Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-15, 13:50
  #1
Medlem
Freixenets avatar
I Sverige är det praxis att man får lön när man går en forskarutbildning om jag förstått det rätt.
I vilka andra länder har de detta upplägg? Eller är det mer från lärosäte till lärosäte?
Citera
2017-08-15, 13:57
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
I Sverige är det praxis att man får lön när man går en forskarutbildning om jag förstått det rätt.
I vilka andra länder har de detta upplägg? Eller är det mer från lärosäte till lärosäte?

I de flesta länderna är forskarutbildningen betald. Hur mycket och varför och hur svårt det är att få betalt varierar mellan länder, lärosäten och framför allt, område du forskar inom. I många länder är man ofta lektor eller dyl på deltid eller hjälper en professor (forskarassistent), vilket även kan kombineras på stipendier från olika håll.
Citera
2017-08-15, 14:24
  #3
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
I Sverige är det praxis att man får lön när man går en forskarutbildning om jag förstått det rätt.
I vilka andra länder har de detta upplägg? Eller är det mer från lärosäte till lärosäte?

I princip alla länder i hela världen ger ersättning till doktorander.
I få har man lika hög lön som i Sverige dock, i USA och GB t ex är lönen på svältgränsen.
Sverige, Norge, Schweiz, Holland, Danmark är exempel på länder som har ok/bra löner. Allra bäst har kanske föga förvånande Schweiz och Norge.
Citera
2017-08-15, 15:54
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning och studier------------>Utlandsstudier

/Mod.
Citera
2017-08-17, 01:19
  #5
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
I princip alla länder i hela världen ger ersättning till doktorander.
I få har man lika hög lön som i Sverige dock, i USA och GB t ex är lönen på svältgränsen.
Sverige, Norge, Schweiz, Holland, Danmark är exempel på länder som har ok/bra löner. Allra bäst har kanske föga förvånande Schweiz och Norge.
Ha! Vad är dina belägg för att doktorander skulle leva dåligt på svältgränsen i USA?
Citera
2017-08-17, 01:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Ha! Vad är dina belägg för att doktorander skulle leva dåligt på svältgränsen i USA?


På ETH i Schweiz är den vanliga lönen för phd ca 4500 CHF, 40 000kr, i månaden. Om man är CS är det istället 9 000 CHF.
Citera
2017-08-17, 01:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Ha! Vad är dina belägg för att doktorander skulle leva dåligt på svältgränsen i USA?


Har hört detsamma från andra amerikanska studenter. De har en annan kultur.
Citera
2017-08-17, 02:19
  #8
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
På ETH i Schweiz är den vanliga lönen för phd ca 4500 CHF, 40 000kr, i månaden. Om man är CS är det istället 9 000 CHF.

Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Har hört detsamma från andra amerikanska studenter. De har en annan kultur.
Jag gjorde min master och PhD här i USA (på olika universitet och i olika stater) och min lön under båda examina var tillräckligt för att klara mig utan större problem. Att du tjänar 40k SEK på ETH.. Javisst men Zürich är en EXTREMT dyr stad att bo i. Allt är relativt.
Citera
2017-08-17, 10:12
  #9
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Ha! Vad är dina belägg för att doktorander skulle leva dåligt på svältgränsen i USA?

Svältgräns är en överdrift givetvis, ursäkta mig. Knapert är ett bättre ord.
Detta vet de flesta som doktorerar eftersom det är en av de större faktorerna som påverkar jobbet, jag har även vänner som doktorerar i USA som beskrivit situationen.
Citera
2017-08-17, 10:14
  #10
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Jag gjorde min master och PhD här i USA (på olika universitet och i olika stater) och min lön under båda examina var tillräckligt för att klara mig utan större problem.

Ja ursäkta, "klara dig" gör man, som i att någonstans kommer du ha råd att bo och någon slags mat kommer du ha råd att sätta på bordet. Men inte mer.
Citera
2017-08-23, 03:42
  #11
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Svältgräns är en överdrift givetvis, ursäkta mig. Knapert är ett bättre ord.
Detta vet de flesta som doktorerar eftersom det är en av de större faktorerna som påverkar jobbet, jag har även vänner som doktorerar i USA som beskrivit situationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Ja ursäkta, "klara dig" gör man, som i att någonstans kommer du ha råd att bo och någon slags mat kommer du ha råd att sätta på bordet. Men inte mer.
"Detta vet de flesta"? Det räcker inte som argument. Att du har vänner som beskriver sin situation räcker heller inte (inte nog med att situationen skiljer sig vitt från ett ämne till ett annat och likaså från universitet till universitet, det du beskriver är subjektivt). Svart på vitt så är snittet på Ivy League skolor väl över $30K (per nio månader dessutom). Min senaste lön från ett land-grant universitet i en relativt fattig stat var runt $26K. Och ska du jämföra det med löner i valfritt EU land så måste du även jämföra levnadskostnader (för det är ju trots allt det som påverkar vad för slags mat du har råd att sätta på bordet..).

Jag är säker på att jag har bättre koll på min ekonomi än vad du har. Jag har/hade definitivt råd med mer än "någon slags mat" och att bo någonstans. Jag förstår inte vad du får ut av att sprida osanningar om detta.
Citera
2017-08-26, 20:50
  #12
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Jag är säker på att jag har bättre koll på min ekonomi än vad du har.
Jo visst. Men jag har aldrig sagt att det inte finns någon som tjänar ok som doktorand, vi pratar givetvis om medianlöner här.
Din anekdotiska bevisföring kan du alltså med fördel föra upp tillbaka i din bakdel där den kom ifrån och hör hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback