Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 17:31
  #1
Medlem
HanMedPinnens avatar
Lättviktarfordon med små svaga motorer kan vara ganska snabba, alldeles för snabba för att få klassas som mopeder. Samtidigt har jag en känsla för att de inte heller kan klassas som bilar. Själva vikten kan jag tänka mig utgör ett problem, då det förmodligen blir svårt att bromsa höga hastigheter och inte blir så kul att krocka med något tyngre.

Min första fråga: Var finns specifikationer som förklarar precis vad som menas med en bil i Sverige?

För kortare resor kan man använda cykel, eventuellt med hjälpmotor, men ska man åka långt behöver man något som är snabbare och inte lika jobbigt. Vad man däremot inte behöver är något som kan accelerera till maxfart, eller går mycket fortare än 80 km/h. Ett sånt här fordon skulle jag tycka var störande att hamna bakom på en motorväg. Fast husvagnar får ju gå där, så jag vet inte.

Min andra fråga: Hur ser regler ut för vilken topphastighet och acceleration som krävs på Svenska vägar?

Fordonen jag tänker på är till exempel täckta liggcyklar med hjälpmotor, typ sånahär:
http://www.lowtechmagazine.com/2012/...lomobiles.html

Om man skulle ha lite mer motor i en sån, säg 2-3 hästar, skulle den, om lagen inte ligger i vägen, kunna vara ett faktiskt alternativ även för lite längre resor.

Vill tillslut tillägga att jag förmodligen inte faktiskt kommer bygga/införskaffa något dylikt fordon, åtminstone inte på länge. Jag är mest nyfiken på hur det fungerar
Citera
2017-07-30, 18:25
  #2
Medlem
Max3xs avatar
Finns en "bygghandbok" för de som bygger egna bilar o motorcyklar. Ges ut av en förening. Mins inte vad den heter, går säkert att hitta på www.
Citera
2017-07-30, 18:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Finns en "bygghandbok" för de som bygger egna bilar o motorcyklar. Ges ut av en förening. Mins inte vad den heter, går säkert att hitta på www.
Jag tror du tänker på föreningen SHRA.
Citera
2017-07-30, 20:26
  #4
Medlem
fimbuls avatar
SFRO är det nog du är ute och far efter.
Citera
2017-08-12, 23:31
  #5
Medlem
orvarens avatar
Att köra om ett fordon på motorväg är tämligen enkelt.

Att köra liggcykel i 80 pinn, är jääävligt spännande...
Citera
2017-08-14, 14:11
  #6
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Finns en "bygghandbok" för de som bygger egna bilar o motorcyklar. Ges ut av en förening. Mins inte vad den heter, går säkert att hitta på www.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag tror du tänker på föreningen SHRA.

Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
SFRO är det nog du är ute och far efter.

Tack för svaren, har kikat lite nu och det verkar intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Att köra om ett fordon på motorväg är tämligen enkelt.

Att köra liggcykel i 80 pinn, är jääävligt spännande...

Något du provat eller? Om man ska upp i mer än typ 50-60 kanske man ska överväga en annan design än just liggcykel. Kanske typ en formel 1-bil med laglig motor eller nåt.
Citera
2017-08-17, 17:28
  #7
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Tack för svaren, har kikat lite nu och det verkar intressant!



Något du provat eller? Om man ska upp i mer än typ 50-60 kanske man ska överväga en annan design än just liggcykel. Kanske typ en formel 1-bil med laglig motor eller nåt.
Ett cykelbud jag talat med piskade upp sin mango i 120..han rekommenderade inte det.. 😊
F-1 chassie? Ekonomiskt? Kika på en westfield byggsats och använd en Sierra,eller Volvo att ta drivlina och grejor från.
Citera
2017-08-17, 21:01
  #8
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Text
Borde inte sådant där gå att ta reda på på trafikverkets sida?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback