2017-08-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror PM insåg att journalisten KW inte hade goda tankar om PM, hon var där för att sänka honom som person genom att skapa negativa rubriker i media. Hon ställde antagligen väldigt obekväma frågor senare på kvällen och han insåg att det skulle bli negativa rubriker i media om honom. Han var tvungen att agera snabbt!
Jag tror många frilansare undviker just det du skriver. Gör man grävande, avslöjande, reportage så stänger man dörren för väldigt många frilansjobb därför att den man vill intervjua inte vill ställa upp. Så negativa rubriker fungerar bättre för en reporter som har fast jobb (där det ju blir tidningen som frontar skandalrapporteringen) och där reportern inte ekonomiskt påverkas.

Så personligen tror jag det är mer troligt att PM tänkte skriva en intressant artikel - inte en elak och avslöjande. Detta utesluter givetvis inte att hon hunnit forska och råkar ha information som är mindre bra. Och det utesluter inte att PM på omvägar vet att hon kanske pratat i tfn med ett par tidigare klubbmedlemmar.
Citera
2017-08-17, 13:14
Medlem
Kan det inte vara så att KW har kritiserat ubåten på något sätt och han har blivit förbannad och haft ihjäl henne. Och eftersom han vet innerst inne att hon hade rätt i kritiken så sänker han ubåten för att han inte kan stå ut med att ha blivit kritiserad för sin älskade ubåt?
Citera
2017-08-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kali3141
Ja att de överhuvudtaget tar emot en anmälan om försvunnen person innan det gått 24h är ytterst ovanligt och måste finnas särskilda omständigheter.

Detta är saker som de inte kände till vid gripandet.

Hur som helst så kan det lika gärna varit pojkvännen som slagit ihjäl henne och sedan dumpat kroppen någonstans. Med tanke på att det är en mördad kvinna tycker jag det är väldigt ovanligt att inte partnern blivit misstänkt överhuvudtaget? Förmodligen är det rätt men jag undrar varför? Är det en polis och därför så började de sökarbetet tidigare och tog emot anmälan?

Den där 24-timmarsregeln finns inte. Och det är inte alls ytterst ovanligt att de går in med sök omgående när de får in anmälan. Det beror på när anmälan kommit in, vilken sorts person det är osv osv. Och omständigheterna. Har en 15-åring försvunnit efter ett gräl med föräldrarna så bryr de sig inte om det om det gått 6 timmar. Men om en dement tant traskat iväg och inte kommit hem på några timmar så söker de direkt. Men några 24 timmar finns inte längre.
Citera
2017-08-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu var det inte främst examensarbetet jag tänkte på, då. Men på alla universitetsutbildningar brukar det ingå böcker man måste plöja igenom som inte ger något, ofta är det lärarens egenförfattade bok man måste köpa och läsa för att han ska tjäna pengar på den... Dessutom skulle det inte förvåna mig, om det fanns genus- och mångfaldskurser som obligatoriska inslag till och med på KTH nuförtiden... (Fast Danmark är kanske inte lika anfäktat?)

Om Madsen kör en svart ubåt i mörker utan lanternor, så beror det inte på bristande kunskap utan på att han inte vill bli sedd...
Jo, rimligen är det för att han inte ville bli sedd som han kör utan belysning.

Skulle jag själv byggt en ubåt så skulle jag lagt en hel del fokus på att försöka få ihop LED-strålkastare och kabelgenomföring som tål höga tryck, för att kunna lysa upp våra mörka vatten - dels för att kanske se lite mer genom fönstren men även så att ubåten vid ytan verkligen, verkligen syns.

Hobby skall vara roligt, men inte medföra onödiga risker för liv och lem.
Citera
2017-08-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har stått i tråden att han hade KF efter sig, men jag vet inte om det är sant. Dock hade han ytterst begränsad ekonomi, han var ju tvungen att bygga sina farkoster av skrotdelar som egentligen hörde till andra maskiner o.s.v..

Ditt sista stycke är fullt rimligt, det också! Jag kan tänka mig att en sådan man har väldigt, väldigt svårt att visa upp ett misslyckande, och att han är desperat att komma ur situationen.
Jag tror jag var först i tråden att nämna fogden. Och jag skrev att vi inte vet, men att han kanske skulle kunna ha fogden efter sig, så att det inte räcker att han fått klubben att inte slåss om ubåten - kan finnas kamp om den från annat håll.

Ingen har i alla fall länkat till fakta att han är jagad av fogden.
Citera
2017-08-17, 13:21
Medlem
En kanske korkad fråga. Som eg inte hör hemma i ärendet eftersom vi inte vet om han varit i u-läge. Men FÅR man egentligen gå i undervattensläge i Öresund? Jag bor ju i trakten och jag vet hur vältrafikerat det är där.
Citera
2017-08-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror jag var först i tråden att nämna fogden. Och jag skrev att vi inte vet, men att han kanske skulle kunna ha fogden efter sig, så att det inte räcker att han fått klubben att inte slåss om ubåten - kan finnas kamp om den från annat håll.

Ingen har i alla fall länkat till fakta att han är jagad av fogden.
Jag är övertygad om att polisen har totalkoll på hans ekonomi. Hur lätt som helst för dom att få utdrag ur samtliga register. Sen är säkert hustrun också till hjälp. Det verkar lite här som om alla dumförklarar polisen. De har rutiner att följa och följer dem, även om det här ärendet är lite udda.
Citera
2017-08-17, 13:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kali3141
Ja att de överhuvudtaget tar emot en anmälan om försvunnen person innan det gått 24h är ytterst ovanligt och måste finnas särskilda omständigheter.

Orsaken till att man började söka var att en ubåt var försvunnen. Att KW var försvunnen var inte det som var avgörande. Hon skulle bli avsläppt en viss tid på kvällen. När hon inte hörde av sig och ubåtsägaren inte gick att få tag i blev man orolig över att ubåten sjunkit. När jag startade tråden var både hon och han försvunna och diskussionen kretsade kring om ubåten sjunkit. Så det var inga spekulationer kring just hennes försvinnande utan alla undrade vad som hänt ubåten och de två ombord.

När PM påträffades sa han att KW blev avsläppt en viss tid på ett visst ställe. Han blev troligtvis motbevisad om detta pga övervakningskameror, så han ändrade sin story. Till vad vet vi inte. Men att han ändrade berättelsen talar definivt mot honom.
Citera
2017-08-17, 13:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"De dofter som hundar uppfattar kan skjöljas bort med vatten - och naturligtvis även med saltvatten."

Det finns inte mycket forskning på området. Först och främst vill jag påpeka att likhundar tränas på att identifiera den gas som avges av ett lik. Det är av den anledningen som en likhund kan känna doften av ett lik som ligger under vatten; gasen stiger upp genom vattnet till ytan.

Att vatten tvättar bort spår av lik vet man också, men inte i hur stor omfattning. I alla fall har inte jag hittat någon forskning på området (om du känner till något papper får du gärna dela med dig). Det är också oklart hur länge liklukt sitter kvar. Om man jämför med fallet Madeleine McCann så markerade BÅDA de likhundar som flögs in, både inne i lägenheten och på mammans kläder. Man får förmoda att mamman duschat minst ett par ggr och dessutom tvättat kläderna. Men hundar har fel ibland och uppgifterna ogiltigföklarades. Så definitivt inte en vetenskapligt metod.

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/2007/09/scent_of_a_dead_woman.html

Frågan är om man låtit likhundar undersöka PMs kläder? Om han haft ihjäl KW och sedan hanterat kroppen genom att lyfta och baxa henne genom en lucka så är min direkta gissning att liklukten inte försvinner för att Madsen hoppar i sjön, och en likhund som markerat på PMs kläder kan ju vara en av anledningarna till danska polisens agerande.

Ja det där med markerande likhundar är ju intressant i sig.
I fallet Madeleine markerade väl också en eller flera hundar för bagageutrymmet i föräldrarnas hyrbil. Trots detta har man officiellt avskrivit föräldrar-spåret och bett om ursäkt för utpekandet av portugisisk polis.
När det gällde kattägarinnan som återfanns inlindad i en matta i källaren på sitt hus, hittades hon direkt av likhund - men inte av polisen som gjort husrannsakan.

Men som sagt - det är stor skillnad på att hitta en död kropp eller kunna markera för doften av en död kropp som tidigare funnits i ett utrymme.

Om PM bragt KW om livet inne i u-båten och därefter sänkt henne, hennes kläder och ev. väska med telefon i, kanske han också bytt och gjort sig av med sina egna kläder efteråt?

Att spår förstörs av regn är känt, hällregn gör det ofta omöjligt att följa spåret av en person för en sökhund. Skulle tro att dofterna som hunden kan uppfatta också spolas bort i ett utrymme som fylls med saltvatten och ligger något dygn på 7 m djup.

Nu har väl detta kanske inte direkt forskats på eller ens varit föremål för problemdiskussion tidigare - några artiklar har inte jag heller kunnat hitta. Så det är ju bara gissningar vad som gäller.

Men om jag hade ett lik i lasten på en u-båt och ville komma undan i efterföljande rättsprocess, skulle jag just dumpa kroppen i djupaste vattnet med tyngder och dra ut proppen ur båten när det finns andra räddningsfartyg runt om.
Allt för spårtvättning.
Citera
2017-08-17, 13:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Efter ett enda möte?
Man frågar sig om de kan ha träffats tidigare. Det är ju inte PK att dra slutsatser av kvinnors klädsel och hur de ter sig på bild. (Och informationen är ju begränsad, det medges.) Men frågan kvarstår om bara ett telefonsamtal med förfrågan om intervju föregått den ödestigra seglatsen.
Senast redigerad av wwr 2017-08-17 kl. 13:34.
Citera
2017-08-17, 13:33
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Visst är det så. Grundet är väl synligt numera då vindkraftverken står på rad där, och kikar man söderifrån och norrutså blir Middelgrundsfortet mer eller mindre en naturlig avslutning på kedjan. Från fortet till till det södra änden av grundet är det en liten bit. Men geografiskt är det ingen stor skillnad.

Tror dock inte att det på nåt sätt är intressant här. Det är väl synligt och alldeles för nära land, och även om man inte alltid är sedd där så hade jag känr mig alldeles för övervakad för att dumpa nån där.

Flakfortet ligger i så fall bättre till. Men båda får ju en del uppmärksamhet och drar till sig båtfolk. Nej har han slängt i henne på flit så tror jag på SO om Ven, mellan Saltholm och Pepparholm, öster om Saltholm eller någonstans i vattnen rakt mellan Möns Klint och Bornholm.

Kan inte hålla med om dina avstånds uppgifter ang Middelgrund och Middelgrundfortet.
Inseglingen till Köpenhamn ifrån öster (Skåne) går mellan Middelgrundfortet och Middelgrund, och där är 0,65 nm eller 1 km. Avståndet fågelvägen mellan sydspetsen på Middelgrundfortet och sydmärket för Middelgrund är 3 nm och 1 nm till om du skall gå på vatten djupare än 2 meter.
Citera
2017-08-17, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karbon
Kan det inte vara så att KW har kritiserat ubåten på något sätt och han har blivit förbannad och haft ihjäl henne. Och eftersom han vet innerst inne att hon hade rätt i kritiken så sänker han ubåten för att han inte kan stå ut med att ha blivit kritiserad för sin älskade ubåt?

Jag tror hon kan ha sagt något liknande som tex: Den här ubåten kan väl knappast dyka.
Sedan fick han fnatt och stängde igen luckan och dök ner med KW kvar ute på däck.
Vad säger du nu kärring!
Jag kan inte dyka eller ?
Oj hon försvann visst när jag kom upp på ytan igen 7 timmar senare på morgonen.
Skit samma, jävla kärring var hon, jag kommer undan med att kalla det för en teknisk olycka.
Till polisen säger jag att jag släppte av KW som planerat men att jag inte har hört något sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in