Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-17, 15:32
  #1
Medlem
Jag tappade min Mac Pro och skärmen slockna först halvt, nu helt Vad kan det kosta med en ny skärm och reperation? Tror ni det täcks av hemförsäkring, drulleförsäkring? Tack i förhand!
Citera
2017-08-17, 16:21
  #2
Medlem
AX64s avatar
Är inte Apple-produkter så fiffiga att du helt enkelt är tvungen att köpa en ny? Aldrig ägt en själv men hört från vänner att det inte direkt finns ersättningsdelar.
Citera
2017-08-17, 16:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Är inte Apple-produkter så fiffiga att du helt enkelt är tvungen att köpa en ny? Aldrig ägt en själv men hört från vänner att det inte direkt finns ersättningsdelar.
Vilka jävlar, men jag läste på Apple sidan och det skall gå att reparera och frakten ingår. Priset baseras på hur stor skadan är, men det stog inga priser vad jag såg.
Citera
2017-08-17, 16:47
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Vilka jävlar, men jag läste på Apple sidan och det skall gå att reparera och frakten ingår. Priset baseras på hur stor skadan är, men det stog inga priser vad jag såg.

Ok. I ditt fall gissar jag på att du nog får räkna med att få punga ut nära på nypris då, men du kan ju ha tur.
Citera
2017-08-17, 16:55
  #5
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Jag tappade min Mac Pro och skärmen slockna först halvt, nu helt Vad kan det kosta med en ny skärm och reperation? Tror ni det täcks av hemförsäkring, drulleförsäkring? Tack i förhand!
Ta en titt i dina försäkringsvillkor. Det är det enda sättet att ta reda på huruvida skadan täcks av försäkringen eller inte. Flashback kan inte svara på din fråga (såvida du inte berättar exakt vilken försäkring du har och någon råkar ha tillgång till just den försäkringens villkor).

För att få ett pris på reparation föreslår jag att du går till närmaste Apple Store.

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Är inte Apple-produkter så fiffiga att du helt enkelt är tvungen att köpa en ny? Aldrig ägt en själv men hört från vänner att det inte direkt finns ersättningsdelar.
Om du inte vet svaret på frågan, är det inte bättre att knipa igen då?
Citera
2017-08-17, 17:05
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Om du inte vet svaret på frågan, är det inte bättre att knipa igen då?

Vill han veta kommer han inte hit gissar jag. Då sambon vattnade sin iPod när det begav sig fick hon som svar att hon fick köpa ny. Med den bakgrunden kniper jag ej.
Citera
2017-08-17, 17:07
  #7
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vill han veta kommer han inte hit gissar jag. Då sambon vattnade sin iPod när det begav sig fick hon som svar att hon fick köpa ny. Med den bakgrunden kniper jag ej.
OK, då har vi åtminstone svart på vitt att du inte har en susning om vad du pratar om (iPod och Macbook är nämligen två olika storheter). Den bakgrundsinformationen gör det lättare att värdera det råd du kom med. Tack ska du ha.
Citera
2017-08-17, 17:20
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
OK, då har vi åtminstone svart på vitt att du inte har en susning om vad du pratar om (iPod och Macbook är nämligen två olika storheter). Den bakgrundsinformationen gör det lättare att värdera det råd du kom med. Tack ska du ha.

Jag är medveten om vad en MacBook är då vi har sådana på jobbet. Tänker dock att pengagiriga lata företag som hellre ersätter än lagar gör så med alla produkter.
Citera
2017-08-17, 17:25
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vill han veta kommer han inte hit gissar jag. Då sambon vattnade sin iPod när det begav sig fick hon som svar att hon fick köpa ny. Med den bakgrunden kniper jag ej.

Apple (eller den auktoriserade verkstan man lämnar in den på) lagar inte en iPod (eller en iPhone eller iPad heller, med vissa undantag), man får en utbytesenhet. En MacBook Pro som har en trasig skärm byter man skärmen på.

Att din sambos iPod var vattenskadad resulterar givetvis i att den behöver bytas mot en ny, allting i den skulle ju behövas bytas ut annars. Har man försäkring får man en utbytesenhet mot självrisken, har man ingen försäkring får man köpa sig en ny. Det var antagligen det svaret ni fick. Då kan det ju uppfattas som att Apple inte har några reservdelar till sina prylar, men så är alltså inte fallet.
Citera
2017-08-17, 17:32
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Då kan det ju uppfattas som att Apple inte har några reservdelar till sina prylar, men så är alltså inte fallet.

Att de inte lagar prylar hörde jag från vänner med blandade produkter vilket jag tror jag skrev. Försöka laga en iPod fattar jag är svårt då de i princip var i ett stycke och vatten pajjar det mesta ändå.

Anyway! Carry on, gents.
Citera
2017-08-17, 19:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Att de inte lagar prylar hörde jag från vänner med blandade produkter vilket jag tror jag skrev. Försöka laga en iPod fattar jag är svårt då de i princip var i ett stycke och vatten pajjar det mesta ändå.

Anyway! Carry on, gents.

Det brukar vara nyttigt att inte lyssna för mycket på vad kompisar säger, och tro att allt de säger är sant. De kanske är lika okunniga som du i dessa frågor. Och då bör man heller inte föra sådant vidare som om det skulle vara sanning, för folk är väldigt benägna att ta till sig sånt och sprida rykten vidare, utan att först kontrollera fakta.

Givetvis reparerar Apple sina produkter, alltså de som kan repareras, om skadan är reparerbar, och om det är försvarligt tidsmärrigt och ekonomiskt. Reparationen utförs då av antingen Apple själva eller av Apple auktoriserad verkstad.

En iPod är så pass billig att det inte är värt att sitta och pilla i den i någon timme för att reparera. Det hela går fortare och blir säkrare om man då byter mot en utbytesenhet som förvisso kan vara en reparerad eller helt fabriksny med samma garantier, och man kan inte se skillnad på dem heller.

En så pass dyr bärbar dator som MBP reparerar man givetvis oftast det mesta på, t ex byter ut moduler eller större delar i ett stycke. Det är sällan eller aldrig man t ex skulle sitta och pilla o löda komponenter på moderkortet, utan då byts hela kortet, eller WiFi-delen etc.

Utöver det så har jag sen snart 15 år med div Apple-produkter att de har en mycket bra kundsupport och verkligen försöker lösa problem på ett bra sätt för kunden. Och i många fall blir det då faktiskt bäst att fixa en utbytesenhet än att försöka reparera kundens egen enhet. Det handlar inte så mycket om att man skulle vara lat eller penngagiriga, utan om att det går snabbast och blir tryggare. Då får man en utbytesenhet som är fullständigt genomgången istället för sin egna gamla som får nån ny de här o var och skicket på resten kan vara diffust, och när börjar det krångla igen... och hur nöjd blir kunden då...?
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-08-17 kl. 20:03.
Citera
2017-08-18, 08:18
  #12
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det brukar vara nyttigt att inte lyssna för mycket på vad kompisar säger, och tro att allt de säger är sant. De kanske är lika okunniga som du i dessa frågor. Och då bör man heller inte föra sådant vidare som om det skulle vara sanning, för folk är väldigt benägna att ta till sig sånt och sprida rykten vidare, utan att först kontrollera fakta.

Du ska nog läsa om mitt första inlägg här där jag själv undrar om det inte är så att de kanske inte reparerar utan snarare ersätter. Lägg märke till frågetecknet som brukar användas för att markera en fråga. Dessa är vanligt förekommande på diskussionsforum där tanken är just diskussion. Det tyder knappast på att jag försöker komma med någon universal sanning. Detta verkar även de andra Apple-fantasterna/gnällspikarna här totalt ha missat, så jag skulle rekommendera att man läser innan man gnäller om man nu måste göra det alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback