2017-06-10, 11:28
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Zlatan värderas nog så olika eftersom han har en kontroversiell personlighet. Dessutom förstärks det av att de som ogillar hans personlighet främst sett honom i VM och EM slutspel med ett kontringspelande Sverige där han spelmässigt inte passar in. I kontrast till det har de som gillar honom följt honom i bollförande Inter, Milan och PSG i de nationella ligorna, där han passar in som handen i handsken.

De kulturella skillnaderna gör sitt där hans personlighet och beteende uppskattas mer i Italien och Frankrike än i kollektivistiska Spanien och Sverige. Beträffande manlighet tycker jag inte att Zlatan är manlig ur ett traditionellt svenskt perspektiv. Till skillnad från exempelvis Henrik Larsson som är mer lugn och tillbakadragen. Ytterligare en orsak till att Zlatan underskattas av många halvt fotbollsintresserade svenskar. Dock ska det väl sägas att det även finns de fans som överskattar honom. Någonstans måste du hålla hög klass även vid kontringar om du ska upp till det absoluta toppskiktet.

Nä, manligheten kanske inte är klassisk. Dock går det fan knappt att hitta en mer attraktiv personlighet, iaf inte hur ett manschauvinistiskt perspektiv.

Annars är Zlatan speciell då han kan falla in i båda kategorierna. Som jag nämnt i ett inlägg tidigare tycker jag exempelvis hans humor är överskattad och tillgjord, vilket är en konsekvens av den bild han byggt upp om sig själv de senaste åren som "kung Zlatan".

Sen tycker jag att Zlatans insatser i mästerskap med Sverige rent spelmässigt är löjligt underskattade. Han har bara underpresterat (spelmässigt) i två mästerskap: 2006 (småskadad) och 2016 (i ett väldigt dysfunktionellt Sverige). Att han skulle underprestera och gömma sig i landslaget är en myt enligt mig.
Citera
2017-08-15, 12:25
Medlem
Stefan Savić. Han har lyckats peta supertalangen José Giménez och tagit en ordinarie plats i Atletico som är ett av Europas bästa lag. Hans utveckling sedan City-tiden har varit makalös. Jag tycker sällan han får creed av media och fans.
Citera
2017-08-15, 17:22
Avslutad
Firmino pratar inte folk utanför Liverpool så mycket om. Jag tycker han är helt fantastisk, och han borde ha "större" klubbar efter sig.
Citera
2017-08-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Firmino pratar inte folk utanför Liverpool så mycket om. Jag tycker han är helt fantastisk, och han borde ha "större" klubbar efter sig.

Varför då? Någon inhemsk övergång är nog svår att få till och så många större klubbar med stora plånböcker finns det inte. Och i de stora klubbarna så finns det redan spelare på hans position som levererar betydligt mer än fjuttiga 10 mål och dylikt med assist. Känns som att Firmino befinner sig på rätt nivå.
Citera
2017-08-15, 22:07
Medlem
Smurfffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Stefan Savić. Han har lyckats peta supertalangen José Giménez och tagit en ordinarie plats i Atletico som är ett av Europas bästa lag. Hans utveckling sedan City-tiden har varit makalös. Jag tycker sällan han får creed av media och fans.

Tycker Savic visar i stormatcherna att han inte håller måttet. Atleticos klart svagaste länk i försvaret enligt mig. Ingen dålig spelare men inte heller en mittback för den absoluta toppnivån.
Citera
2017-08-16, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Varför då? Någon inhemsk övergång är nog svår att få till och så många större klubbar med stora plånböcker finns det inte. Och i de stora klubbarna så finns det redan spelare på hans position som levererar betydligt mer än fjuttiga 10 mål och dylikt med assist. Känns som att Firmino befinner sig på rätt nivå.

Chelsea skulle behöva en spelare som Firmino, hans kvalitéer skulle komma väl till pass med så skickliga framspelare som Chelsea besitter. I Liverpool blir han hämmad av en, fortfarande, för svag omgivning, och om Couthino försvinner iväg till Barca ser det ännu mörkare ut. Firmino skapar dock mycket på egen hand, och med bättre uppbackning skulle han kunna ta nästa kliv. Hans stora svaghet är att han missar för många klara lägen/målchanser, jobbar han bort och blir mer klinisk har Liverpool ett dödligt vapen.
Citera
2017-08-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer

En spelare det verkligen pratas för lite om!
Citera
2017-08-16, 23:35
Avslutad
Beckham sades ju, som aktiv, vara enormt överskattad.

Men jag tycker att det har visat sig, sedan han lade av, att han var väldigt underskattad. Få i dagens fotboll har den precisionen i inläggen som han hade i sin prime, och med så många crossbollar och inlägg som gick till rätt adress.

Beckham var bättre än många gav honom cred för. Han var också en jämn spelare, och hade aldrig djupa dippar. En hårt arbetande mittfältare med en viktig extra dimension i sitt spel i och med sin högerfot.

Jag saknar faktiskt fotbollsspelaren Beckham.
Senast redigerad av GenesisP 2017-08-16 kl. 23:38.
Citera
2017-08-18, 13:45
Avslutad
Är det bara jag som känner att Benzema aldrig blev så bra som hypen sa? Jag minns sommaren han flyttade till Real, vilken wonder kid han ansågs vara, och hur varenda storklubb ville ha honom, ungefär som Mbappé i dag.

Ärligt talat tror jag att han valde fel klubb, trots alla titlar han har vunnit. Benzema hade nått sin fulla potential i en klubb där han var den odiskutable stjärnan, t ex Arsenal eller Juve.

Jag vill inte stämpla honom som överskattad direkt, mer att han har stannat kvar i Real alldeles för länge.

Det känns lite som om Benz har blivit en "bra spelare" i mängden, inte den topp fem spelare i världen som alla trodde han skulle bli.
Citera
2017-08-18, 14:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Beckham sades ju, som aktiv, vara enormt överskattad.

Men jag tycker att det har visat sig, sedan han lade av, att han var väldigt underskattad. Få i dagens fotboll har den precisionen i inläggen som han hade i sin prime, och med så många crossbollar och inlägg som gick till rätt adress.

Beckham var bättre än många gav honom cred för. Han var också en jämn spelare, och hade aldrig djupa dippar. En hårt arbetande mittfältare med en viktig extra dimension i sitt spel i och med sin högerfot.

Jag saknar faktiskt fotbollsspelaren Beckham.

Många som var kritiska mot honom bedömde inte fotbollsspelaren utan snyggingen, kalsongmodellen och idolen. Inte så lite avundsjuka mot någon som fått "allt", tveklöst. På planen var han ingen diva utan precis som du säger en hårt arbetande mittfältare som var oerhört nyttig för sina lag. Inläggen och frisparkarna var av absolut högsta klass, och när han tog steget in på innermittfältet blev han än mer av en pådrivare och slitvarg.

Jag minns en VM-kvalmatch(?) mot Grekland där han var helt magnifik, slet som ett djur och höll nästan ensam uppe det engelska spelet. Inte bäst i världen, men tillräckligt bra för att inte räknas som överskattad. Underskattad bara av dem som inte förstod fotboll eller retade sig på honom som person.
Citera
2017-08-30, 11:52
Medlem
R.Bloodworths avatar
Underskattad: Mané i Liverpool
Överskattad: Özil.
Citera
2017-08-30, 14:05
Medlem
Överskattade: Alex Oxlade-Chamberlain, Alexis Sanchez, Benzema.

Underskattade: Mané, Firmino.

Oxlade-Chamberlain:
Om han inte vore engelsman så hade han spelat i andraligan i England/Tyskland/etc. med hans dåliga statistik.
Han är väldigt dålig och har knappt gjort några mål/assist under sin karriär. Allt han kan göra är att dribbla och det är vanligt att han inte klarar av att dribbla förbi sina motståndare. Han är ingen talang längre (24 år) så att han kan kosta så mycket som det ryktas om är förvånande.
Om han vore tysk så hade han spelat för ett mitten- eller bottenlag i 1.Bundesliga som bäst.

Förstår inte att Arsenalsupportrar blir upprörda. 30+ miljoner pund för en dålig spelare som inte kunde leva upp till alla förväntningar.

Alexis:
Har haft en riktigt bra säsong i sin karriär (16/17) där han gjorde 24 mål och 11 assist i ligan. Han var väldigt bra förra säsongen men var tvungen att kolla upp vad han gjorde innan och jag är inte alls imponerad.
Han är vårdslös i passningsspelet (klarar knappt av att passa till andra), han håller alltid för länge i bollen vilket resulterar för det mesta i att motståndarlaget får bollen. Finns många spelare som jag anser vara mycket bättre.

Benzema:
Blev aldrig den där superstjärnan. Har gjort bra ifrån sig i Real men är inte imponerad och håller honom inte som en av de bästa.

Mané:
Snabb och jobbar hårt för laget. Han är dessutom målfarlig. Gillar honom. Hoppas att Lazaro i Hertha kan göra en liknande resa som också spelade för Salzburg.

Firmino:
Inte många som känner till honom eller talar gott om honom. Han är bättre för Liverpool än vad Özil är för Arsenal.

//Siegestor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in