2017-08-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
"Bråket" kring ubåten var löst sedan tidigare i och med att PM fick äganderätten till den. De övriga som var inblandade i det tidigare bråket gav upp redan 2015. Släpp det.
Om jag inte är helt ute och cyklar så fanns det bråk och spänningar i den nya gruppen med, och även om man lämnade över äganderätten så var den nog inte helt personlig utan till de som ingick i den nya gruppen. Han saknar garanterat ekonomiska förutsättningar att genomföra den renovering som gjorts samt att driva runt ubåten kostnadsmässigt.
Citera
2017-08-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns ju mindre skär också, med en yta på några kvadratmeter som sticker upp ovanför vattenytan. Jag hoppas verkligen att dom har kollat alla holmar och skär, för där hade hon ju kunnat överleva några dagar! Vattnet i Östersjön går till nöds att dricka (det är bräckt, inte salt), och det kan även finnas pölar med regnvatten i nedsänkningar i stenen. Särskilt kallt har det inte varit heller.

Ja, han låter exakt som en person som skulle kunna göra något sådant! Det tror jag mera på än att han har dödat henne, faktiskt.
Jag tror inte ett dugg på det. Då skulle han efter att han lugnat ner sig och pratat en eller två gånger med polisen och sin advokat inse hur enormt mycket bättre det är för honom att tipsa polisen om detta. Och då skulle de med lite snabba svängar med helikopter lokalisera henne.
Citera
2017-08-15, 16:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Detta borde ge en hel del handgemäng redan i båten. En hysterisk kvinna kan orsaka en hel del skador om de inte vill tvingas ut genom ubåtens tornrum, vilket borde gett PM en hel del "oförklarliga" skador...

Jo, men vi har ju inte fått veta om han hade några motvärnsskador.
Citera
2017-08-15, 16:26
Medlem
Denna Ubåt UC3/Nautilus är försäkrad inom vilket bolag - (?)

Någon myndighet har ju klassat fartyget - och då skall naturligtvis gånglanternor vara monterade, dvs rött/grönt och i toppen ngt vitt -

Har Madsen avlagt navigationsexamen?
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jag är ganska säker på att jag läst att man via radio eller högtalare, när han plockades upp, bett PM att ringa ett telefonnummer, men att han då sagt att han inte hade någon telefon. Han har SMSát så sannolikt har teleonen skickats samma väg som Kim då den ev. innehållt något graverande ?
Det där med telefonnumret han ombads ringa minns jag klart som spad, men hittar inte någon källa längre.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag måste faktiskt hålla med dig. Det ser definitivt ut som hon. Hon har ju sympatier för NK, det är ju helt klart eftersom hon har Pyongyang som bakgrundsbild på sin Twittersida. Kan hon kanske ha varit agent för NK?

Hon har ju varit i Nordkorea på journalistuppdrag, så visst kan det vara hon. Utan att något skumt föreligger.
Citera
2017-08-15, 16:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Min teori: PM har slagit ihjäl KW och hon har gjort ordentligt motstånd. Både kroppen och ubåten har tonvis med bevis som talar för att ett mord begåtts och PM måste därför röja båda ur vägen för att gå fri. Han har haft ca tio timmar på sig att städa ubåten innan han blir tvungen att sänka den när han hittas av eftersöket. Återstår att se hur mycket bevis som går att få fram i ubåten och om kvarlevorna kommer att återfinnas och isf i vilket skick de är.
Citera
2017-08-15, 16:28
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Jo, men vi har ju inte fått veta om han hade några motvärnsskador.

Nej men det borde man kunna se på bild. Räcker med en ordentlig spark i ansiktet så skulle han få sig en blåtira. Bilder på han finns ju... Är ju betydligt enklare att bära ut henne om hon är medvetslös/död.

Var det inte någon som sa att man hade hittat hårstrån eller liknande i båten? Att det hade dragits bort hår "på ett onaturligt sätt" (helt utan källa givetvis). Det är ju lättare att lyfta ut henne genom att dra i hennes hår kanske, beroende på tidslag och hur hon låg (likstelhet). Vilket kan ha fått hår att lossna om det nu stämde.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2017-08-15 kl. 16:31.
Citera
2017-08-15, 16:28
Medlem
Nordkoreaspåret är högintressant. Det skulle stämma in både på KW och på något sätt även PM.

I så fall skulle jag gissa på att han har släppt av henne någonstans för att hon sedan skulle ta sig till NK i hemlighet. NK jobbar med väldigt okonventionella metoder. Det såg vi när Kim Jong Uns bror lönnmördades till exempel.

Lustigt även med hennes namn. Kim är ju just det namn som ledarna i NK bär. Undrar hur hon fick det?
Citera
2017-08-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Denna Ubåt UC3/Nautilus är försäkrad inom vilket bolag - (?)

Någon myndighet har ju klassat fartyget - och då skall naturligtvis gånglanternor vara monterade, dvs rött/grönt och i toppen ngt vitt -

Har Madsen avlagt navigationsexamen?

Större skepp korsförsäkras av flera försäkringsbolag som deltar i risken och vinsten. Men det här skeppet var ju billigt om det bara kostade 2 miljoner kronor i material och övrigt.
Citera
2017-08-15, 16:29
Medlem
Citat:
Exakt. Han hade ju sänkt en av sina ubåtar tidigare, så SÅ långsökt är det inte. Han ville inte att den skulle utmätas av Kronofogden, utan då sänkte han den hellre. Ingen annan fick äga hans livsverk. När han själv inte inledde bärgning så skulle ingen annan ha gjort det heller, om det inte varit för detta med Kim - som inte dykt upp i civilisationen efter några timmars omak som Madsen räknat med. Det var maximal otur! Han kunde också ha haft en baktanke om att kanske bärga ubåten senare, i hemlighet, när Kronofogden lugnat ner sig.
Precis. Kommer inte ihåg var jag läste om det nu men det fanns ekonomiska aspekter nog att vara motiv för sänkningen. Sedan fanns det fler intressenter/någon form av förening med ägarintressen och pengar i ubåten där det fortfarande var bråk om saker och ting. Att han sedan såg sig som ensam ägare med rätten att bruka den som han ville är väl det som gör att det oftast tolkas som så, och det tror jag är fel.
Citera
2017-08-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
"Bråket" kring ubåten var löst sedan tidigare i och med att PM fick äganderätten till den. De övriga som var inblandade i det tidigare bråket gav upp redan 2015. Släpp det.
Ett bråk var löst. Vi vet inte vad de ekonomiska resultaten blev - plötsligt behöver han tex själv ta hela kostnaden för kajplats mm. Om ubåten är hans enda utmätningsbara tillgångar så finns det möjlighet till alternativa strider om äganderätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in