Det är ganska sannolikt att de väljer att aldrig släppa ett nytt GTA-spel. Det kostar enorma summor pengar att utveckla GTA-spel. Varje nytt måste dessutom överträffa föregångaren, vilket gör att GTA 6 hade blivit ännu dyrare.
GTA 5 var världens näst dyraste spel att utveckla:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...mes_to_develop
Notera också att Call of Duty: Modern Warfare 2 bara blev dyrare än GTA 5 pga extremt kostsam marknadsföring. GTA 5 var däremot dyrt till störst del för att det kostar så mycket att utveckla så stora och invecklade spel.
Slutsatsen man då kan dra är att GTA 6 hade blivit världens dyraste spel att utveckla. GTA Online är enormt lönsamt och kallas "the gift that keeps giving" av Take-Two. Den stora skillnaden här och mellan t.ex. GTA 4 och GTA 5 är att man inte kan ersätta ett onlinespel med mikrotransaktioner på samma sätt.
Folk som lagt en massa pengar på GTA Online kommer inte hoppa över till nästa GTA. Det är samma princip som att folk inte slutade spela World of Warcraft när nya MMO kom - de hade redan investerat så mycket tid i WOW att de inte ville byta.
Det Rockstar och Take-Two gjort har gjort är att porta GTA 5 till current gen och det är antagligen så framtiden kommer se ut, att de fortsätter hålla GTA 5 i liv i åratal och aldrig släpper GTA 6.
Varför ska de lägga 200 000 000 USD på att utveckla GTA 6 om det ändå kommer floppa eftersom alla kommer fortsätta spela GTA 5 och GTA Online?