Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-02, 22:38
  #1
Medlem
Tänkt köpa en dator för plugget (skriva,netflixa,spotifya), har en budget på 6k. Hittade en macbook pro från blocket för 4000 (känns sjukt billigt eller är det bara jag?) med följande specs:
Hårddisk: 256 GB intel SSD
Processor: 2,5 GHz Intel Core i5
RAM: 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik: Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Men...datorn är från mid 2012. Frågan är om den håller i 5 år till? Tänker främst på batteritiden och om datorn blir "trög"?

Batteritiden är oerhört viktig för mig, ursprungligen ligger den på 7h men med åren måste den ha blivit några enstaka timmar MEN frågan är om man kan pröjsa en tusenlapp och fixa batteritiden? Kan man det?
Citera
2017-08-02, 23:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Tänkt köpa en dator för plugget (skriva,netflixa,spotifya), har en budget på 6k. Hittade en macbook pro från blocket för 4000 (känns sjukt billigt eller är det bara jag?) med följande specs:
Hårddisk: 256 GB intel SSD
Processor: 2,5 GHz Intel Core i5
RAM: 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik: Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Men...datorn är från mid 2012. Frågan är om den håller i 5 år till? Tänker främst på batteritiden och om datorn blir "trög"?

Batteritiden är oerhört viktig för mig, ursprungligen ligger den på 7h men med åren måste den ha blivit några enstaka timmar MEN frågan är om man kan pröjsa en tusenlapp och fixa batteritiden? Kan man det?

Låter billigt med tanke på innehållet. Nytt batteri brukar man kunna köpa till. Vill du ha 7h bör du nog köpa original, det kan kosta tänker jag mig, men har svårt att se att du skulle skulle gå loss på 2000 spänn, så budgeten borde hålla. Sen måste du skruva upp den för att byta, men du kan nog hitta på nätet hur man gör, och det finns ju ingen garanti kvar att voida.
Citera
2017-08-03, 02:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Låter billigt med tanke på innehållet. Nytt batteri brukar man kunna köpa till. Vill du ha 7h bör du nog köpa original, det kan kosta tänker jag mig, men har svårt att se att du skulle skulle gå loss på 2000 spänn, så budgeten borde hålla. Sen måste du skruva upp den för att byta, men du kan nog hitta på nätet hur man gör, och det finns ju ingen garanti kvar att voida.

Kostar 700 spänn att köpa ett helt nytt. Lär bli totalt 4.700. Verkar som ett kap nästan (mycket för pengarna)?

Har alltid använt windows så vet inte om det kommer påverka mycket menmen.

En sista sak. Datorn väger 2.1kg, vet inte om det är aningen för mycket att släpa på sig till universitetet?

Största prio är att jag får mycket för pengarna.
Citera
2017-08-03, 02:31
  #4
Medlem
shadow666s avatar
Låter som ett rimligt pris för datorn om den är i gott skick. det som *brukar* gå sönder på en macbook är oftast HDD eller batteri. Hållbarheten vet man inte riktigt föräns du kollat antal batteri cyklar. Men är som sagt ingen större utgift om det måste bytas ut. Tycker du ska göra ett köp. 2.1kg är väldigt lite för en bärbar dator, macbook är väldigt poppis bland studenter så tror du kommer bli nöjd hur lätt den är att bära med sig.
Citera
2017-08-03, 05:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Låter som ett rimligt pris för datorn om den är i gott skick. det som *brukar* gå sönder på en macbook är oftast HDD eller batteri. Hållbarheten vet man inte riktigt föräns du kollat antal batteri cyklar. Men är som sagt ingen större utgift om det måste bytas ut. Tycker du ska göra ett köp. 2.1kg är väldigt lite för en bärbar dator, macbook är väldigt poppis bland studenter så tror du kommer bli nöjd hur lätt den är att bära med sig.

Ok!

Vilken är att föredra:
mid 2012 macbook pro 16gb, 2.5ghz, i5 processor, 256 gb = 4000kr + 700kr för att köpa nytt batteri. Väger 2kg.

ELLER
macbook air från tidigt 2015, i5 1.6ghz 8gb ram och 120gb minne väger ca 1.2kg = 5500kr. HELT NY kostar 10k, har hört från många att det inte är värt att köpa en begagnad från blocket om inte det är halva priset i jämförelse till nypris. Tankar om det?

Priset skiljer sig inte så mycket, 4700 mot 5500. Det jag bryr mig om är batteritiden och om jag kan behålla datorn i fem år till. Det är det enda jag bryr mig om. Frågan är om jag kommer kunna göra det med en dator mid 2012? 5 år till blir 2022, hela 10år i nacken kommer datorn ha blir inte den dålig då?

Kommer enbart använda datorn för att plugga och vanligt surfande. Inget spelande eller programmerande alls. Kanske onödigt med 16gb 2.5ghz och 256gb minne trots att det är jävligt tilltalande. Den stora frågan är om det gör någon skillnad mellan en dator som är från 2012 och en från 2015 om datorn ska användas till 2022?

Vad göra?
__________________
Senast redigerad av AbsolutFlashback 2017-08-03 kl. 05:16.
Citera
2017-08-03, 06:51
  #6
Medlem
Ifall datorn "blir dålig" eller inte beror självklart enbart på hur du(samt i det här fallet tidigare ägare) hanterar den?
Citera
2017-08-03, 07:05
  #7
Moderator
Rassas avatar
Ta MacBook Pro. I den kan du byta disk, minne och batteri själv om något av detta skulle strula. MacBook Air är i princip omöjlig att skruva i på egen hand.
Citera
2017-08-03, 12:50
  #8
Medlem
Jag sitter på en macbook pro dagligen från early 2011 med uppgraderat ram och ssd, flyter på bättre nu med senaste OS än vad den gjorde ny. Har aldrig känns värt att köpa en ny när dom kostar som dom gör och när man ändå bara använder den till lättare grejer.
Att köpa en begagnad laptop på några år och förvänta sig att den ska hålla i fem år till är alltid en chansning. Har du en pro har du i alla fall bättre möjligheter att byta ut något.

Finns originalbatteri att köpa billigt på ebay, det kommer du förmodligen behöva byta om den ska hålla i fem år till.
Citera
2017-08-03, 13:12
  #9
Moderator
Fear2bes avatar
Att plåga ut totalt tio år ur en laptop känns väldigt optimistiskt. Alla komponenter som behöver bytas ut under tiden såsom större ram, ssd, nytt batteri osv gör att det nog är lika bra att köpa en ny laptop eftersom att kostnaden kommer att bli ungefär densamma. Sen är Apples produkter på tok för dyra begagnade.

Kollade på Apples hemsida och deras billigaste MacBook Air har HD Graphics 6000 vilket betyder Broadwell som kom innan Skylake. Broadwell skapades 2014 och Skylake 2015 och det betyder alltså att Apples senaste MacBook Air har tre, snart fyra år gammal teknik.
Citera
2017-08-03, 15:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Låter som ett rimligt pris för datorn om den är i gott skick. det som *brukar* gå sönder på en macbook är oftast HDD eller batteri. Hållbarheten vet man inte riktigt föräns du kollat antal batteri cyklar. Men är som sagt ingen större utgift om det måste bytas ut. Tycker du ska göra ett köp. 2.1kg är väldigt lite för en bärbar dator, macbook är väldigt poppis bland studenter så tror du kommer bli nöjd hur lätt den är att bära med sig.

2.1 kg är ändå ganska mycket att släpa på, min Samsung ligger på 1.5 kg och jag känner att det är max om man ska ha med den överallt.
Citera
2017-08-03, 15:39
  #11
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Är inte helt hundra, men du bör iaf vara på alerten med det. Men från och med typ 2011 eller sent 2010 så började Apple limma dit batteriet, så det är lite svårare att byta det.
Citera
2017-08-03, 15:44
  #12
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Att plåga ut totalt tio år ur en laptop känns väldigt optimistiskt. Alla komponenter som behöver bytas ut under tiden såsom större ram, ssd, nytt batteri osv gör att det nog är lika bra att köpa en ny laptop eftersom att kostnaden kommer att bli ungefär densamma. Sen är Apples produkter på tok för dyra begagnade.

Kollade på Apples hemsida och deras billigaste MacBook Air har HD Graphics 6000 vilket betyder Broadwell som kom innan Skylake. Broadwell skapades 2014 och Skylake 2015 och det betyder alltså att Apples senaste MacBook Air har tre, snart fyra år gammal teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Ok!

Vilken är att föredra:
mid 2012 macbook pro 16gb, 2.5ghz, i5 processor, 256 gb = 4000kr + 700kr för att köpa nytt batteri. Väger 2kg.

ELLER
macbook air från tidigt 2015, i5 1.6ghz 8gb ram och 120gb minne väger ca 1.2kg = 5500kr. HELT NY kostar 10k, har hört från många att det inte är värt att köpa en begagnad från blocket om inte det är halva priset i jämförelse till nypris. Tankar om det?

Priset skiljer sig inte så mycket, 4700 mot 5500. Det jag bryr mig om är batteritiden och om jag kan behålla datorn i fem år till. Det är det enda jag bryr mig om. Frågan är om jag kommer kunna göra det med en dator mid 2012? 5 år till blir 2022, hela 10år i nacken kommer datorn ha blir inte den dålig då?

Kommer enbart använda datorn för att plugga och vanligt surfande. Inget spelande eller programmerande alls. Kanske onödigt med 16gb 2.5ghz och 256gb minne trots att det är jävligt tilltalande. Den stora frågan är om det gör någon skillnad mellan en dator som är från 2012 och en från 2015 om datorn ska användas till 2022?

Vad göra?


Nackdelen med AIR är att du inte kan byta,utöka ram/hdd utrymmet eftersom allt är fast lött på moderkortet. Även fast AIR är nyare har den svagare batteri och behöver inte alls ha längre livslängd. Snarare så att PRO har bättre livslängd och du kan behålla den längre än AIR pga du kan byta ut hdd,batteri när det (om) går sönder. Så lägger min röst på PRO om den är i fint bra skick. Och något att tänka på är att AIR är gjort enbart för att köras trådlöst. Så finns inga standard portar inbyggt som på PRO, tex HDMI, ethernet etc etc. AIR behöver en adapter för alla dom sakerna. Hade kört på PRO pga den är såpass slimmad som den ändå är.

..

Kollade på Apples hemsida och deras billigaste MacBook Air har HD Graphics 6000 vilket betyder Broadwell som kom innan Skylake. Broadwell skapades 2014 och Skylake 2015 och det betyder alltså att Apples senaste MacBook Air har tre, snart fyra år gammal teknik.

SVAR: Så kan man tänka om man kör PC, Men eftersom Apple optimerar hårdvaran på ett helt annorlunda sätt så håller datorn betydligt längre än en PC laptop.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback