2017-08-05, 00:07
Medlem
Runt 1987 hittade man en stam bestående av ca. 100 svin i det vilda som troligen rymt från inhägnader tidigare. Idag, 30 år senare tros det finnas över 300.000 trots ständigt ökande avskjutning. Även om maximala resurser sätts in över hela landet, hur ska vi kunna stoppa dem, går det ens? Det verkar ju inte finnas varken naturliga fiender eller sjukdomar som slår ut dem utan bara den marginella avskjutningen som sagt. Nu är de ju inne och härjar i städerna och på villatomter också.
Känns som detta kommer bli ett jätteproblem framöver
Citera
2017-08-05, 01:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Runt 1987 hittade man en stam bestående av ca. 100 svin i det vilda som troligen rymt från inhägnader tidigare. Idag, 30 år senare tros det finnas över 300.000 trots ständigt ökande avskjutning. Även om maximala resurser sätts in över hela landet, hur ska vi kunna stoppa dem, går det ens? Det verkar ju inte finnas varken naturliga fiender eller sjukdomar som slår ut dem utan bara den marginella avskjutningen som sagt. Nu är de ju inne och härjar i städerna och på villatomter också.
Känns som detta kommer bli ett jätteproblem framöver

Dom förstör mängder med spannmål. Dom är en pest som borde utrotas, men en del jägare kämpar emot. Dom är ute efter jakten, alternativt att sälja den.
Citera
2017-08-05, 11:53
Medlem
Europes avatar
Jag fattar ärligt talat inte riktigt hur många vildsvin skulle kunna vara ett problem. Jag köper emellanåt vildsvinsfärs och stek, då det är väldigt gott (jag tycker det är godare än tamgris). De är alltså goda och nu finns det alltså fler av dem? Vad exakt är problemet? Går det inte att äta dem?
Citera
2017-08-05, 11:56
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dom förstör mängder med spannmål. Dom är en pest som borde utrotas, men en del jägare kämpar emot. Dom är ute efter jakten, alternativt att sälja den.

Så de fortsätter att utgöra ett problem om man fäller dem i jakt och säljer deras kött? Hur då?
Citera
2017-08-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag fattar ärligt talat inte riktigt hur många vildsvin skulle kunna vara ett problem. Jag köper emellanåt vildsvinsfärs och stek, då det är väldigt gott (jag tycker det är godare än tamgris). De är alltså goda och nu finns det alltså fler av dem? Vad exakt är problemet? Går det inte att äta dem?

Problemet är att dom ökar extremt fort i antal, är svåra att jaga då du exempelvis inte kan skjuta en sugga med en massa ungar då ungarna blir konstiga.
Dom förstör extremt mycket mark då dom äter och förstör en mass spanmål.

Men sen envisas ju många jägare med att utfodra dom jävlarna på vintern så avsaknaden av mat inte tar död på dom naturligt.
Citera
2017-08-05, 11:59
Medlem
Europes avatar
Det vore trevligt om de blev så många att jag fick råd att köpa en hel. Jag skulle helsteka den över öppen eld och sedan äta den med mina bara händer som Obelix. Efter att först ha skurit ut ett par rejäla bitar åt hunden och katterna. Samt bett min vegetarian till sambo backa från oss, så hon inte skadas under feeding frenzyn.
Citera
2017-08-05, 12:18
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Problemet är att dom ökar extremt fort i antal, är svåra att jaga då du exempelvis inte kan skjuta en sugga med en massa ungar då ungarna blir konstiga.
Dom förstör extremt mycket mark då dom äter och förstör en mass spanmål.

Men sen envisas ju många jägare med att utfodra dom jävlarna på vintern så avsaknaden av mat inte tar död på dom naturligt.

Du får ursäkta att jag inte direkt gråter över spannmålen, då det är ju inte riktigt som att vi lider av en enorm spannmålsbrist. Det är inte som att min vegetarian till sambo inte skulle hitta några spannmålsprodukter bland en massa vildsvinskött här hemma. Vi skattebetalare betalar (eller gjorde det åtminstone fortfarande för något år sedan) stora landägare i Skåne för att de inte ska producera något på sina marker, så någonstans undrar jag om det inte redan sedan tidigare finns skäl till att se över hela systemet med spannmålsproduktionen, istället för att utrota alla vilt levande djur. Inte heller hör jag att en massa spannmålsproducenter skulle gå i konkurs och får lägga ned sin verksamhet, till skillnad från många andra bönder i Sverige.

Men visst, jag är definitivt inte helt insatt i problematiken och har därför inte heller bestämda uppfattningar. Dock krävs det lite mer än att de lite odefinierat "förstör spannmål" som argument för att jag ska rakt av köpa att det inte skulle kunna gå att ha en stam vildsvin i Sverige.
Citera
2017-08-05, 14:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Så de fortsätter att utgöra ett problem om man fäller dem i jakt och säljer deras kött? Hur då?

Problemet är inte jakt. Problemet är jägare som skrämmer bort vildsvin när bönder utövar skyddsjakt, för att dom vill behålla värdet på sina jaktmarker.
Citera
2017-08-05, 14:51
Medlem
Jakträttsinnehavaren har inkomsten, och skall därför också betala de kostnader som viltet orsakar. Det är absurt att skattebetalare och försäkringstagare skall betala jägarnas fritidsnöje. Betalar de inte så får man göra sig av med dem på annat sätt, just vildsvin lär vara så glupska att de är mycket lätta att förgifta
Citera
2017-08-06, 00:37
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Jakträttsinnehavaren har inkomsten, och skall därför också betala de kostnader som viltet orsakar. Det är absurt att skattebetalare och försäkringstagare skall betala jägarnas fritidsnöje. Betalar de inte så får man göra sig av med dem på annat sätt, just vildsvin lär vara så glupska att de är mycket lätta att förgifta

Jakrättsinnehavare=markägaren. Frågor på det?
Citera
2017-08-06, 22:13
Medlem
GalneGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jakrättsinnehavare=markägaren. Frågor på det?

Det finns fler än en markägare i landet och svinen bryr sig inte om gränserna mellan ägarnas marker.
Citera
2017-08-06, 22:24
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalneG
Det finns fler än en markägare i landet och svinen bryr sig inte om gränserna mellan ägarnas marker.

Då är det markägarens problem där svinen befinner sig. Givetvis måste de skjutas där de finns, och rätten till jakten tillkommer markägaren. Om denne väljer att arrendera ut jakten till någon som gör situationen värre är det dennes problem, och lösningen är att antingen ta över jakten själv, eller skaffa en annan arrendator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in