Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
"De dofter som hundar uppfattar kan skjöljas bort med vatten - och naturligtvis även med saltvatten."
Det finns inte mycket forskning på området. Först och främst vill jag påpeka att likhundar tränas på att identifiera den gas som avges av ett lik. Det är av den anledningen som en likhund kan känna doften av ett lik som ligger under vatten; gasen stiger upp genom vattnet till ytan.
Att vatten tvättar bort spår av lik vet man också, men inte i hur stor omfattning. I alla fall har inte jag hittat någon forskning på området (om du känner till något papper får du gärna dela med dig). Det är också oklart hur länge liklukt sitter kvar. Om man jämför med fallet Madeleine McCann så markerade BÅDA de likhundar som flögs in, både inne i lägenheten och på mammans kläder. Man får förmoda att mamman duschat minst ett par ggr och dessutom tvättat kläderna. Men hundar har fel ibland och uppgifterna ogiltigföklarades. Så definitivt inte en vetenskapligt metod.
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/2007/09/scent_of_a_dead_woman.html
Frågan är om man låtit likhundar undersöka PMs kläder? Om han haft ihjäl KW och sedan hanterat kroppen genom att lyfta och baxa henne genom en lucka så är min direkta gissning att liklukten inte försvinner för att Madsen hoppar i sjön, och en likhund som markerat på PMs kläder kan ju vara en av anledningarna till danska polisens agerande.
Ja det där med markerande likhundar är ju intressant i sig.
I fallet Madeleine markerade väl också en eller flera hundar för bagageutrymmet i föräldrarnas hyrbil. Trots detta har man officiellt avskrivit föräldrar-spåret och bett om ursäkt för utpekandet av portugisisk polis.
När det gällde kattägarinnan som återfanns inlindad i en matta i källaren på sitt hus, hittades hon direkt av likhund - men inte av polisen som gjort husrannsakan.
Men som sagt - det är stor skillnad på att hitta en död kropp eller kunna markera för doften av en död kropp som tidigare funnits i ett utrymme.
Om PM bragt KW om livet inne i u-båten och därefter sänkt henne, hennes kläder och ev. väska med telefon i, kanske han också bytt och gjort sig av med sina egna kläder efteråt?
Att spår förstörs av regn är känt, hällregn gör det ofta omöjligt att följa spåret av en person för en sökhund. Skulle tro att dofterna som hunden kan uppfatta också spolas bort i ett utrymme som fylls med saltvatten och ligger något dygn på 7 m djup.
Nu har väl detta kanske inte direkt forskats på eller ens varit föremål för problemdiskussion tidigare - några artiklar har inte jag heller kunnat hitta. Så det är ju bara gissningar vad som gäller.
Men om jag hade ett lik i lasten på en u-båt och ville komma undan i efterföljande rättsprocess, skulle jag just dumpa kroppen i djupaste vattnet med tyngder och dra ut proppen ur båten när det finns andra räddningsfartyg runt om.
Allt för spårtvättning.