• 26 801 online
  • 1 117 191 medlemmar
  • 58 018 732 inlägg
  • 1
  • 2
2017-08-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwefasdfawefsafead
Inte till skillnad från någonting annat. Men ringer inte det en klocka i ditt huvud och säger: "hela den här jävla filmen är skitsnack.. och för mycket glass ger diabetes"

De nämner sina glassar "temptation", "love potion", "desire"

kan det bli mer genomskinligt och känslomässigt manipulativt? Kände du inte redan direkt från början att det är manipulativt?
Tror du inte att folk vet om att filmen är manipulativ? ALL reklamfilm är manipulativ. Det är precis vad reklam är.
Citera
2017-08-09, 21:33
Medlem
Leviathan99s avatar
Tyckte den var behaglig att se jmf mot många andra reklamsnuttar som skall etsa in mångfaldens förträfflighet i tittarnas sinne med mörka/svarta män i halverotiska scener med kaukasiska kvinnor.
Nästan så man blev sugen på en Magnum.

Ger den 4 Goebbels av 5 möjliga!
Citera
2017-08-10, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tror du inte att folk vet om att filmen är manipulativ? ALL reklamfilm är manipulativ. Det är precis vad reklam är.

Nej, jag tror inte att alla förstår det. Jag tror iallafall inte att folk tänker på det när de ser reklamfilm.

Det jag just skrev har jag säkert fel om. Men en sak är säkert, och det är att några här verkar njuta av reklamen. Låter de inte sig då manipuleras?

Inlägget ovan gav t.ex. filmen 4 av 5 starka Goebbels, och 3 Nürnbergrättegångar av 5 är inte att vara kritisk. Jämför det med mina 1 av 10 fürers, 1 för att de lyckas utnyttja tjockisar som är dumma i huvudet.
Citera
2017-08-10, 15:19
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte att alla förstår det. Jag tror iallafall inte att folk tänker på det när de ser reklamfilm.
De flesta har faktiskt annat för sig i livet. Kanske kan det finnas ett ytterst litet fåtal som inte ens fattar det, men så är man på gränsen till utvecklingsstörd.

Citat:
Det jag just skrev har jag säkert fel om. Men en sak är säkert, och det är att några här verkar njuta av reklamen. Låter de inte sig då manipuleras?
Alltså, så fort vi använder våra sinnen påverkas våra känslor. Det sker automatiskt. Att reklamen framkallar positiva känslor är inte konstigare än att precis vad som helst gör det.

Citat:
Inlägget ovan gav t.ex. filmen 4 av 5 starka Goebbels, och 3 Nürnbergrättegångar av 5 är inte att vara kritisk. Jämför det med mina 1 av 10 fürers, 1 för att de lyckas utnyttja tjockisar som är dumma i huvudet.
Du får fem av fem narcissister av mig.
Citera
2017-08-10, 20:23
Moderator
Kate80s avatar
Psykologi --> Reklam och marknadsföring//Mod
Citera
2017-08-12, 15:02
Medlem
Citat:
Det är antaligen något fel på mig, för jag hade inte kunnat se hur denna skit kan öka försäljningen av magnumglass om så någon höll en pistol mot min tinning och tazer mot bollarna.

https://www.youtube.com/watch?v=WB-Bbm-JGck

Observera. Jag vill veta vad ni som tittare tänker och uppfattar filmen, inte bara vad ni tror att marknasförarna tänkt.

Jag tycker reklamen är motbjudande på alla vis.. och ologisk. Vi börjar med känslorna först.

Äcklig jävla illamående låt som får en att vilja skjuta sig själv. Motbjudande ansikte i bild.. ser ut som att hon inte har några blodkärl kvar i ansiktet efter alla ingrepp, det ansiktet ser trasigt ut, jag har den fördomen iallafall. Kvinnan är motbjudande och bär batikmönster, det ser ut som att hon inte fått i sig tillräckligt med näring.

Polisman med jääävligt fult nylle dyker upp.. och har ett jävligt fult ansiktsuttryck. Han ser ut som ett jävla kaffemonster som inte sovit på två dygn. Han gör en riktigt jävla awkward rörelse med kroppen också när han kommer in i bild. Åh, jag fick plötsligt lust att köpa en magnum nu

Bilen hon sitter i är jävligt ful. Jag imponeras inte av bilar, har aldrig gjort. Jag tar det som en förelämpning att de tror att jag ska gå igång på det där.

Sättet hon vrider upp huvudet på när det ska föreställa att hon upptäcker lastbilen ser efterblivet ut. Det är dåligt gjort. Hon vrider upp huvudet, stirrar med en död avtändande blick och ler sedan med världens mest ogenuina och creepy smile.

Alla rörelser hon gör i resten av filmen sammanfattar jag som akward och konstigt och direkt löjligt.

Så hon ser lastbilen, blir glad och springer på alla bilar till den. De försöker göra det "gulligt", hon liksom "går balansgång" och springer som ett barn.. eller något dumt jävla modeindistriskit. Vi får se ett efterblivet akward slow-mo shot som är lite creepy, fult, pretentiöst och jävligt intet-sägande.

Håret är givetvist ny-stajlat med slingor och fint upplagt. What's the occation? Hon verkar väldigt obrydd för att vara på väg någonstans.

Jag stör mig på hur den allra första sekunden av videon är "fint" komponerad med en sjö, väg på sidan.. fina färger, berg.... och jag tänker bara: försöker de här rövhålen manipulera mig så att jag ska spendera pengar på deras jävla produkt av dessa skäl och inte av rationella skäl? De vill alltså inte ge mig några rationella skäl till att köpa deras jävla glass.

Scenen när hon lägger ifrån sig tjejskorna är jävligt löjligt också. Ska jag bli impade eller? Jag är inte tjej. Denna reklam måste av allt att döma vara vara riktade till tjejer.

Man kan identifera bilen on sitter i, i första sekunden av filmen. Magnumglassbilen syns då inte i bild, så det är minst 8 bilar hon måste trampa över på det där viset.. och efter den åttonde finns det ingen bil att hoppa direkt över till.

Å vad fan är oddsen att bilarna i en bilkö håller 20 cm mellan bilarna i sträck? Bilen bakom polisbilen har 10 cm fram. Inte ens kineserna gör det https://i3.ytimg.com/vi/O3kL6nMap2s/maxresdefault.jpg

Sedan det absurda med att polismannen bara spanar in henne och inte reagerar. Med tanke på hur hon beter sig (och hon hade kunnat springa på vägen bredvid, det finns massmor med plats) så hade jag fan antagit att hon är påtänd.

Lastbilschaffisen, hur fan vet han att hon är på väg just till honom? Och varför fan ska han öppna åt henne? Och hur ser en lastbilschaffis egentligen ut? http://projects.aljazeera.com/2015/0...river_cab3.jpg. Jag tycker det är löjligt med hur de pillat dit lite papper in i solskyddet i förarhytten för att få det att se autentiskt ut.

Att han ens ser henne till att börja med. Han kunde både se henne och läsa hennes tankar.

Och hennes blick av "wonders" när han slänger upp dörrarna så att den totalt uppenbara röksättningen flyger. Se hur kartongerna .. är staplade på hyllor som i en butik.. och inte så långt in i den där jävligt stora lastbilen. Måste se idiotiskt ut när de packar hyllorna.. jag menar lastar på och av alla glasskartonger från de led-belysta hyllorna. De limmar säkert fast lådorna så att de inte ska ramla under transporten.

Glassarna får smälta.

Snubben lämnar "bussigt" över en glass med en respektfull och smått flörtande/kaxig blick "varsågod, det här har du förtjänat". Hon tar sedan den mest akwarda tuggan och "njuter". Folk börjar plötsligt göra precis som hon.. de springer awkwardaktigt, och de springer på folks bilar till magnumbilen. Vem fan gör så? saknar de självkontroll, är de barn? Jag hade inte förväntat mig slimmade människor då, utan snarare en massa överviktiga manchilds. Ska snubben börja dela ut glassar till alla nu? Kommer de tjocka männen få samma sexiga blick när de får en glass? Kommer alla ta en tugga och blunda på det viset? Hon noterar att folk kommer, förundras.. och ler sedan åt det. Jag undrar om snubben äger glassarna eller fick sparken sen.

Vad är era känslomässiga reaktioner på det här? Om man börjar le, tycker det är roligt eller tycker att det ser gott ut.. eller roligt och spännande med hur knaaaaaasigt och lyckligt och idylliskt allt blir i filmen, så är man fan efterbliven. Om man dras med av skådespeleriet förtjänar man fan att käka massor av deras glass och väga 400 pannor.

Det finns ingen tredje vägg, det är allt för genomskinligt och rentutsagt efterblivet. Och det har ingenting med glassen att göra.

Hur regerade ni på filmen? Vilka känslor fick ni och vad tänkte ni första gången ni såg det här? Själv blev jag direkt osugen på att köpa skiten någonsin igen.

Vad ser ni i filmen, hur skulle ni beskriva den och vad tycker ni om den?

Jag skulle inte vilja påstå att det är något "fel" på dig bara för att du ogillar reklamen i sig, men jag skulle snarare föreslå att det är något "fel" på dig till följd av att du inte riktigt verkar förstå att denna reklam ej ska vara realistiskt eller speciellt intellektuell, utan att det ska vara hjärndöd kommersiell propaganda som tilltalar de mest korkade och simpla människorna i samhället (de som sitter och frivilligt kollar på reklam).

Nu är reklamen också gjord i USA, där reklamerna ofta är betydligt mer korkade och pinsamma än de som visas i Sverige, och jag tycker personligen att denna reklam är den stereotypiska klichébilden utav en extremt livlös och dålig standardreklamfilm. Målgruppen som denna reklam är riktad till lägger inte ens märke till vad som sker i reklamen, utan det enda de egentligen ser är en "snygg kvinna" och en "snygg man" som är associerade med Magnum, och deras primitiva hjärnor tänker då undermedvetet: Magnum + Snygga människor = "Bra, och jag vill vara och göra det som snygga människor tycker om och ägnar sig åt"

Sitter du förresten och klagar på samma vis när du exempelvis kollar på en komedi/musikalfilm och det händer orealistiska och ologiska saker av denna typ?

Jag skulle faktiskt vilja vara så oförskämd och föreslå att du antingen trollar, eller är väldigt korkad, eller att du alternativt lider utav någon form av autism, om det nu är så att du inte förstår själva premissen och varför reklamen ser ut som den gör. Jag måste dock medge att jag skrattade så jag fick ont i magen av att läsa din analys, eftersom den var både rolig och underhållande, för reklamen är helt klart väldigt efterbliven, men samtidigt förstår man liksom inte hur du ej kan förstå varför det är på detta vis.
Senast redigerad av Zerkalo 2017-08-12 kl. 15:18.
Citera
2017-08-13, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Sitter du förresten och klagar på samma vis när du exempelvis kollar på en komedi/musikalfilm och det händer orealistiska och ologiska saker av denna typ?

Det har jag ingen anledning till. Men jag har generellt ofta åsikter om objektiva och subjektiva ting i filmer. Det är subjektivt vad man får ut av en film. Om jag förväntar mig att få mig en upplevelse om yttre rymden så är det riktigt störande om austronauternas psykologiska profil och intelligens är på nivån av deltagarna i paradise hotel om de jobbar för NASA i nutid. Okej om de vore rymdpirater eller något i en fantasyfilm.

Ett annat exempel är Kingsmanfilmen. De bygger upp idén om att man rekryterat the best of the best of the best, de smartaste, de som kan improvisera bäst etc. Okej, spännande, vi har en grym plot här, vad ska de hitta på för asgrymma manövreringar? Pfftt, de mest patetiska "agenter" jag någonsin sett... acceptabelt om de hamnat där av en slump, men inte om de påstås vara superintelligenta.

Osv.

Jag tycker vissa saker förstör upplevelsen i filmen, osv.

Citat:
Jag måste dock medge att jag skrattade så jag fick ont i magen av att läsa din analys, eftersom den var både rolig och underhållande, för reklamen är helt klart väldigt efterbliven,

Citat:
men samtidigt förstår man liksom inte hur du ej kan förstå varför det är på detta vis.
Det gör jag. Utifrån några psykologiska teorier, kultur, målgrupp, utifrån empati. Men det är liksom mitt perspektiv, så jag ville ha andras perspektiv också. Framförallt ville jag locka fram era olika (intelligenta, ambitiösa och mindre ambitiösa) perspektiv och ställningstagande till både reklamen och dess tittare. Jag var intresserad av hur obrydd alternativt kritiska folk är till filmen, vad de lägger märke till, vad de kritiserar och hur de kommenterar konsumenterna (som består av många olika människor). Osv.

Så jag ville ha fram perspektiv och perspektiv på perspektiv även om jag har mina egna. Ibland provocerar jag fram det genom att få folk att förklara för mig "som inte kan", det är svårare att be folk om deras perspektiv om de tror att jag delar perspektiv. etc etc.

Så jag lade bara fram mitt perspektiv och bad om era, rent utsagt.
Citera
2017-08-14, 15:45
Medlem
godboys avatar
Faktiskt helt okej reklam. Får fyra av fem. Varför? Just eftersom den inte är PK! Jag hatar alla jävla neger och arabreklamer! De har motsatt effekt på mig (och många fler uppenbarligen) Att en reklam har avsaknad av araber och negrer gör den genast mer intressant.
Citera
  • 1
  • 2