Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 21:34
  #1
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Strax väster om Skärholmens Gård finns en stålport insprängd i berget. Bakom den finns en tunnel som leder ner i sydvästra Stockholms avloppssystem.

Jag har försökt ta reda på mer om den här tunneln, men det verkar omöjligt! Jag hittar ingenting på nätet Eftersom jag är väldigt nyfiken vänder jag mig till det här forumet.

Är det nån här som har varit därnere?
Hur ser det ut där inne?
Vilket djup ligger kulverten på?
Åt vilket håll rinner den?

All information av intresse!
Citera
2017-08-13, 22:26
  #2
Medlem
Varit nere för många år sedan, som jag kommer ihåg var det en grusad gång, nedåtsluttande kanske 50 m, längst ner en olåst ståldörr och bakom den floden Styx av Bajs. Man ska nog inte hänga där utan andningsutrustning och absolut inte om man har bacillskräck, det är INTE dagvatten.
Citera
2017-08-13, 22:57
  #3
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Varit nere för många år sedan, som jag kommer ihåg var det en grusad gång, nedåtsluttande kanske 50 m, längst ner en olåst ståldörr och bakom den floden Styx av Bajs. Man ska nog inte hänga där utan andningsutrustning och absolut inte om man har bacillskräck, det är INTE dagvatten.

Doften är tydlig även på fältet utanför stålporten

Men jag är fortsatt nyfiken, några frågor, ok?
  • Hur ser det ut nere vid Styx?
  • Slutar grusgången vid en kaj?
  • Vilken tvärsnittsdimension har kulverten?
  • Och hur kom du förbi porten? Råkade den bara vara öppen då du gick förbi?
Citera
2017-08-14, 12:52
  #4
Medlem
Fält? dörren jag menar är ned för en kort grusväg som börjar vid punkten på kartan, är det samma eller har du hittat någon ny? https://www.hitta.se/kartan?s=6a1d15ce
"tunneln" ner till styx är kanske 8-10 m i diameter, längst ner var det betongvägg, alternativt bara betong runt dörren in till bajsfloden, fanns ingen kaj eller liknande vad jag kommer ihåg, styx är väl ca 3 meter bred, smalare än tunneln ner i mitt minne. (ca 25 år sen)
Dörren var öppen då och då, även brutit den någon gång, vi lekte där liksom

/C
Citera
2017-08-14, 14:02
  #5
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Fält? dörren jag menar är ned för en kort grusväg som börjar vid punkten på kartan, är det samma eller har du hittat någon ny? https://www.hitta.se/kartan?s=6a1d15ce
"tunneln" ner till styx är kanske 8-10 m i diameter, längst ner var det betongvägg, alternativt bara betong runt dörren in till bajsfloden, fanns ingen kaj eller liknande vad jag kommer ihåg, styx är väl ca 3 meter bred, smalare än tunneln ner i mitt minne. (ca 25 år sen)
Dörren var öppen då och då, även brutit den någon gång, vi lekte där liksom

/C
Great, toppen! Stort tack för din info!

Med "fält" syftade jag på den plana marken där grusvägen börjar. Det är idag igenvuxet där, men förr i tiden var det öppnare och mer av en plan yta. Och doften från Styx känns - när det är som värst måhända - ända dit, där grusvägen ner till porten börjar. Så nej, jag känner inte till någon alternativ öppning, din koordinatangivelse är helt korrekt.

En sak som jag finner väldigt märklig med den här tunneln och kulverten är att de inte finns markerade på några stadsplaner. I omgivningen är servitut för avlopp markerade på flera stadsplaner, men just runt omkring den här nedfarten hittar jag ingenting sånt. Det förbryllar.
Citera
2017-08-17, 09:02
  #6
Medlem
När Jag och mina polare var sjukt intresserade av just denna lilla ingång, gick vi sonika till VA-verket och ljög om att vi skrev uppsats i skolan om vatten & Avlopp och fick karta/ritning över hela södra stockholm. Tyvärr är denna ritning sedan länge försvunnen. Gissar att AVlopp inte är säkerhetsklassad installation, kanske tillomed allmän handling, fråga, VA-Verket = Stockholm Vatten nu.
Citera
2017-08-17, 09:12
  #7
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
När Jag och mina polare var sjukt intresserade av just denna lilla ingång, gick vi sonika till VA-verket och ljög om att vi skrev uppsats i skolan om vatten & Avlopp och fick karta/ritning över hela södra stockholm. Tyvärr är denna ritning sedan länge försvunnen. Gissar att AVlopp inte är säkerhetsklassad installation, kanske tillomed allmän handling, fråga, VA-Verket = Stockholm Vatten nu.

Japp, det är ju där jag hamnar, hos kommunen. Stockholms Stad brukar ge bra service, så om det inte är hemligstämplat borde det gå att få ut handlingar.
Citera
2017-08-17, 09:20
  #8
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Från början var det bara ett vanligt trådstaket.
Det luktade vedervärdigt.

Det hände att vi grabbar slog vad om vem som kunde stå längst vi staketgrinden.
Citera
2017-08-17, 10:15
  #9
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Från början var det bara ett vanligt trådstaket.
Det luktade vedervärdigt.

Det hände att vi grabbar slog vad om vem som kunde stå längst vi staketgrinden.

Alltså ett trådstaket istället för stålport vid öppningen i berget? Vilken tid pratar vi om? Jag minns porten från 1972 eller 1973 åtminstone.
Citera
2017-08-17, 10:50
  #10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Alltså ett trådstaket istället för stålport vid öppningen i berget? Vilken tid pratar vi om? Jag minns porten från 1972 eller 1973 åtminstone.
Vi hittade nog dit någon gång 1968-69.
Det stämmer att det blev en stålport, och det var nog runt 72-73.
Citera
2017-08-17, 17:41
  #11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Alltså ett trådstaket istället för stålport vid öppningen i berget? Vilken tid pratar vi om? Jag minns porten från 1972 eller 1973 åtminstone.
Nu minns jag lite mer.
Vartefter Skärholmen/Vårberg bebygdes, så ändrades de tillfälliga vägarna mellan Sätra ovh Vårby, och vid någon av dessa tillfällen blev öppningen synlig.
Nyfiken som jag var, redan då, så begav jag mig på en liten upptäcktsexpedition på cykel.

Hur länge tunneln funnits har jag ingen aning om.

Det fanns en liknande där Sätra industriområde finns idag.
Då gick det en cykelbana jämte E4 an, och en likadan öppning fanns (den finns säkert fortfarande, men den kanske är överbyggd, eller dold).
Den var öppenen gång när vi gick förbi en lunchrast (har ingen aning om vad vi gjorde där).
Vi gick så långt vi vågade, det var kolsvart, det var bara en lång, rak tunnel med betonggolv.
Vi beslöt att återvända efter skolan med ficklampor, men då var den låst igen.
Detta var nog 1973-74
Den tunneln luktade inte.
Citera
2017-08-17, 18:05
  #12
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu minns jag lite mer.
Vartefter Skärholmen/Vårberg bebygdes, så ändrades de tillfälliga vägarna mellan Sätra ovh Vårby, och vid någon av dessa tillfällen blev öppningen synlig.
Nyfiken som jag var, redan då, så begav jag mig på en liten upptäcktsexpedition på cykel.

Hur länge tunneln funnits har jag ingen aning om.

Det fanns en liknande där Sätra industriområde finns idag.
Då gick det en cykelbana jämte E4 an, och en likadan öppning fanns (den finns säkert fortfarande, men den kanske är överbyggd, eller dold).
Den var öppenen gång när vi gick förbi en lunchrast (har ingen aning om vad vi gjorde där).
Vi gick så långt vi vågade, det var kolsvart, det var bara en lång, rak tunnel med betonggolv.
Vi beslöt att återvända efter skolan med ficklampor, men då var den låst igen.
Detta var nog 1973-74
Den tunneln luktade inte.

Det här är otroligt intressant det du skriver om vägarna. Med risk för att jag outar mig, kan du berätta lite mer om dina minnesbilder av de tillfälliga vägarna i området?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback