Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-11, 22:05
  #145
Medlem
Mackan52s avatar
Måste nämna två, jag kan inte bara hålla mig till en.

Double Dragon

Mitt första spel till min Game Boy, titta på det:
http://gamester81.com/wp-content/upl...-rom-front.jpg

Hur kan man inte tycka att det här var så jävla ultra-badass det kunde bli när man gick i lågstadiet! Med detta var man klassens kung. Konsoller hade vi alla men jag var den enda med en Game Boy, den var stor som en tegelsten och slukade batterier men det var en Game Boy och jag hade "Double Dragon" vilket alla tyckte var super-coolt. Jag hade även Donkey-Kong och Tetris men alla ville ju spela Double Dragon

Detta blev nog mest min favorit pga social status.

The Revenge of Shinobi

Favoritspel till min älskade Mega Drive. Man är en Ninja, man hoppar runt, lobbar iväg kastknivar och bekämpar samurajer, soldater, karate-gangsters (som fick mig att tänka på Bruce Lee så jag kallade dem "Bruce Lees") och Spindelmannen! Utvecklarna till det här spelet måste varit riktigt bra föräldrar till sina barn, hur fan såg deras möten ut inför det här spelet? "Ok, vad gillar barn?" *lista* "Bra, för vår huvudkaraktär är en ninja som ska döda dem allihop!"

Det här spelet gav mig en viktig lärdom i livet. Ingenting är coolare än en ninja. En ninja spöar allt, alltid. Men det gav mig även en moralisk tankeställare för jag älskade Spindelmannen (prenumererade även på tidningen), nu slogs jag mot Spindelmannen, är jag en "bad guy" då? Jag lyckades ju med någonting på ett par minuter som Green Goblin aldrig klarade.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-05-11 kl. 22:08.
Citera
2017-05-11, 22:16
  #146
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone

Metal Gear Solid [PlayStation 1] [1998]

Med Metal Gear Solid till PlayStation suddade Hideo Kojima ut gränserna mellan TV-spel och film. Genom att kombinera allvar med humor lade han grunden för en spelserie med en ytterst komplex handling innehållande häftiga karaktärer. Smyg-mekaniken fick mig att tveka varje gång jag kände för att avlossa ett skott och bossarna skapade minnesvärda avtryck.

9/10

Lägger även till detta av uppenbara skäl, kommer aldrig glömma de filmscenerna. Glömmer aldrig heller att mor en gång såg mig spela och frågade "Är det en film?" och blev chockad när jag förklarade att det hela var ett spel till en sån nivå att när en av hennes väninnor klagade över hur ungdomar bara sitter och spelar så försvarade hon spelandet med att "spel är inte som de var förr", drog upp MGS som exempel och sa att "snart kommer det nog inte finnas filmer som vi är vana vid".
Citera
2017-08-05, 04:16
  #147
Medlem
hugTracersbutts avatar
Finns några spel till SNES som jag gillar (tidsperioden som TS nämner). Ska nämna några av mina favoriter nu - har inte spelat SNES lika mycket som Mega Drive.

Turtles in Time - En tidlös beat 'em up från Konami. Personligen föredrar jag Hyperstone Heist eftersom det är spelet jag växte upp med. Båda spel är bra tycker jag.

Super Aleste - SNES är inte riktigt konsolen för shmups - Speciellt när man har Mega Drive och PCE. Men Super Aleste är ganska kul.

Final Fight 2 - Ettan är ju ganska pinsam, men tvåan är helt okej, två player beat 'em up.

Rushing Beat
är en serie spel som är ganska B från klassiska Jaleco. Beat 'em up för två spelare.

Knight of the Round - Ett riktigt bra beat 'em up från Capcom. Två spelare möjligt. Man kan spela som Arthur etc. I medeltidsmiljö mot massa krigare i rustning.

Donkey Kong 2 - Ännu en klassiker från Rare. Musiken är så bra. Tycker detta spel är något bättre än ettan. Riktigt bra plattformsspel. Men skaffa ettan också.

Batman Returns - Älskar man Batman och filmerna av Tim Burton borde man skaffa detta. Konami från den tiden besviker helt enkelt inte. Gillar Mega Drive-versionen också (inte Konami). Batman av Sunsoft (musiken är så bra) är väl egentligen bättre.

Behöver väl egentligen inte nämna Super Mario, det är sådana spel man ska skaffa helt enkelt.
Citera
2017-08-07, 15:10
  #148
Medlem
Final fantasy 6,7,8 och 10.
Kingdom hearts är grymma med.
Alundra 1 är en riktig klassiker med.
Andra favoriter är breath of fire och grandia.

Alla RPG med turbaserat fight system är det bästa i världen.
Citera
2017-08-07, 15:43
  #149
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Någon som körde Take em out på Amiga 500? Var ett spel som man kan säga var föregångarna till spel som Counter Strike. Man styrde ett sikte och sköt gubbar som kom upp på skärmen. Detta var ett av mina favoriter på Amiga.
Andra liknande spel var det supersvåra Predator 2 och det lätta Die Hard. Die hard varvade jag på första försöket första gången. Terminator 2 fanns också och det var också jäkla bra!

Det var ett riktigt bra spel! Normalt inte ett spel jag skulle fallit för men det var välgjort och beroendeframkallande Svenskar som gjorde det spelet vill jag minnas. Bra ljudeffekter var det i spelet vilket höjde upplevelsen. Minns att jag spelade det så mycket att klickandet från musknapparna på Amigans original-mus blev väldigt störande
Citera
2017-08-07, 21:47
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det var ett riktigt bra spel! Normalt inte ett spel jag skulle fallit för men det var välgjort och beroendeframkallande Svenskar som gjorde det spelet vill jag minnas. Bra ljudeffekter var det i spelet vilket höjde upplevelsen. Minns att jag spelade det så mycket att klickandet från musknapparna på Amigans original-mus blev väldigt störande

Jag visste inte att det kanske var svenskar som gjort det. Har iaf läst att det inte var ett riktigt "butik-spel". Utan det släpptes på något udda vis eller liknande. Nästan sugen på att googla och kolla upp det nu.
Håller med om ljudet. Det gjorde stort intryck även på mig.
Citera
2017-08-07, 21:50
  #151
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag visste inte att det kanske var svenskar som gjort det. Har iaf läst att det inte var ett riktigt "butik-spel". Utan det släpptes på något udda vis eller liknande. Nästan sugen på att googla och kolla upp det nu.
Håller med om ljudet. Det gjorde stort intryck även på mig.

Jag har det på original-diskett faktiskt. Lite osäker på hur det köptes. Kan ha varit någon samlingsbox, men jag har faktiskt något svagt minne att det var en självständig riktig kartong köpt i butik faktiskt. Lite svårt att minnas allt från den tiden! Tror det måste varit väldigt tidigt 90-tal
Citera
2017-08-08, 19:46
  #152
Medlem
Herr Lindholms avatar
Syndicate - framtiden har aldrig varit mer mörk än då.
Citera
2017-08-08, 20:42
  #153
Medlem
X-com orginalet. Fy fan va många timmar det drog i tonåren.
Citera
2017-08-08, 20:53
  #154
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Terminal Velocity - Väldigt bra flyg-science-fiction-spel, snabbt tempo och ett grymt soundtrack.
Duke Nukem 3D - Ja, vad ska man säga? Klassiker. Miljöerna, ljuden, vapnen...
Civilization ll - Riktigt bra strategispel, solitt. Håller fortfarande idag.
International Rally Championship - Roligt rallyspel, stora banor. Grafiken håller inte riktigt idag dock.

Några favoriter från svunna tider..
Citera
2017-08-13, 08:05
  #155
Medlem
the juntos avatar
Quake, för det speletet har förändrat allt när det gäller fps spel.

Diablo, för det var så jävla roligt.

Lords of the realm 2, var helt kungligt.

Grim Fandango, magisk miljö.

Everquest: spelar det fortfarande.
Citera
2017-08-13, 14:34
  #156
Medlem
Gosifs avatar
Secret Of Mana
Legend of Mana
Final Fantasy 6-7
DKC2
SMW
SM

Listan kan fyllas på med fler härligheter, svårt att begränsa listan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback