Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 21:01
  #1
Medlem
Jag vet inte om jag har råkat få lite vatten eller nåt under styrplattan för pilen åker över hela jävla skärmen och klickar på saker lite hur som helst, och jag får svårt att styra musen. Vad kan jag göra åt detta? Är det bara till att lämna in macbooken eller vad gör man?

Kan jag lösa problemet temporärt med att använda en extern mus?
Citera
2017-08-01, 21:02
  #2
Medlem
tickledeltas avatar
Det är nog bara appleanvändare som lyckas kalla touchpad för "styrplatta".
Citera
2017-08-01, 21:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tickledelta
Det är nog bara appleanvändare som lyckas kalla touchpad för "styrplatta".
Haha ledsen för det. Touchpadhelvetet funkar inte. Går det att fixa på nåt sätt utan att lämna in den? Funkar det med extern mus?
Citera
2017-08-01, 21:09
  #4
Medlem
tickledeltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apglad
Haha ledsen för det. Touchpadhelvetet funkar inte. Går det att fixa på nåt sätt utan att lämna in den? Funkar det med extern mus?

Extern mus ska fungera, men det kan vara så att touchpaden fortfarande lämnar input vilket gör att musen rör på sig. I så fall måste du stänga av touchpaden och det går att göra på lite olika sätt. Testat att koppla in en extern mus via USB?
Citera
2017-08-01, 21:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tickledelta
Extern mus ska fungera, men det kan vara så att touchpaden fortfarande lämnar input vilket gör att musen rör på sig. I så fall måste du stänga av touchpaden och det går att göra på lite olika sätt. Testat att koppla in en extern mus via USB?
Har ingen hemma så jag får gå och köpa en imorgon. Hur stänger jag av touchpaden?
Citera
2017-08-01, 21:22
  #6
Medlem
tickledeltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apglad
Har ingen hemma så jag får gå och köpa en imorgon. Hur stänger jag av touchpaden?

Citat:
Disable a MacBook Trackpad in OS X Lion and Above

In all versions of OS X from 10.7 Lion and up (including OS X Yosemite), head to System Preferences > Accessibility > Mouse & Trackpad. There, find and check the box labeled Ignore built-in trackpad when mouse or wireless trackpad is present.

OS X system preferences disable macbook trackpad

There’s no need to save or reboot; the new option will take effect immediately. With this box checked, your MacBook’s built-in trackpad will be automatically turned off when you connect a mouse (USB or wireless) or a wireless trackpad to your Mac. The built-in trackpad will automatically start working again once the mouse or external trackpad is disconnected.
Disable a MacBook Trackpad in OS X Snow Leopard

Although the outcome is the same, the process to enable this option is a little bit different for Snow Leopard. Head to System Preferences > Universal Access > Mouse & Trackpad. There, find and check Ignore built-in trackpad when mouse or wireless trackpad is present.

https://www.tekrevue.com/tip/disable-macbook-trackpad/
Citera
2017-08-02, 05:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apglad
Jag vet inte om jag har råkat få lite vatten eller nåt under styrplattan för pilen åker över hela jävla skärmen och klickar på saker lite hur som helst, och jag får svårt att styra musen. Vad kan jag göra åt detta? Är det bara till att lämna in macbooken eller vad gör man?

Kan jag lösa problemet temporärt med att använda en extern mus?

Har du testat att starta om den ordentligt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback