2017-08-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sedan tror jag inte sånt som kontinuerlig havsövervakning med radar är så känsligt och hemligt, det är ju så himla lätt för fienden att mäta in var stationerna finns och dess signalstyrka etc. Och sen har vi ju civila havsövervakningen med.
Det svår är väl att uppskatta känslighet samt hur bra signalbearbetning som finns. Och frekvens/timing som radarmasterna skulle använda i skarpt krig.
Citera
2017-08-14, 19:54
Medlem
Om det saknas kropp, är det då ens möjligt att döma någon för något?

Hon journalisten var ju tydligen feminist, så hon kanske insåg sin manshatande ondska helt plötsligt i en kort stund av klarsyn, och tog livet av sig?
Citera
2017-08-14, 19:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Han kan ju faktiskt ha velat sänka båten just därför att han hade den där tvisten, med ubåtsföreningen. Och kanske han inte visste om att hon var borta då han gjorde det? Det vill säga, han trodde att han släppt av henne och hon kommit hem.
Har inte ens tänkt på den tvisten innan.

Är det inte så att föreningen har lämnat över ubåten till PM efter en segdragen tvist?

Ubåten betraktas av polisen som en brottsplats, därför intressant att gå till botten med farkosten.

Kan någon reda ut vad som sägs 22:15 in i det här klippet?

https://www.youtube.com/watch?v=GzhVjrrSuek

Safety....Safety .....ts?
Citera
2017-08-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag tolkade det så i en artikel jag läste. Att det är detta han ändrat.

Ska se om jag hittar artikeln.

Jeg tolker det også sånn.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ubaatmysteriet-i-danmark/dansk-politi-om-ubaatmysteriet-nautilus-senket-med-vilje/a/24117736/

Citat:
Hans første forklaring til dansk politi gikk ut på at han torsdag kveld klokken 22.30 skal ha satt av Kim Wall ved Refsehaløen i København.

Dansk politi meldte søndag at Madsen senere har endret forklaring.

– Siktede har gitt oss forskjellige forklaringer, sa Jens Møller i danske politiet til Ekstra Bladet.
Citera
2017-08-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Utgår från att OM det nu sparas data från radar så sparas den inte i en evighet utan den borde redan ha plockats ut och lämnats till polisen.

Kan inte tänka mig annat.
Polisen har knappast nytta av någon inspelning förutom att man inte skulle vilja distribuera sådan information. Polisen vill ha någonting som pekar ut koordinater eller region på ett sjökort. Så skulle behövas arbete för att extrahera, sammanställa och presentera.
Citera
2017-08-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det finns tekniska uppgifter på att Nautilus tog luften från kabinen också, åtminstone innan snorkelmodifikationen kom till.

Man behöver dock inte ha snorkel för avgaserna. Man brukar skicka ut skiten i vattnet med alla båtmotorer. Havet är en effektiv ljuddämpare.

Funkar bra om grenröret ligger över vattenytan (med lite säkerhetsmarginal), annars inte.
Citera
2017-08-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Funkar bra om grenröret ligger över vattenytan (med lite säkerhetsmarginal), annars inte.

Det funkar ju ändå. Alla segelbåtar har motor under vattenytan exempelvis.
Citera
2017-08-14, 20:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fan också, jag hade ju hoppats på att de skulle hunnit analysera det vid det här laget. Det borde väl vara rätt snabbt gjort tycker jag.

Det där med radar hänger ju på att det finns radarstationer som täcker området där ubåten rört sig. Gör det det så vill jag hävda att det finns sparat men de har ju inte hur bra räckvidd som helst.

Nu har vi ju varit rätt bra vänner med danskarna sedan 1814 så en handritad skiss kunde vi väl i alla fall skicka till dem utan att avslöja för mycket om vår förmåga.

Sedan tror jag inte sånt som kontinuerlig havsövervakning med radar är så känsligt och hemligt, det är ju så himla lätt för fienden att mäta in var stationerna finns och dess signalstyrka etc. Och sen har vi ju civila havsövervakningen med.

Det tror inte jag heller, dock pratar jag i termer av sensorer. Man kan se och höra vad som sker på och i vattnet med andra medel än synliga radarstationer.

Jag påstår inte att det danska eller svenska försvaret har haft full koll på ubåten den aktuella tiden, men det skulle förvåna mig mycket om man inte hade det.
Citera
2017-08-14, 20:01
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Är det bekräftat att han sagt att han inte har släppt av henne? Är det inte ändringen som vi inte har fått veta?

Såhär står

"Hans første forklaring til dansk politi gikk ut på at han torsdag kveld klokken 22.30 skal ha satt av Kim Wall ved Refsehaløen i København.

Dansk politi meldte søndag at Madsen senere har endret forklaring.

– Siktede har gitt oss forskjellige forklaringer, sa Jens Møller i danske politiet til Ekstra Bladet."

Jag kan inte annat än tolka det som att han ändrat sig. Han har inte släppt av henne vid restaurangen...
Citera
2017-08-14, 20:02
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanX2
Jeg tolker det også sånn.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ubaatmysteriet-i-danmark/dansk-politi-om-ubaatmysteriet-nautilus-senket-med-vilje/a/24117736/

Ja, man kan tolka det på olika sätt. Kan ju också vara att han släppt av henne vid en annan tid eller annan plats. Kanske finns kroppen där i området och han därför vill vilseleda.
Citera
2017-08-14, 20:02
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Är det bekräftat att han sagt att han inte har släppt av henne? Är det inte ändringen som vi inte har fått veta?
Johan menar att det i princip är omöjligt tidsmässigt
Citat:
En af de sidste personer, der har set hende, er 23-årige Johan Rasmussen.

Han kan dårligt have nået at sætte hende af på Halvandet. Så skulle han i hvert fald ikke have sejlet mere end en halv time mod nord, inden han vendte om, hvis han har skullet nå det.

https://www.b.dk/nationalt/johan-saa-svensk-kvinde-paa-ubaaden-i-oeresund-torsdag-aften
Citera
2017-08-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är fantastiskt osannolikt att det händer både u-båten och Kim något samtidigt och att det inte alls har med varandra att göra. Det är väldigt mycket mer sannolikt att det finns en gemensam förklaring, än två helt skilda.
Nja-det måste finnas någonting som kommit till polisens kännedom,
eftersom polisen var så snabba att jaga fatt i u-båten, och att de redan i början misstänkte att brott begåtts.
Som någon varit inne på-
Kim har förmodligen skickat ett sms- till sin pojkvän, om någonting som var fel/ något som oroade henne,
-det nådde inte fram- förrän många timmar senare-
pojkvännen hade då väntat länge vid kajen men hon dök aldrig upp,
Efter flera timmar kom sms,et i hans telefon, och han anmälde till polisen.
Det var dålig el ingen täckning alls täckning nerifrån båten när Kim skickade meddelandet -det tog flera timmar att nå fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in