• 26 764 online
  • 1 117 191 medlemmar
  • 58 018 777 inlägg
2017-08-05, 17:12
Medlem
Hej!

Har under en lång tid varit sugen på att införskaffa mig en iPad då dessa känns smidigare att slösurfa och kolla film/serier på, men har aldrig faktiskt köpt en.

Nu för ett tag sedan blev jag lite sugen på iPad Pro, som jag faktiskt kan använda för studier också, jag har tre år kvar på högskola och jag skulle tycka det var skönt att kunna samla både kurslitteratur och anteckningar digitalt. Jag tycker dock inte om att anteckna på datorn under föreläsningar och ser därför att en surfplatta skulle kunna vara till hjälp.

En iPad Pro är dock ett dyrt inköp för en student och jag undrar därför om det finns andra här som använder Pro'n för arbete eller studier. Hur har det fungerat för er, är det något ni kan rekommendera?

Edit: Kan även tillägga att jag redan äger en Macbook Pro 15'' som jag har använt för studier under de två gångna åren samt en iPhone, så en iPad skulle nog vara smidigare än android.

Tack på förhand.
Citera
2017-08-05, 17:37
Medlem
Jag har en pro 12,9" som jag använder till dokumentläsning, praktiskt att få plats med nästan en hel A4.

Har en penna också, men har inte använt den så mycket, funkar dock bra med PDF Expert för att göra anteckninar.

Skulle jag använda den med skrivbord skulle jag definitivt jämföra med laptops för 50% av priset först, man är rätt så begränsad med iOS jämfört med OSX/Windows. Har hört att surface är bättre i denna roll.

Om jag vore student skulle jag lagt pengarna på resor!
Senast redigerad av eponymos 2017-08-05 kl. 17:40.
Citera
2017-08-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Jag har en pro 12,9" som jag använder till dokumentläsning, praktiskt att få plats med nästan en hel A4.

Har en penna också, men har inte använt den så mycket, funkar dock bra med PDF Expert för att göra anteckninar.

Skulle jag använda den med skrivbord skulle jag definitivt jämföra med laptops för 50% av priset först, man är rätt så begränsad med iOS jämfört med OSX/Windows. Har hört att surface är bättre i denna roll.

Om jag vore student skulle jag lagt pengarna på resor!

En bärbar har jag, och resepengar ligger på annat utgiftskonto. Det jag funderar över är om en Pro kan komplettera datorn genom PDF-läsning och anteckningar. Sen så är det ju väldigt bekvämt att ha en surfplatta för att slösurfa och liknande hemma.

Imorgon sticker jag nog till butik och kikar på en och testar pennan lite. Synd att pennan är så dyr.
Citera
2017-08-06, 18:27
Medlem
Topppis avatar
Har en ipad till mina studier och tycker det fungerar otroligt smidigt. Har även köpt ett trådlöst apple-tangentbord som inte väger mycket som jag brukar ha med på föreläsningar om jag så skulle vilja anteckna något. (så man slipper bära runt på sin tunga laptop) rekommenderas!

Sen ska jag lägga till också det med PDF-läsning, det är extremt smidigt att kunna sitta å läsa dokument på den när man ligger i sängen eller dylikt.
Citera
2017-08-11, 21:59
Medlem
WindowsSetups avatar
Jag använder en 9,7 tumma iPad Pro med pennan och tangentbordet. iPad är liten och smidig att bära med sig, man behöver då inte tag med 2kg datorn eller annat tungt. Pennan använder jag till föreläsningsanteckningar och att göra uppgifter från läromedlet. iPad Pro har funktionen Split View som låter dig köra två appar sida vid sida, då kan du läsa en pdf och skriva svar/anteckningar i appen Anteckningar. Jag brukar köpa min kurslitteratur i bokformat, vilket ger mer utrymme på iPad för att skriva och rita figurer på. Anteckningar (som är förinstallerat på alla iOS och Macar) synkar dina anteckningar mellan alla dina Apple enheter och tar batteriet slut eller om du glömmer iPad så finns anteckningarna med dig. Dessutom går dem då att nå och dela genom iCloud.com. Tangentbordet använder jag när jag skriver saker, rent allmänt men även rapporter och inlämningar. Jag använder Pages och TexPad, båda synkar genom iCloud.

Det finns många smidiga saker man kan använda iPad Pro till. Den ersätter många böcker och anteckningsblock. Jag använder min som ett komplement till min dator, trots att Apple marknadsför iPad Pro som en ersättning för en dator så kan den inte göra det. För mig saknas det stöd för viktig mjukvara som jag behöver.

Som komplement till en Mac kan jag rekommendera den till studierna. En iPad är inte billig, det är för den delen inte någonting man lägger pengar på varje år heller. Den har ett högre andrahandsvärde och håller i många år. Känner du att den kan användas mycket inom studierna så är iPad ett utmärkt verktyg, utan pennan och tangentbordet förlorar iPad många funktioner vilket gör den mindre användbar inom studierna. Jag kan tyvärr inte rekommendera iPad utan pennan då den är så pass viktig del av paketet.
Citera
2017-08-13, 08:11
Medlem
the juntos avatar
Jag rekommenderar lätt ipad pro.
Citera
2017-08-13, 16:38
Medlem
Har du pengarna, så definitivt iPad Pro till studier. Bara att ha anteckningarna samlat digital och att kunna markera upp pdf och litteratur med hjälp av pennan och därtill göra anteckningar i materialet är oslagbart. Går inte att jämföra med att använda bara en laptop. När nya IOS kommer så blir det ännu bättre med paddan.
Citera