Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-30, 09:16
  #1
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Har en bunt gamla PC-spel som jag inte vill behålla. Dom är från mitten av 00-talet fram till 2010 ungefär.
Finns det något samlarvärde i äldre PC-spel?

Jag har rätt bra koll på vintage Nes, Snes, Neo-Geo osv, men PC-spel?
Är det något spel man ska ha lite extra koll på?

Vill ju inte släppa någon "raritet", vilket jag tror jag inte har iofs.

Har själv ingen större koll på PC-spel marknaden, men allt blir ju nostalgi förr eller senare.
Citera
2017-07-30, 09:24
  #2
Medlem
guderis avatar
Kolla någon auktionssite, brukar kunna ge en liten fingervisning
Citera
2017-07-30, 11:31
  #3
Medlem
Freebss avatar
Pc spel har knappt något värde alls, inte i Sverige iallafall.
Citera
2017-07-30, 11:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Har en bunt gamla PC-spel som jag inte vill behålla. Dom är från mitten av 00-talet fram till 2010 ungefär.
Finns det något samlarvärde i äldre PC-spel?

Jag har rätt bra koll på vintage Nes, Snes, Neo-Geo osv, men PC-spel?
Är det något spel man ska ha lite extra koll på?

Vill ju inte släppa någon "raritet", vilket jag tror jag inte har iofs.

Har själv ingen större koll på PC-spel marknaden, men allt blir ju nostalgi förr eller senare.
Rent generellt skulle jag nog säga nej i dagsläget. De är inte tillräckligt gamla ännu och har inte samma samlarkrets, dvs efterfrågan, som spel till NES eller andra konsoler.

Det finns några gamla annonser på tradera som du kan kika på gällande spel från denna tidsepok. Om de överhuvudtaget säljs så är det knappt ens för kaffepengar. Gjorde även en sökning på avslutade auktioner på ebay (sökord: pc games vintage). Det var verkligen ingen större rusch, även om vissa klassiker från 90-talet i fint skick verkar kunna ge några kronor mer.
Citera
2017-07-30, 17:44
  #5
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Tråkigt nog har jag inga PC-spel från 90-talet.

Det var nog som jag trodde, inget samlarvärde.

Men ibland kan man undra varför. Spel som spel. Även om de kom på pc så handlar ju nästan allt spelsamlande om nostalgi ( och begär). Eller så är det helt enkelt så att det är överpriser på spel till spelkonsoler.
Citera
2017-07-30, 20:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Tråkigt nog har jag inga PC-spel från 90-talet.

Det var nog som jag trodde, inget samlarvärde.

Men ibland kan man undra varför. Spel som spel. Även om de kom på pc så handlar ju nästan allt spelsamlande om nostalgi ( och begär). Eller så är det helt enkelt så att det är överpriser på spel till spelkonsoler.
PC-spel är ju betydligt lättare att ladda ner från nätet och köra på sin nuvarande dator. Detta går visserligen att göra med de flesta äldre spelkonsoler också via emulator men många anser att en del av känslan försvinner där. Därutöver torde det varit betydligt fler spelare som ägde konsoler under senare delen av 80- och början av 90-talet vilket gör att samlarkretsen och efterfrågan (priset) blir betydligt större för denna tidsepok. Gammal PC-hårdvara kan dock hålla ett visst värde om rätt köpare hittas, men även där ligger 2000-talet lite för tätt in på i dagsläget.
Citera
2017-07-31, 10:02
  #7
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Det är bara att inse. Kommer att behålla "Nox" av nostalgi skäl tillsammans med "Vampire The Masquerade Redemption" (snygg Big Box med bok). "Guild Wars" kan jag ju inte göra mig av med. Och inte alla "Silent Hill". Herregud!!
Citera
2017-07-31, 11:53
  #8
Medlem
Bret-Harts avatar
Skicka bilder,vissa big box spel kan ha värde
Citera
2017-08-01, 09:39
  #9
Medlem
PC spel är säkert tillverkade i så många exemplar att marknaden för tillfället är mättad. Men om efterfrågan stiger så stiger ju även värdet. Så att ligga på spelen är en bra ide. Det var inte många som låg och sparade på NES eller SNES heller för de var inte heller värda något mot slutet av 90 talet. Men runt 2003-2005 så exploderade plötsligt efterfrågan. Men det var ju få som sagt som orkade spara grejerna så pass länge. Nu ångrar alla sig... :P

Så gör vad du vill. Nackdelen jag kan se är att det kommer bli sjukt svårt att få igång äldre PC spel om 20 år. Så att folk köper spel för att spela är föga troligt då de inte kommer gå att spela dem. Gamla PC spel från 90 talet fungerar redan dåligt på dagens datorer...
Citera
2017-08-01, 14:35
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Sen så har vi GoG som har som affärsidé att fixa till gamla spel så att det går att spela dom på moderna datorer. Det sabbar ju helt klart värdet för gamla PC-spel.

Med detta sagt så finns det i alla fall ett spel som jag skulle köpa begagnat om alla tillbehör var med. Det är ett spel som är så jävla ambitiöst att man behöver ändra om tangentbordet till engelsk layout och man behöver ständigt kolla på lathunden som följer med. Man fick även med en manual tjock som två kataloger från Teknikmagasinet med massa skön lore, grundläggande fysisk förklarad. Förutom det så fick man även en poster med referensstorlekar för dom olika rymdskeppen man stöter på.

Det finns på GoG men är på det stora ospelbart utan nämnda lathund. Har dock inte forskat i om man får med en digital version.
Citera
2017-08-02, 16:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
PC spel är säkert tillverkade i så många exemplar att marknaden för tillfället är mättad. Men om efterfrågan stiger så stiger ju även värdet. Så att ligga på spelen är en bra ide. Det var inte många som låg och sparade på NES eller SNES heller för de var inte heller värda något mot slutet av 90 talet. Men runt 2003-2005 så exploderade plötsligt efterfrågan. Men det var ju få som sagt som orkade spara grejerna så pass länge. Nu ångrar alla sig... :P

Så gör vad du vill. Nackdelen jag kan se är att det kommer bli sjukt svårt att få igång äldre PC spel om 20 år. Så att folk köper spel för att spela är föga troligt då de inte kommer gå att spela dem. Gamla PC spel från 90 talet fungerar redan dåligt på dagens datorer...

Tja! Tack för ditt PM - ska svara senare iaf

Alltid kul att vi av någon anledning alltid tycks hamna i samma sorts trådar.

Håller helt med vad du skriver om PC-spel. Klassiska PC spel som Atlantis mm är nästintill omöjligt att få igång på dagens PC-datorer. Man måste ha dosbox och konvertera eller göra annat för att få igång dem. Riktigt jobbigt då det finns folk som jag som diggar att lira äldre spel såsom Sim Tower, Atlantis, Worms 1, Sim City 2000 et cetera.

Dock finns det ju vissa mods och uppdateringar till gamla spel såsom Command and Conquer Red Alert, Quake 1, Doom 95, Doom 2, Duke Nukem 3D, Warcraft 2 et cetera så det går att få igång på nyare datorer. Dock är det ofta spel som är multiplayer som har en sådan typ av efterfråga då vissa gillar att spela multiplayer på äldre spel mot varandra.
Citera
2017-08-05, 03:51
  #12
Medlem
hugTracersbutts avatar
Beror väl på spelet. Finns säkert spel som är värda mer, är inte så säker när det gäller spel till PC.

Vissa spel är ju dock kul att ha fysiskt bara för att det är spel som har en speciell plats i spelhistorien, spel som Doom, Duke Nukem 3D osv. Dessa är inte så dyra heller men roliga. Har väldigt många spel kvar från 90-talet. Som GTA, Diablo, Total Annihilation (och Kingdoms), Westwoods RTS-spel, Dungeon Keeper, Heroes of Might and Magic, Baldur's Gate etc.

Men de flesta spel till PC har inte samma sorts samlarvärde som andra retrospel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback