• 26 932 online
  • 1 117 191 medlemmar
  • 58 018 720 inlägg
  • 1
  • 2
2017-08-13, 05:40
Medlem
Här har vi en gammal goding från Anno Dazumal:
http://www.nytimes.com/1997/07/13/re...g-or-bane.html
Året var 1997, mobiler var dyra, hade svart/vit skärm och ingen kamera. Euro techno dunkade i bilaens högtalare och kassettbandspelare var fortfarande standard för de som inte beställde CD. Men med 125% lån fixar man allt. Men, men, redan då anade folk oråd, bland annat den här killen från kreditinstitutet med ett synnerligen seriöst låtande namn:

"''We are entering a dangerous area here,'' said Neil Bader, chief executive of Skyscraper Mortgage Company, a Manhattan mortgage broker."

Hur det gick sedan vet vi, 10 år senare krachade världen i ett finansiellt trauma och vi befinner oss fortfarande i intensive care units traumaavdelning där morfinet ersatts med krediter i en aldrig sinande ström.

För att travestera Peter Tosh:

"-Some call it banking, some call in credit, some call it financial instutions, some call it mortgage. But You know you gotta leaglize it, dooooon't critisize it.......Legalize it, yeah yeah
And I will advertise it

Read more: Peter Tosh - Legalize It Lyrics | MetroLyrics "

Kort sagt, att låna ut 125% (dvs blanco) till folk med betalningsanmärkningar var ingen success story i början av millenniet och kommer inte att vara det nu heller.
Citera
2017-08-13, 08:16
Medlem
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Känner man inte till broker-dealers bör man inte uttala sig det minsta om Finanskrisen.

Censurera folk och censurera data, i synnerhet penningmängdens utveckling, passar finansmarknadens företrädare alldeles utmärkt och därför är det så viktigt att just så inte tillåtes att ske. Finanskrisen 2007/2008 är för övrigt inte över, den blev aldrig löst, det är bara du som påstår det ibland så den uttalar jag mig visst om.

Finanskrisen med stort "F" förresten? Varför det? Det stör mig språkligt. Det är en annan sak om man vill betona hur kritisk den är. Det är annars ett otyg att väva in engelska i det svenska språket. Det blir en klassmarkör negativ för den person som använder sig av engelskan därför att det blottar en bristfällig ordförståelse i modersmålet. Jag hoppas att folk verkligen inte använder sig av engelska uttryck i kontakt med myndigheter eller när de är arbetssökande. Det blir lite awkward, som när jag läser det måste sitta och tänka till och få det till att antagligen betyda pinsamt.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-13 kl. 09:10.
Citera
  • 1
  • 2