• 26 723 online
  • 1 117 191 medlemmar
  • 58 018 762 inlägg
  • 1
  • 2
Igår, 19:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det här är otroligt intressant det du skriver om vägarna. Med risk för att jag outar mig, kan du berätta lite mer om dina minnesbilder av de tillfälliga vägarna i området?
Kanske är det jag som outar mig, men än sen.
Det var väl rätt många som växte upp i dom där krokarna under dom där åren 1966-1973 (för att nu ta några år).

Vi bodde i Sätra, och handlade, kanske var fjortonde dag, eller så, på OBS varuhuset i Vårby.(öppnat 1963, som det första i sitt slag).
Vad jag minns, så var det nya varianter att åka lite titt och tätt.
Från Vårby åkte man Vårby Alle, Vårbackavägen, som då bara hade en handfull hus, sedan kom man, via olika varianter till Skärholmens gård ungefär.
Senare kom man ut på olika platser i Vårberg, lite vartefter det blev klart.
Citera
Igår, 19:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Great, toppen! Stort tack för din info!

Med "fält" syftade jag på den plana marken där grusvägen börjar. Det är idag igenvuxet där, men förr i tiden var det öppnare och mer av en plan yta. Och doften från Styx känns - när det är som värst måhända - ända dit, där grusvägen ner till porten börjar. Så nej, jag känner inte till någon alternativ öppning, din koordinatangivelse är helt korrekt.

En sak som jag finner väldigt märklig med den här tunneln och kulverten är att de inte finns markerade på några stadsplaner. I omgivningen är servitut för avlopp markerade på flera stadsplaner, men just runt omkring den här nedfarten hittar jag ingenting sånt. Det förbryllar.
Fältet du nämner, var en grusplan.
Innan dess tror jag att det var upplag för sandningssand, en hög var helt vit, det var salt.

Den var nog tänkt som parkeringsplats för dom som sprang i motionsspåret.
Skyltningen började där (hur många meter man sprungit, vill minnas att det var 2200 m).
Citera
Igår, 19:19
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske är det jag som outar mig, men än sen.
Det var väl rätt många som växte upp i dom där krokarna under dom där åren 1966-1973 (för att nu ta några år).

Vi bodde i Sätra, och handlade, kanske var fjortonde dag, eller så, på OBS varuhuset i Vårby.(öppnat 1963, som det första i sitt slag).
Vad jag minns, så var det nya varianter att åka lite titt och tätt.
Från Vårby åkte man Vårby Alle, Vårbackavägen, som då bara hade en handfull hus, sedan kom man, via olika varianter till Skärholmens gård ungefär.
Senare kom man ut på olika platser i Vårberg, lite vartefter det blev klart.

Superintressant!

Ja, Vårbackavägen - som länge hette Vårbergsvägen (!) - ringlade över Korpberget och kom fram till Johannesdal, fast från "fel" sida.

Och det stämmer precis att man tog sig vidare på lite olika sätt, allteftersom stadsdelarna byggdes upp.
Citera
Igår, 19:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Superintressant!

Ja, Vårbackavägen - som länge hette Vårbergsvägen (!) - ringlade över Korpberget och kom fram till Johannesdal, fast från "fel" sida.

Och det stämmer precis att man tog sig vidare på lite olika sätt, allteftersom stadsdelarna byggdes upp.
Vårbackavägen var jag tvungen att tjuvtitta på karta, hade ingen aning om vad den hette.
Det låg även något jag tror var ett stall där.
Det var auktion där en gång, minns bara att luktade hemskt i det där faluröda huset, som förmodligen är borta.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vårbackavägen var jag tvungen att tjuvtitta på karta, hade ingen aning om vad den hette.
Det låg även något jag tror var ett stall där.
Det var auktion där en gång, minns bara att luktade hemskt i det där faluröda huset, som förmodligen är borta.

Menar du vid vägen mot Skärholmens Gård? Där låg det ett stall som senare inhyste ridskola. Det revs på tidigt 80-tal.

Eller menar du att det fanns ett stall längs Vårbackavägen?
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Superintressant!

Tror det var sista varianten via Johannesdal.
Sedan förlängdes Vårby alle, och med tiden kom fram vid Shellmacken i Skärholmen (som fram till dess var en T-korsning).
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Menar du vid vägen mot Skärholmens Gård? Där låg det ett stall som senare inhyste ridskola. Det revs på tidigt 80-tal.

Eller menar du att det fanns ett stall längs Vårbackavägen?
Ja, någonstan, synlig från Vårbackavägen.
Efter huset med medelhavsmuren med tegelpannor, men före Johannesdal.
Citera
  • 1
  • 2