollträ på en GM? De har väl bara en och han är skjuten i benet. Basebollträt bara en skröna?

Nej, ingen skröna. Man kan se basebollträ i två av klippen, och ögonvittnen har berättat likadant.
Citera
2017-08-18, 21:06
Medlem
Suomi-Andys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
En darrig video, är det din insats?

Vad vill du säga med den?

I det här klippet ser man antagligen det andra dödsoffret och gärningsmannen som blir arresterad i bakgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in