Citat:
Ursprungligen postat av
Stegbil
Problemet är att dom ökar extremt fort i antal, är svåra att jaga då du exempelvis inte kan skjuta en sugga med en massa ungar då ungarna blir konstiga.
Dom förstör extremt mycket mark då dom äter och förstör en mass spanmål.
Men sen envisas ju många jägare med att utfodra dom jävlarna på vintern så avsaknaden av mat inte tar död på dom naturligt.
Du får ursäkta att jag inte direkt gråter över spannmålen, då det är ju inte riktigt som att vi lider av en enorm spannmålsbrist. Det är inte som att min vegetarian till sambo inte skulle hitta några spannmålsprodukter bland en massa vildsvinskött här hemma. Vi skattebetalare betalar (eller gjorde det åtminstone fortfarande för något år sedan) stora landägare i Skåne för att de
inte ska producera något på sina marker, så någonstans undrar jag om det inte redan sedan tidigare finns skäl till att se över hela systemet med spannmålsproduktionen, istället för att utrota alla vilt levande djur. Inte heller hör jag att en massa spannmålsproducenter skulle gå i konkurs och får lägga ned sin verksamhet, till skillnad från många andra bönder i Sverige.
Men visst, jag är definitivt inte helt insatt i problematiken och har därför inte heller bestämda uppfattningar. Dock krävs det lite mer än att de lite odefinierat "förstör spannmål" som argument för att jag ska rakt av köpa att det inte skulle kunna gå att ha en stam vildsvin i Sverige.