2017-08-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vad tror ni om min teori att han stängde luckan och dök med ubåten medan hon fortfarande var på däck ??
Ett ganska säkert sätt att ta död på henne då hon knappast orkar simma iland.
Då dyker hon snart upp. Lik flyter efter ett tag och hamnar snart vid en kust och blir upptäckt.
Citera
2017-08-17, 11:15
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han kunde bara ha dumpat sakerna i havet, eller gått i land någonstans och grävt ner dem. Behövde inte sänka sitt livsverk för det.

Det går inte att "bara gå i land någonstans" med en 17 m lång U-båt.......
Citera
2017-08-17, 11:21
Medlem
Lian.Vendls avatar
Undrar om han inte låtit henne sitta och åka utanpå ubåten och att hon helt enkelt trillat i... han ville showa lite, slutade med en olycka och nu sitter han i skiten!
Citera
2017-08-17, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu är vi snart där - de båda kvällsblaskorna har denna händelse lååångt ner på nyhetsrapporteringen och kvällens sök ställs in.
Det här kommer att läggas till handlingarna som ett ouppklarat fall - precis som Cats Falk.
Väldigt sorgligt för anhöriga!

Säkert händer (/lås:INTE) så eller så inser du fakta, fallet är en vecka gammalt och polis har lagt locket på. Kan det vara så enkelt?
Citera
2017-08-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Säkert händer (/lås:INTE) så eller så inser du fakta, fallet är en vecka gammalt och polis har lagt locket på. Kan det vara så enkelt?

Visst är det så. Finns inget nytt att rapportera så hamnar det långt ner. Som i Tova-fallet där den misstänkte förövaren sitter i häkte och vi inte hört minsta lilla pip sedan de släppte de andra två misstänka.
Citera
2017-08-17, 11:32
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det finns inte ens krav på lanternor så länge den seglar i dagsljus. Läs mitt svar här (och följ gärna länken till artikeln)

(FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jaha den är klassad som fritidsfartyg. Typiskt de frihetstänkande danskarna, hellre för lite regler än för mycket.
Citera
2017-08-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Jaha den är klassad som fritidsfartyg. Typiskt de frihetstänkande danskarna, hellre för lite regler än för mycket.
Man behöver inte ha lyse på cykeln heller så länge det är dagsljus, men det är lag på det i mörkret. Att killen hade släckta lanternor, eller helt utan lanternor, i mörker är bara det väldigt komprometterande. Finns inte på kartan att han var ute på lagliga ärenden.
Citera
2017-08-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då dyker hon snart upp. Lik flyter efter ett tag och hamnar snart vid en kust och blir upptäckt.

De kommer inte att hitta något lik, den saken kan du vara helt säker på. PM är inte så korkad så att han bara dumpar henne i Öresund.

Här är en artikel om hur man skall kunna få reda på hur ubåten har rört sig genom den elektroniska utrustningen. Men jag skulle bli mycket förvånad om man hittar något intressant där. Antingen finns ingen utrustning för att spara sådan information, eller så har den varit avstängd under den aktuella turen.
http://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-spar-for-att-hitta-kim-30-ubatens-hjarna/

Sänkningen tror jag mest är ett villospår. Det fanns egentligen inget intressant i ubåten.
Citera
2017-08-17, 11:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sorry menade naturligtvis feromoner och inte "freoner", går lite fort att svara när man jobbar med annat. De dofter som hundar uppfattar kan skjöljas bort med vatten - och naturligtvis även med saltvatten.

Om en kropp ligger i ett slutet utrymme som en ubåt, avsätts redan efter 20 min likdoft som kan uppfattas av en liksökshund. Ju längre kroppen ligger där desto mer doft avsätts.
Om KM dött efter kl 20.30 har hon inte kunnat ligga så länge i u-båten innan kroppen togs ut därifrån. Att denna mycket svaga doft skulle kunna utblandas med flera hundra liter saltvatten, kanske flera tusen liter, och att man sedan ska kunna tappa ut detta vatten "under kontrollerade former", som du skriver - för att på något sätt "sila" fram någon likdoft som en likhund kan markera för, tror jag faktiskt är helt orimligt.
"De dofter som hundar uppfattar kan skjöljas bort med vatten - och naturligtvis även med saltvatten."

Det finns inte mycket forskning på området. Först och främst vill jag påpeka att likhundar tränas på att identifiera den gas som avges av ett lik. Det är av den anledningen som en likhund kan känna doften av ett lik som ligger under vatten; gasen stiger upp genom vattnet till ytan.

Att vatten tvättar bort spår av lik vet man också, men inte i hur stor omfattning. I alla fall har inte jag hittat någon forskning på området (om du känner till något papper får du gärna dela med dig). Det är också oklart hur länge liklukt sitter kvar. Om man jämför med fallet Madeleine McCann så markerade BÅDA de likhundar som flögs in, både inne i lägenheten och på mammans kläder. Man får förmoda att mamman duschat minst ett par ggr och dessutom tvättat kläderna. Men hundar har fel ibland och uppgifterna ogiltigföklarades. Så definitivt inte en vetenskapligt metod.

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/2007/09/scent_of_a_dead_woman.html

Frågan är om man låtit likhundar undersöka PMs kläder? Om han haft ihjäl KW och sedan hanterat kroppen genom att lyfta och baxa henne genom en lucka så är min direkta gissning att liklukten inte försvinner för att Madsen hoppar i sjön, och en likhund som markerat på PMs kläder kan ju vara en av anledningarna till danska polisens agerande.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2017-08-17 kl. 11:56.
Citera
2017-08-17, 11:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Har jag missat detta....tråden är långa bitar väldigt tröttsam att läsa, mycket omtag och internt tjafs : http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
PM har sänkt även sin förra ubåt och kan inte låta bli att leva sig in i hur det måste vara att vara en ubåt !
Citera
2017-08-17, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Det är så frustrerande, det händer inget!
Här i tråden är det inte ens troll längre, enbart spekulationer. På svenska nyhetssidor har nyhetsdelen om detta fall hamnat längst ner nu.. Snart åker den väl över diskvalificeringskanten.
Måste vara hutlöst jobbigt för anhöriga, det har gått snart en vecka utan ett spår av henne men det är ändå inget "nyhet" längre. Lider med dom fullt ut!

I helgen var folk intresserade av att diskutera fallet men nu säger alla jag möter "äsch, hon är borta och han får ett milt straff, livet går vidare".

Fallet kallnar för att danska polisen inte har koll. Det enda dom klarade av var att häkta honom, bärga båten. Ha förhör. Det är ganska mycket som missats.

Danska polisen uppger till media att man intensifierar "eftersökningsarbetet " - inga sökbåtar syntes de närmsta 4 dygnen efter hennes försvinnande - varken vid saltholm el ens efter vittnesuppgifter att båten siktas vid öresundsbron. Istället har en helikopter används av och till.(?) Man tackade nej till svensk sjöräddning i sökarbetet ganska omgående.(?) Ingen missing people projekt har mobiliseras. Danska polisen la alla resurser i Kögebukt initialt. Man fokuserade sig på 2 teorier Kögebukt och teoretiska analyser av "Tysklandsresan".

Polisen har inte gjort om färden med PM ute på havet - för att se vart han seglat och beräknat timmar och sikt - för att fastställa om det är rimligt det han påstår.(?) De som stått för de direkta sökinsatserna är svensk sjöräddning via landskrona omnejd senaste dagarna. Det är alledes för tyst om detta nu och jag tror inte att danska polisen " sitter på något ", - utan de har shabblat till det och ter sig faktiskt ovana och enligt min mening inte helt kompetenta. De lägger för mycket vikt på PM utsagor än att vara aktiva i efterforskningen istället. Hoppas jag har fullständigt fel om mitt antagande, men tidsperspektivet tillsammans med den ringa information som omskrivs pekar tyvärr åt det hållet.
Citera
2017-08-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Har jag missat detta....tråden är långa bitar väldigt tröttsam att läsa, mycket omtag och internt tjafs : http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/
PM har sänkt även sin förra ubåt och kan inte låta bli att leva sig in i hur det måste vara att vara en ubåt !
Den här mannen lever helt i sin fantasy-world. Har nog flera diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in