2017-08-16, 08:09
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Kasta bort GPS:en är ju klart effektivare.

Men för det första vet vi inte vad PM förstår av hur effektivt det är att dränka en GPS. Och för det andra vet vi inte om det finns en fast monterad GPS som skulle bli extremt pinsamt om den inte hittas i ubåten. Och eftersom man tydligen har någon form av dator i ubåten så vet vi inte om man kanske läser in GPS-data in i denna så det inte bara är en liten handhållen GPS som behöver förstöras.
En GPS är väl i princip en dator och det har genom tiderna gjorts otroliga forensiska återställningar av hårddiskdata. En apparat som dessutom ägnad att brukas till havs borde vara särskilt vattentålig. Idén att sänka båten för att förstöra elektroniska bevis verkar därför rätt dödfödd.
Citera
2017-08-16, 08:10
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Om ni inte redan avhandlat detta, så står det på AB att fyndet inte har med fallet att göra.
Citera
2017-08-16, 08:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Att hitta blod i ubåten räcker inte, eftersom det finns oskyldiga förklaringar på det också. Hon kan ha slagit i eller skrapat i någonting inne i ubåten eller på väg ner genom tornet.

Så hon kan ha haft skrapsår, skärsår eller näsblod.

Blod och DNA är bäst spår när någon säger att de aldrig träffat en annan människa. I detta fall så finns massor med lagliga skäl att det kan hittas spår. Och har man inte kroppen tillgänglig så kan man inte jämföra skadorna på kroppen med var och hur blodet finns och PM:s beskrivning och göra bedömning om det hela verkar möjligt eller ej.

Det beror på var blodet påträffas.

Om PM säger att KW gick ombord och lämnade ubåten via tornluckan så blir det svårt att förklara hår, blod och hudceller på till exempel den främre luckans tätningar.

Spår är bäst när de visar vad som har hänt.
Citera
2017-08-16, 08:22
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Att hitta blod i ubåten räcker inte, eftersom det finns oskyldiga förklaringar på det också. Hon kan ha slagit i eller skrapat i någonting inne i ubåten eller på väg ner genom tornet.

Så hon kan ha haft skrapsår, skärsår eller näsblod.

Verkar logiskt det du skriver. Då måste det varit en jäkla massa blod han ville dölja. Alt spår av någon annan substans han ville tvätta bort, då han förstod att ubåten kommer att genomsökas.
Citera
2017-08-16, 08:25
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dom är fan fucking snakes. Men PM vill ha publicitet och tänkte nog inte på negativa konsekvenser. Ska man dra nytta av journalister måste man ha klart för sig att det är som att leka med skallerormar utan skallra, de varnar inte i förväg.

Men jag tror inte på att han tappade humöret. Hon halkade och föll i när han var nere i kontrollrummet det är den mest sannolika förklaringen. Det kommer aldrig att komma till klarhet med vad som hände utan det blir en ny klassiker, en ny Mary Celeste mystery. Googla det alla okunniga döskallar.

Det finns naturligtvis olika slags journalister. Det finns sensationsjagande, en liten grupp som kan köra med falskspel.

Och så en stor massa som försöker göra ett juste jobb, låt vara - vilket ju FB inte är sent att diskutera, och som det finns visst stöd för - att journalister i Sverige tenderar ligga längre till vänster/det gröna än snittmedborgaren.

När det gäller KW har jag inte läst mycket av hennes alster, men av det jag läst att döma finns det inget som pekar på att hon skulle tillhöra den lilla senastionsjagande/falskspelande gruppen. Har du några exempel som visar nåt annat?

Och inte ens den mest sensationslystna journalist skulle komma med sina avslöjande ensam med intervjuobjektet i en hobbybyggd u-båt. Speciellt inte om man är en liten kvinna. Båtturen skulle hen använda till att få bilder, stämningar och objektet att kanske snacka mer än man borde - och sedan skulle de konfronterande frågorna ställas senare, i en tryggare miljö.
Citera
2017-08-16, 08:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En annan detalj som jag inte får ihop (om KW utsatts för ett grymt våldsbrottbrott) är att PM hade samma kläder på sig när han greps som vid avfärden?
Jag reflekterade på detta för en tid sedan och nu verkar saken blivit aktuell.

Är det någon som kan bekräfta att PM fått nya kläder EFTER att han räddades/greps. Det ser i mina ögon ut som exakt samma kamoflage-overall som den han bar vid avfärden.

Frågan man ställer sig (och som jag tidigare ställt) är huruvida det kan tänkas rimligt att Madsen sänker båten för att tvätta en brottsplats samtidigt som han har samma kläder på sig som han kan antas ha burit vid tidpunkten för brottet. Finns det blod i båten är det väl rimligt att det finns blodspår på kläderna?

Då frågar man sig återigen VARFÖR han sänker ubåten - och till och med om han verkligen GÖR det?
Citera
2017-08-16, 08:27
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Verkar logiskt det du skriver. Då måste det varit en jäkla massa blod han ville dölja. Alt spår av någon annan substans han ville tvätta bort, då han förstod att ubåten kommer att genomsökas.

Man kan ju tycka att det borde räckt att torka av om mängden var liten. Att sänka ubåten känns så ganska drastiskt vilket även leder till mer misstänksamhet från Polisen.
Citera
2017-08-16, 08:27
Medlem
Ett alternativ till motiv är ju att hon skulle sälja artikeln till wired och han ville då ha betalt för bränslet, något hon inte alls räknat med och sen kanske han tänkte ta ut det i natura eller så var natura det han tänkt från början.

Skärrad efter mordet körde han sen omkring med släkta lampor och bara rakt ut i farleden.
Citera
2017-08-16, 08:28
Medlem
Citat:
Tänk på att ubåtsföreningens medlemmar är flera. Innebär att de kan vara flera i ubåten.

PM är ensam. Gör nog att det inte är lika komfortabelt att försöka köra i undervattensläge. Att bara gå rakt ner och sedan upp är ju lättare än om man skall försöka köra båten i uläge eftersom ju båtens djupläge och trim behöver hanteras. Har man inte dator som automatiskt gör justeringar så blir det nog lite svettigt för PM att själv hantera allt.

Just precis det är frågeställningen. Varför gör han en förevisning inför en erkänd journalist om han inte har besättning nog för att utföra dyk m m. Hade jag varit KW hade jag velat se den dyka och inte bara köra omkring med den. Men det kanske inte var meningen att visa dess dykförmåga
Senast redigerad av euyw738 2017-08-16 kl. 08:32.
Citera
2017-08-16, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och enligt wikipedia, citat;

Nautilus can be operated by a single person from the control room.

Varför så svårt för att inhämta information innan man uttalar sig?
Därför att det förutom redan länkad information till "can be operated by a single person" på wikisidan även finns information om att den är svår att hantera av en ensam person.

Samt att tråden redan tagit upp punkten att om något händer med PM så är KW inte någon som har träning i att ta över hanterandet av ubåten.

Du tycker om att vara aggressiv.
Citera
2017-08-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag reflekterade på detta för en tid sedan och nu verkar saken blivit aktuell.

Är det någon som kan bekräfta att PM fått nya kläder EFTER att han räddades/greps. Det ser i mina ögon ut som exakt samma kamoflage-overall som den han bar vid avfärden.

Frågan man ställer sig (och som jag tidigare ställt) är huruvida det kan tänkas rimligt att Madsen sänker båten för att tvätta en brottsplats samtidigt som han har samma kläder på sig som han kan antas ha burit vid tidpunkten för brottet. Finns det blod i båten är det väl rimligt att det finns blodspår på kläderna?

Då frågar man sig återigen VARFÖR han sänker ubåten - och till och med om han verkligen GÖR det?

Tycker också det är konstigt att räddningsstyrkan har en lämplig overall till honom strax efter räddningen. Brukar de ha sånt?

Men tänker vi tanken att ha smutsat ner (utifrån att ett brott begåtts) sin egen overall då förstår jag varför han hoppar i sjön innan han räddas
Citera
2017-08-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Det där ryggade jag för direkt. Hon har en "hyllningsbild" över Nordkorea på sin facebook och har en bild på ledarens bilbel på sin instagram. Hon känns inte sund trots hennes prisade journalistik.

En vild chansning till: Vad sägs om KW försökte värva PM till att hjälpa Nordkorea med sina raketer? Han var ju ändå känd som raketmadsen. Sen kanske inte KW fattar att PM egentligen inte kan bidra på ett vettigt sätt då hon själv inte vet hur raketforskning går till
PM torde inte kunna någonting som inte NK:s ingenörer inte redan kan.

Det NK behöver hjälp med är inte så mycket kunskap, som att få importera teknologi och material. PM bor i västvärlden och kan köpa de saker som han inte klarar av att bygga själv, medan det råder embargo för export till NK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in