• 26 744 online
  • 1 117 191 medlemmar
  • 58 018 717 inlägg
  • 2
  • 3
2017-08-13, 01:24
Medlem
WolfmanJackSrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaban11
Hej!

Jag är sugen på att köpa en DJI Mavic Pro. Men jag undrar om det finns några regler man ska tänka på? Det jag tänkt använda den är bara för att ha kul, flyga lite och filma lite för att kanske slänga upp på facebook?

Behöver man ansöka nån licens eller något?

Här kan du läsa om vad som gäller fr.o.m. 1 augusti 2017
http://www.kamerabild.se/nyheter/lag...och-med-i-dag-
Citera
2017-08-13, 08:32
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
tackar
En korrigering bara. Enligt Lantmäteriet innebär det inga undantag om man på bild får med horisonten. Då behöver man alltid ansöka om spridningstillstånd.
Citera
2017-08-13, 08:55
Medlem
the juntos avatar
Det räcker väl bara att inte flyga nära en flygplats så är det ok
Citera
2017-08-13, 11:09
Medlem
Det förvånar mig enormt att inte "Luftis" förbjudit dessa leksaker från första stund.
Alla större flygplatser som Arlanda har ett CTR (ett kontrollerat luftrum) där bara flygplan som fått tillstånd från flygledarna i tornet får befinna sig.
De som hävdar att mäklare måste ha drönare för att kunna filma villor till försäljning. Det finns inga villor nära stora flygplatser som Arlanda.
Det är själva grejen för snorungarna som får kickar av att flyga drönare där de inte får flyga eller använda grön laser som kan resultera i katastrof när trafikflyg krockar med drönarna och förblindas av grön laser. Varför flyger dom inte ute i ödebygden där dom inte stör flygtrafiken. Jo, det är hela grejen, att dom vill irritera så mycket som möjligt.
Varje vecka läser vi om att trafikflygplan tvingas stå på marken för drönare hindrar dom att flyga med miljonkostnader och förseningar för passagerare som inte bett om att egoistiska snorungar leker på himlen.

10000:- i böter får dom att försvinna.
Citera
2017-08-13, 11:32
Medlem
Flygplatser och andra områden med drönarförbud bör skaffa "attackdrönare" som kan plocka ner andra drönare som flyger in på dessa områden och ta dem till destruktion.
Citera
  • 2
  • 3