Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-13, 18:22
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Förklara gärna för någon som föddes för sent.
Jämfört med andra Atari-spel, vad var det som var så kasst med detta?

Jag ser lika simpelt gameplay i massa andra titlar från samma era som undviker att få lika mycket skit kastat mot sig.

Faktum är ju att spelindustrin fortfarande var i sin vagga och 99% av alla spel som släpptes var ren skit. Vad är det som gjorde just E.T till en större hög med skit?

Jag förstår det att utvecklarna blev tvingade att bli klara med spelet på bara någon månad, men var utvecklingstiden för spel på den tiden särskilt mycket längre? Spel som Space Invaders osv kan väl knappast ha tagit flera år att koda?

Frågan är alltså simpel. Vad var det som gjorde just E.T så speciellt när det fanns, vad jag sett i efterhand, så mycket annan skit som förmodligen är ännu sämre?
Citera
2017-08-13, 18:34
  #2
Medlem
Han som programmerade spelet fick sin deadline tidigarelagd flertal ggr vilket innebar stor press samt de låg inte så bra till ekonomiskt så det var deras stora chans o få tillbaka lite stålar. Tydligen så var han Ataris största o bästa programmerare/spelutvecklare i början av 80 talet. Finns en bra dokumentär när de gräver upp de gamla ET spelen med diskussioner från de som jobbade på Atari på den tiden. Vet ej om den är kvar på Netflix men borde gå o finna
Citera
2017-08-13, 18:38
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Har inte spelat E.T irl, men sett det...

Var väl högt ställda förväntningar (E.T var ju en stor film!) samt ett riktigt buggigt spel, grafiskt var det ingen höjdare (men inte grafiken i sig utan hur E.T såg ut i vissa lägen typ).

Men problemet var väl att det var svårt samt buggigt och det fanns ingen röd tråd i spelet... Även om grafiken och ljudet inte var direkt sämre än något annat så fanns det spelglädje i de flesta spel (och en story om det inte var 2 player)... Detta saknade i princip allt...
Citera
2017-08-13, 18:46
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Det är lite av en skröna att ET skulle ha varit så fantastiskt dåligt. De klassiska tv-spelskonsolerna var utdöende och var snabbt på väg att ersättas av speldatorer. C64 och senare Amiga 500 kom att dominera, fram tills de i sin tur blev utmanövrerade av PC.

Det var mest dålig timing att ET blev sista andetaget för Atari i sin dåvarande regi. Spelet blev inte den succe Atari behövde när försäljningen börjat avta. Man trodde att ett spel baserat på en storfilm skulle sälja av sig självt. Spelet var ingen höjdare, men som du säger fanns det långt mycket sämre spel än så.

Ataris spelkonsol hade dött i vilket fall som helst. Spelet ET har orättvist pekats ut som det stora misstag som fick konsolen att gå under. Och detta har hypats och överdramatiserats till att bli en långlivad skröna. Det är möjligt att konsolen överlevt några månader till om spelet varit en fantastisk succe, men mycket mer än så snackar vi inte.

Det är lite som att påstå att MTv gick under för att kanalen började spela rap-musikvideos. I själva verket blev Internet den nya platformen för musikvideos. Det bara råkade sammanfalla ungefär i tid med när det blev kommersiellt gångbart att visa gangstarap på bästa sändningstid.
Citera
2017-08-13, 19:40
  #5
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är lite av en skröna att ET skulle ha varit så fantastiskt dåligt. De klassiska tv-spelskonsolerna var utdöende och var snabbt på väg att ersättas av speldatorer. C64 och senare Amiga 500 kom att dominera, fram tills de i sin tur blev utmanövrerade av PC.
Tänker lite parallellt på No Man's Sky; påskyndat spel, megastort förtroende och löften osv. men själva utförandet blev någonting annat, så 8-9/10 pers avskydde det oavsett om de skaffade det eller ej. Resten sköter sig självt. Marknadsföringen ser så klart annorlunda ut, men kom att tänka på det i alla fall..

Dock har du fel i att säga att tv-spelkonsolerna var utdöende. Det var bara Atari som blev förlegad, och ersattes snabbt av bättre konsoler.
Citera
2017-08-13, 21:32
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Dock har du fel i att säga att tv-spelkonsolerna var utdöende. Det var bara Atari som blev förlegad, och ersattes snabbt av bättre konsoler.
Absolut, tv-spelskonsoler har alltid varit aktuella. Men nästa generation efter Atari var speldatorer. Sen kan man ju fråga sig om inte exempelvis ZX Spectrum och C64 i praktiken var en konsol med tangentbord. Ytterst få använde dem till någonting vi numera associerar datorer till. Men det var nog coolt på den tiden att kunna säga att man minsann hade en dator hemma.
Citera
2017-08-13, 22:44
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Absolut, tv-spelskonsoler har alltid varit aktuella. Men nästa generation efter Atari var speldatorer. Sen kan man ju fråga sig om inte exempelvis ZX Spectrum och C64 i praktiken var en konsol med tangentbord.

Wait what?

Trodde man redan hade avhandlat det nedvärderande ordet "speldator" i nr 1 av Datormagazin. :-)

Citat:
Ytterst få använde dem till någonting vi numera associerar datorer till. Men det var nog coolt på den tiden att kunna säga att man minsann hade en dator hemma.

Måhända att jag om mina kompisar var ytterst få då... självklart spelade man men klart man använde datorn till annat... Musik, grafik, programmering, ekonomi, ordbehandling osv osv...

Antar att allt som kom med portar för joystickar i din mening var speldatorer då... som man kunde göra en massa annat med faktiskt...
Citera
2017-08-13, 22:46
  #8
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Absolut, tv-spelskonsoler har alltid varit aktuella. Men nästa generation efter Atari var speldatorer. Sen kan man ju fråga sig om inte exempelvis ZX Spectrum och C64 i praktiken var en konsol med tangentbord. Ytterst få använde dem till någonting vi numera associerar datorer till. Men det var nog coolt på den tiden att kunna säga att man minsann hade en dator hemma.

Eeeh....

Du har aldrig hört talas om NES/Famicom???
Citera
2017-08-13, 22:56
  #9
Medlem
Circuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Eeeh....

Du har aldrig hört talas om NES/Famicom???

Utvecklingen gick fort då. Jag tror han syftade på de 3 åren Commodore 64 hade för sig själv innan NES kom till EU/USA.

NES i sin tur fick bara 5 år innan Nintendo var tvungna att släppa uppföljaren SNES.
Citera
2017-08-14, 00:01
  #10
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Måhända att jag om mina kompisar var ytterst få då... självklart spelade man men klart man använde datorn till annat... Musik, grafik, programmering, ekonomi, ordbehandling osv osv...

Antar att allt som kom med portar för joystickar i din mening var speldatorer då... som man kunde göra en massa annat med faktiskt...
Jo, ni var nog förhållandevis få. Det fanns en del grupperingar som gjorde demos och hade sig. Men speldatorerna sågs mer som en leksak än något annat. De var som sagt i praktiken mer en konsol med tangentbord. De såldes i huvudsak i leksaksbutiker, vilket var en stor anledning till att de fick sånt genomslag. Det fanns visserligen ordbehandlingsprogram och liknande, men elektriska skrivmaskiner med redigeringsmöjligheter var fortfarande standard om man skulle skriva dokument.

Det var först när Apples Macintosh blev etablerad som ordbehandling och ekonomiprogram fick genomslag på riktigt. Men visst, det fanns liknande program till C64 och Spectrum. Men det var rätt ovanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Eeeh....

Du har aldrig hört talas om NES/Famicom???
Citat:
Ursprungligen postat av Circuit
Utvecklingen gick fort då. Jag tror han syftade på de 3 åren Commodore 64 hade för sig själv innan NES kom till EU/USA.

NES i sin tur fick bara 5 år innan Nintendo var tvungna att släppa uppföljaren SNES.
Ja, jag talar om perioden som följde på Ataris storhetstid.
Citera
2017-08-14, 00:21
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jo, ni var nog förhållandevis få. Det fanns en del grupperingar som gjorde demos och hade sig. Men speldatorerna sågs mer som en leksak än något annat. De var som sagt i praktiken mer en konsol med tangentbord. De såldes i huvudsak i leksaksbutiker, vilket var en stor anledning till att de fick sånt genomslag. Det fanns visserligen ordbehandlingsprogram och liknande, men elektriska skrivmaskiner med redigeringsmöjligheter var fortfarande standard om man skulle skriva dokument.

Det är möjligt att C64 såldes i leksaksbutiker i sina allra sista levnadsår men inte 82-86 i alla fall..
Du envisas med att använda speldator, och visst fanns det 40/80 kolumns bråk :-) men det är lika illa som att säga att Atari 500 serien (och uppåt) var en musik dator för den kom med ett midi interface (som är en serieport fast en DIN kontakt i princip...)
Citera
2017-08-14, 00:50
  #12
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det är möjligt att C64 såldes i leksaksbutiker i sina allra sista levnadsår men inte 82-86 i alla fall..
Du envisas med att använda speldator, och visst fanns det 40/80 kolumns bråk :-) men det är lika illa som att säga att Atari 500 serien (och uppåt) var en musik dator för den kom med ett midi interface (som är en serieport fast en DIN kontakt i princip...)
Jag förstår din frustration över mitt ordval om det nu är så att du såg C64 som en alldeles utomordentlig multi purpose-dator. Den sågs dock i allmänhet som en sorts avancerad leksak. Den fick inget genomslag i industrin, såsom på kontor eller som arbetsredskap. Jag påstår givetvis inte att C64 aldrig någonsin använts till något annat än spel, men det var den allmänna inställningen till vad syftet med den var. Den fick ju öknamnet speldator av just den anledningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback