2017-08-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En kanske korkad fråga. Som eg inte hör hemma i ärendet eftersom vi inte vet om han varit i u-läge. Men FÅR man egentligen gå i undervattensläge i Öresund? Jag bor ju i trakten och jag vet hur vältrafikerat det är där.
Ja det får man. Danska Søfartsstyrelsen har ändå varit i kontakt med dåvarande ägarna till ubåten tidigare och bett om att få bli underrättade innan dyk, vilket man inte blivit.

Citat:
Søfartsstyrelsen kontaktede i 2009-2010 i to omgange det daværende ejerskab af »UC3 Nautilus«. Det skete efter en række større medieomtaler i forbindelse med ubådens søsætning.

»I den ene skrivelse indskærpede vi over for ejeren, at ubåden ikke måtte anvendes til erhvervsformål uden Søfartsstyrelsens godkendelse. I den anden anbefalede vi ejeren at underrette Søfartsstyrelsen, hvis de skulle ud at sejle neddykket, så der forinden kunne udsendes navigationsadvarsler til skibsfarten,« fortæller Martin John.

Blev der reageret på de henvendelser?

»Nej. Da der var tale om dels en anbefaling og dels ren oplysning om bestemmelserne, var der heller ikke forpligtigelse hertil.«

Det finns mer att läsa i artikeln. Bl.a om lanternor osv:
https://www.b.dk/nationalt/ingen-aner-hvor-nautilus-har-vaeret
Citera
2017-08-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror hon kan ha sagt något liknande som tex: Den här ubåten kan väl knappast dyka.
Sedan fick han fnatt och stängde igen luckan och dök ner med KW kvar ute på däck.
Vad säger du nu kärring!
Jag kan inte dyka eller ?
Oj hon försvann visst när jag kom upp på ytan igen 7 timmar senare på morgonen.
Skit samma, jävla kärring var hon, jag kommer undan med att kalla det för en teknisk olycka.
Till polisen säger jag att jag släppte av KW som planerat men att jag inte har hört något sedan dess.
Nja, han är ju så rutinerad att han aldrig skulle dyka med en person ovanpå u-båten. Men i sak tror jag du har rätt. Han blev provocerad av något och hans temperament löpte amok. Och nåt hände som fick olyckliga följder.
Citera
2017-08-17, 13:42
Medlem
Tomatos avatar
Så den dök en gång i alla fall.
Undrar om det var efter han sagt Kim blev avsläppt kring 22.30 eller på vägen tillbaka efter han sagt till en person han skulle dyka.
Han kan ju ha menat med, sen eller senare, som han sa, att det skulle ske när han släppt av henne och var själv?
Kan de som sett honom 23.30 sett dyket?
Citat:
Visuelt opdaget fra fyr
Han fortæller, at ubåden sejlede ud torsdag aften omkring klokken 19, hvorefter den sejlede rundt i farvandet omkring Middelgrund og på et tidspunkt dykker ned.

Derefter har politiet nogle forklaringer fra noget færgetrafik, der får kontakt med ubåden omkring 23.30 ved Middelgrund og omkring klokken 24 lidt syd for Middelgrund.

- Derefter har vi ingen indikationer på, hvor ubåden har været, indtil den klokken 10.14 erkendes i den nordlige del af Køge Bugt ikke langt fra Drogden fyr. Der bliver den visuelt opdaget fra fyret og bliver anråbt. Så er der en kort radiokommunikation, og kort efter synker ubåden, siger Jens Møller.
http://ekstrabladet.dk/112/se-tv-om-ubaads-mysteriet-her-er-sidste-nyt-fra-politiet/6781979
Citera
2017-08-17, 13:44
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
En kanske korkad fråga. Som eg inte hör hemma i ärendet eftersom vi inte vet om han varit i u-läge. Men FÅR man egentligen gå i undervattensläge i Öresund? Jag bor ju i trakten och jag vet hur vältrafikerat det är där.

Gäller nog inte för det egna landets ubåtar...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oskadlig_genomfart
Citat:
Oskadlig genomfart är ett begrepp inom folkrätten och betecknar ett fartygs passage genom en främmande stats territorialvatten på ett sätt som inte äventyrar kuststatens fred, ordning och säkerhet. Rätten till detta gäller både militära och civila fartyg.

Rätten till oskadlig genomfart regleras i Förenta nationernas havsrättskonvention. Rätten gäller på territorialhavet, men inte på staternas inre vatten. Varje kuststat har rätt att utfärda kompletterande regler för hur genomfarten skall ske, till exempel för navigering, skydd av fisket eller skydd av den nationella säkerheten. Konventionen definierar oskadlig genomfart som att den inte äventyrar kuststatens fred, ordning och säkerhet. Konventionen ger flera exempel på verksamheter som inte är förenliga med oskadlig passage, bland annat fiske, förorening, övningar med vapen, telestörning, propaganda, avsändande av militär materiel eller inhämtning av underrättelser. Ubåtar skall gå i övervattensläge.
Citera
2017-08-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Kan inte hålla med om dina avstånds uppgifter ang Middelgrund och Middelgrundfortet.
Inseglingen till Köpenhamn ifrån öster (Skåne) går mellan Middelgrundfortet och Middelgrund, och där är 0,65 nm eller 1 km. Avståndet fågelvägen mellan sydspetsen på Middelgrundfortet och sydmärket för Middelgrund är 3 nm och 1 nm till om du skall gå på vatten djupare än 2 meter.
Det jag menade är att både grundet och fortet är för nära land vilket gör att man syns ganska bra där beroende på väder. Lite för bra för att det ska kännas ok att slänga en kropp i vattnet tycker jag. Det går förvisso att söka skydd om man håller sig öster om grundet eller fortet, kanske i skydd bakom ett av vindkraftverken. Men då syns du av all trafik i farleden (Drogden) istället.
Citera
2017-08-17, 13:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vet någon om polisen sökt vid Flakfortet och på botten vid hans ubåtsgrav? Freja var det väl han sänkte 2008

Så har jag också fattat det, men vad hände med Kraka? Ingenstans har jag läst om att han tidigare har sänkt två ubåtar.

Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Han verkar som sagt inte vara riktigt riktig..
"Förut var Kraka drottningen. Inte nu längre. Jag kan inte låta bli att tänka på hur det är att vara ubåt och att vara ”second in command”.
Och då gråter han samtidigt.
http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
Citera
2017-08-17, 13:56
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så har jag också fattat det, men vad hände med Kraka? Ingenstans har jag läst om att han tidigare har sänkt två ubåtar.

Hans andra ubåt står på museum i Helsingör...
Citera
2017-08-17, 13:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Kraka är numera utställd på ett museum.

Citat:
Kraka blev taget på land i 2009 og har siden været udstillet på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.

http://uc3nautilus.dk/kraka/
Citera
2017-08-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kraka är numera utställd på ett museum.

http://uc3nautilus.dk/kraka/
Vill man se Freya får man dyka:

https://youtu.be/OZbH3wnAw7A
Citera
2017-08-17, 14:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att spår förstörs av regn är känt, hällregn gör det ofta omöjligt att följa spåret av en person för en sökhund. Skulle tro att dofterna som hunden kan uppfatta också spolas bort i ett utrymme som fylls med saltvatten och ligger något dygn på 7 m djup.
Det är just det här som inte är klarlagt exakt hur det ligger till med saken. Läser man facktidningar och inkluderar jakt- och andra aktiviteter där spårsökning ingår verkar de flesta vara "överens" om att hällregn gör det förbaskat svårt för en hund att spåra en människa - men när det handlar om lik famlar man lite i mörkret då man av förklarliga skäl inte har lika stort material att tillgå och det dessutom är en annan substans som spåras.

Jag har inte hittat någon forskning i ämnet, men det FINNS uppgifter som menar att man INTE kan tvätta bort cadaverine.
https://www.everything2.com/title/Cadaverine
Jämför man med spårsökning är det helt andra substanser som hunden jagar. Det går således inte med exakthet säga att liklukt tvättas bort bara för att annan lukt ANSES göra det.
Citera
2017-08-17, 14:21
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Man behöver inte ha lyse på cykeln heller så länge det är dagsljus, men det är lag på det i mörkret. Att killen hade släckta lanternor, eller helt utan lanternor, i mörker är bara det väldigt komprometterande. Finns inte på kartan att han var ute på lagliga ärenden.

Om man skall travestera på din jämförelse med cykellyset, så skulle det betyda att alla som cyklar utan lyse är ute i olagliga ärenden. Vilket bortsett från olagligheten att cykla utan ljus inte kan vara rimligt.
Citera
2017-08-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Vill man se Freya får man dyka:

https://youtu.be/OZbH3wnAw7A
Kikade på hela filmen. Kul att se . Tack för att du lade upp länken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in