Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 12:17
  #1
Medlem
HobbyHitlers avatar
En tanke som slagit mig är luftkvaliteten i övergivna bergrum, bunkrar och liknande anläggningar som statt oventilerade i åratal.
Kan det inte bildas rötgaser, radongas, giftiga mögelsporer och andra hälsofarliga eller rentutav dödliga gaser och otyg?
Vilka faror finns i UE-luften, hur analyserar ni riskerna och hur skyddar ni er?
__________________
Senast redigerad av HobbyHitler 2017-08-08 kl. 12:20.
Citera
2017-08-08, 15:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
En tanke som slagit mig är luftkvaliteten i övergivna bergrum, bunkrar och liknande anläggningar som statt oventilerade i åratal.
Kan det inte bildas rötgaser, radongas, giftiga mögelsporer och andra hälsofarliga eller rentutav dödliga gaser och otyg?
Vilka faror finns i UE-luften, hur analyserar ni riskerna och hur skyddar ni er?
Du har helt rätt att det bildas en massa otrevligheter i gamla anläggningar, men än så länge har jag "bara" träffat på kraftig mögelpåväxt.
Använde mig av engångs overall, handskar och andningsskydd vid det tillfället.
Citera
2017-08-08, 20:06
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Jag undrar ju också hur luftkvaliteten är nere i R1 reaktorn.
Jag var ju där nere och sprang några gånger, sedan var man lagom najs i halsen.

Blir väl lungcancer vid 40 :P
Citera
2017-08-08, 20:20
  #4
Medlem
Läste om något bergrum som hade en bra bit över 1000 Bq. Det är inte hälsosamt alls att vistas i sådana utrymmen.
Sedan kan det vara så enkelt som att du trillar o slår dig. Vem ska hitta dig i ett avstängt bergrum?
Citera
2017-08-09, 08:10
  #5
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweblood
Du har helt rätt att det bildas en massa otrevligheter i gamla anläggningar, men än så länge har jag "bara" träffat på kraftig mögelpåväxt.
Använde mig av engångs overall, handskar och andningsskydd vid det tillfället.
Men hur vet du det? Det finns ju luftburna otrevligheter som varken syns eller luktar. Är det helt enkelt en risk man får ta?
Citera
2017-08-09, 08:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Men hur vet du det? Det finns ju luftburna otrevligheter som varken syns eller luktar. Är det helt enkelt en risk man får ta?
Det är en risk som man får ta tyvärr, om man inte har tillgång till en gasmätare. Är man det minsta osäker, så skulle jag rekommendera luftpaket och hemsk, för att vara på den säkra sidan. Och naturligtvis aldrig vara ensam.
Citera
2018-04-18, 15:22
  #7
Medlem
reFluxls avatar
Vissa ställen är väl hyfsat ventilerade? Jag syftar på upplagsplatser och hus med korsdrag. Mögel existerar ju självklart, men vetefan med Radongaser osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback