Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 12:56
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
De har startat upp 5 reaktorer nu, det kan komma ytterligare 4 innan året är slut tror jag. Sammanlagt kan det bli ett 20-tal.

Lita inte på det. Återstarterna har ganska starkt stöd från regeringen, men det är prefekturerna som bestämmer.

Det är lite knepigt att sälja in idén att man ska återstarta ett kärnkraftverk nästgårds efter en tsunami. Lite lättare att gå med på det om man sitter i Tokyo, många mil bort.

Det som ändå talar för återstarter på sikt är att alternativet, LNG (flytande naturgas), är betydligt dyrare och förorenar luften. Staden Kyoto lever inte upp till Kyoto-avtalet på grund av det.
Citera
2017-08-12, 01:26
  #38
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Helst ska man investera i fysiskt Uran.

Hur fungerar det ? Minns att jag läste i skolan att Uran skulle vara ett radioaktivt grundämne ... eller har jag fel. ?
Citera
2017-08-12, 03:37
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Hur fungerar det ? Minns att jag läste i skolan att Uran skulle vara ett radioaktivt grundämne ... eller har jag fel. ?

Det är ett s.k. skämt. Alla vet att instrumenten för guld och silver är manipulerade och att det därför är bättre att ha den fysiska råvaran.

För uran är det både olämpligt (på grund av strålningen) och i högsta grad olagligt att ha den fysiska råvaran hemma.
Citera
2017-08-19, 12:11
  #40
Medlem
smoerreboms avatar
Rick Rule var precis på goldbug sajten kwn och lät rätt försiktig, mer avvaktande till 2018. Mkt köpta bullionbankhoror där men Rule är rätt vettig.

Vore bra för jag skulle gärna se ett utbrott i guld och silver under hösten 2017 innan så att man kan skifta sektor innan. Överhuvudtaget känner jag mig lite obekväm med att gå in i uranare i en så långt gången börsuppgång.
Citera
2017-08-20, 04:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Rick Rule var precis på goldbug sajten kwn och lät rätt försiktig, mer avvaktande till 2018. Mkt köpta bullionbankhoror där men Rule är rätt vettig.

Vore bra för jag skulle gärna se ett utbrott i guld och silver under hösten 2017 innan så att man kan skifta sektor innan. Överhuvudtaget känner jag mig lite obekväm med att gå in i uranare i en så långt gången börsuppgång.

Det är för tidigt att gå in i uransektorn nu. Fundamenta talar inte för uranet på kort sikt. Får vi dessutom ett allmänt börsfall kommer uranaktierna att slaktas.

Däremot är det en straffspark på medellång och lång sikt. Dock måste man vara medveten om att det bara är ett fåtal bolag inom sektorn som är köpvärda.
Citera
2017-09-03, 17:51
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är för tidigt att gå in i uransektorn nu. Fundamenta talar inte för uranet på kort sikt. Får vi dessutom ett allmänt börsfall kommer uranaktierna att slaktas.

Däremot är det en straffspark på medellång och lång sikt. Dock måste man vara medveten om att det bara är ett fåtal bolag inom sektorn som är köpvärda.


Japp bolagen i URA ETF är små och troligtvis väldigt svaga vid en börsnedgång.
Samtidigt har bolagen tappat... vadå 80% av sitt värde? Medans börsen säkert gått upp mer än 80 % under den tiden.
Att investera i URAN är att köpa något som är hatat... när det verkligen rinner blod på gatorna... jag ligger kvar i min position som just nu ör minus 7 %... visserligen är det till störst del USD nedgång.

Det ser ut som att Uran har bottnat ur... jag håller tummarna!
Citera
2018-02-09, 20:40
  #43
Medlem
Uran nere och nosar på all time low igen. Vad tror ni läge att köpa in sig? Hur står sig Uran vid eventuell börskrasch (Uran-fonden som nämnts i tråden)? Ingen jättestor korrelation till börsen väl? Verkar snarare korrelera med guld

http://www.mcoscillator.com/learning...r_correlation/
Citera
2018-02-09, 21:04
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheClitCommander
Uran nere och nosar på all time low igen. Vad tror ni läge att köpa in sig? Hur står sig Uran vid eventuell börskrasch (Uran-fonden som nämnts i tråden)? Ingen jättestor korrelation till börsen väl? Verkar snarare korrelera med guld

http://www.mcoscillator.com/learning...r_correlation/

Det är fortfarande för tidigt. På kort sikt finns det ett stort överutbud på grund av lager från nedstängda japanska kärnkraftverk.

Nästan alla aktier går ned vid en krasch.

Jag tror att vi får se en större börskrasch innan uranpriset stiger till en acceptabel nivå. Med acceptabel nivå menar jag minst 60 dollar per pund.
Citera
2018-06-05, 20:10
  #45
Medlem
smoerreboms avatar
Har börjat röra på sig lite nu, det kliar lite i avtryckarfingret. Men det är svårt, det känns som jag redan har bestämt mig för att jag vill ha nån slags sättning i marknaden först. Att gå in i uran innan sommarstiltjen när stora börsen är på topp o räntorna börjar gå mot över tre procent, har man modet?
Citera
2019-06-07, 20:08
  #46
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
https://www.ft.com/content/1b2c395e-...c-98bf1d35a056

Japan’s nuclear reactors face new near-total shutdown

Regulator refuses to extend deadlines for installing antiterrorism measures

Hade missat den här.

Nu har jag inte full koll på turerna kring EFR och URE:s begäran till Trump men detta borde väl tala för att det kan dröja ett tag till.

För min del ser jag hellre en utveckling med större börskorrektion och en uppgångsfas i Precious Metals innan.
Citera
2019-08-28, 08:36
  #47
Medlem
smoerreboms avatar
Nu snackar Rule ner uran rätt mkt på kortare sikt oxå. Tror det var ungefär ett år sen han sa nåt om att han inte kunde se att priset skulle röra sig de närmaste 18 månaderna. Nu var det än mer skeptiskt. (En intressant detalj är dock att han i en intervju om 232-grejen sa att han ägde aktier i amerikanska uranaktier.). För min del känns det lättare att spela med PM-rally som ackompanjeras av en större korrektion än att vi fortsätter uppåt. Det är bra om cannabisbranschen kan få sig en tryckare oxå.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=a8z2UR1ISkc&t=53s

#PalisadeRadio #RickRule #GoldBullMarket
Rick Rule: Big Institutions are Positioning Themselves for this Gold Bull Market
Citera
2019-08-28, 11:01
  #48
Medlem
Sqeptisks avatar
Nya generationens kärnkraftverk är tänkt att köras på gammalt utarmat kärnbränsle och/eller torium. Taskigt läge för uran på sikt alltså
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback