Citat:
Zlatan värderas nog så olika eftersom han har en kontroversiell personlighet. Dessutom förstärks det av att de som ogillar hans personlighet främst sett honom i VM och EM slutspel med ett kontringspelande Sverige där han spelmässigt inte passar in. I kontrast till det har de som gillar honom följt honom i bollförande Inter, Milan och PSG i de nationella ligorna, där han passar in som handen i handsken.
De kulturella skillnaderna gör sitt där hans personlighet och beteende uppskattas mer i Italien och Frankrike än i kollektivistiska Spanien och Sverige. Beträffande manlighet tycker jag inte att Zlatan är manlig ur ett traditionellt svenskt perspektiv. Till skillnad från exempelvis Henrik Larsson som är mer lugn och tillbakadragen. Ytterligare en orsak till att Zlatan underskattas av många halvt fotbollsintresserade svenskar. Dock ska det väl sägas att det även finns de fans som överskattar honom. Någonstans måste du hålla hög klass även vid kontringar om du ska upp till det absoluta toppskiktet.
De kulturella skillnaderna gör sitt där hans personlighet och beteende uppskattas mer i Italien och Frankrike än i kollektivistiska Spanien och Sverige. Beträffande manlighet tycker jag inte att Zlatan är manlig ur ett traditionellt svenskt perspektiv. Till skillnad från exempelvis Henrik Larsson som är mer lugn och tillbakadragen. Ytterligare en orsak till att Zlatan underskattas av många halvt fotbollsintresserade svenskar. Dock ska det väl sägas att det även finns de fans som överskattar honom. Någonstans måste du hålla hög klass även vid kontringar om du ska upp till det absoluta toppskiktet.
Nä, manligheten kanske inte är klassisk. Dock går det fan knappt att hitta en mer attraktiv personlighet, iaf inte hur ett manschauvinistiskt perspektiv.
Annars är Zlatan speciell då han kan falla in i båda kategorierna. Som jag nämnt i ett inlägg tidigare tycker jag exempelvis hans humor är överskattad och tillgjord, vilket är en konsekvens av den bild han byggt upp om sig själv de senaste åren som "kung Zlatan".
Sen tycker jag att Zlatans insatser i mästerskap med Sverige rent spelmässigt är löjligt underskattade. Han har bara underpresterat (spelmässigt) i två mästerskap: 2006 (småskadad) och 2016 (i ett väldigt dysfunktionellt Sverige). Att han skulle underprestera och gömma sig i landslaget är en myt enligt mig.