Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 18:10
  #1
Medlem
mikael_svenssons avatar
Jag ska börja med att sänka mig själv. Jag är fullständigt värdelös vad gäller ekonomi, i alla dess former.

Däremot är jag en väldigt duktig säljare.
Jag har under snart nio månader sålt en tjänst online för 680 kr stycket. Inga omkostnader överhuvudtaget.
Grejen är att jag inte gjort det enligt skolboken, och betalat mina avgifter till staten som jag borde.

Hur skulle det sett ut med följande scenario, hur mycket hade funnits tillgängligt efter att jag betalat allt som jag skulle för att det skulle vara "rätt"?

- Enskild firma, F-skatt och momsregistrerad. Sålt 150 enheter, ā 680 kr på en månad, vilket blir en total på 102tkr.

Kan någon vänligt sinnad själ förklara för mig hur mycket som hade återstått efter att jag betalat allt som jag borde i form av skatter och avgifter? Hur mycket hade jag haft kvar att ta ut som lön, netto?
__________________
Senast redigerad av mikael_svensson 2017-08-01 kl. 18:24.
Citera
2017-08-01, 18:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael_svensson
Jag ska börja med att sänka mig själv. Jag är fullständigt värdelös vad gäller ekonomi, i alla dess former.

Däremot är jag en väldigt duktig säljare.
Jag har under snart nio månader sålt en tjänst online för 680 kr stycket. Inga omkostnader överhuvudtaget.
Grejen är att jag inte gjort det enligt skolboken, och betalat mina avgifter till staten som jag borde.

Hur skulle det sett ut med följande scenario, hur mycket hade funnits tillgängligt efter att jag betalat allt som jag skulle för att det skulle vara "rätt"?

- Enskild firma, F-skatt och momsregistrerad. Sålt 150 enheter, ā 680 kr på en månad, vilket blir en total på 102tkr.

Kan någon vänligt sinnad själ förklara för mig hur mycket som hade återstått efter att jag betalat allt som jag borde i form av skatter och avgifter? Hur mycket hade jag haft kvar att ta ut som lön, netto?

Är tjänsten momspliktig?
Citera
2017-08-01, 18:36
  #3
Avstängd
Vad man kan säga är att du helt klart efter skatter och avgifter fortfarande kunnat plocka ut en hög lön. Hade du haft ett AB hade du även kunnat spara in på pension och när det blir dags gråta ut i Aftonbladet vilken dålig pension du har trots allt du tjänat genom åren.

Offtopic, varför tycks det vara de med minst koll som tjänar de stora pengarna? Sett till Flashback?
Citera
2017-08-01, 18:48
  #4
Medlem
mikael_svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Är tjänsten momspliktig?
Ja, det är den.
Citera
2017-08-01, 20:12
  #5
Medlem
skatte bibblan hög skaffa en bra revisor sen kan du dra av så du rodnar
Citera
2017-08-01, 21:35
  #6
Medlem
Räkna med minst 60% i skatter och arbetsgivaravgifter. Avdrag kan du göra om det är kopplat till verksamheten. Om inte ligger du brunt till vid en eventuell kontroll.
Citera
2017-08-01, 21:46
  #7
Medlem
ersattningsids avatar
102000 - 20 % moms

81600 kvar

skall du ta ut rubbet som lön blir 60000 brutto

efter skatt och arbetsgivaravgifter får du ut ca 40000 rent i handen
Citera
2017-08-06, 21:31
  #8
Medlem
Vad säljer du?
Citera
2017-08-07, 15:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael_svensson
Jag ska börja med att sänka mig själv. Jag är fullständigt värdelös vad gäller ekonomi, i alla dess former.

Däremot är jag en väldigt duktig säljare.
Jag har under snart nio månader sålt en tjänst online för 680 kr stycket. Inga omkostnader överhuvudtaget.
Grejen är att jag inte gjort det enligt skolboken, och betalat mina avgifter till staten som jag borde.

Hur skulle det sett ut med följande scenario, hur mycket hade funnits tillgängligt efter att jag betalat allt som jag skulle för att det skulle vara "rätt"?

- Enskild firma, F-skatt och momsregistrerad. Sålt 150 enheter, ā 680 kr på en månad, vilket blir en total på 102tkr.

Kan någon vänligt sinnad själ förklara för mig hur mycket som hade återstått efter att jag betalat allt som jag borde i form av skatter och avgifter? Hur mycket hade jag haft kvar att ta ut som lön, netto?

Det går inte enkelt att svara på hur mycket du hade haft kvar att ta ut som lön enbart utifrån att känna till en enda månad. Är detta allt du tjänar på hela året eller är detta vad du räknar med att tjäna varje månad?

ersattningsid anger en siffra på drygt 60 papp som blir din lön före skatt under de förutsättningar som vi känner till (d.v.s. momspliktigt och inga övriga kostnader/avdrag i verksamheten). Vad det sen faktiskt blir i skatt på det beror på din kommunalskatt, om du kommer över några brytpunkter för statlig inkomstskatt och sedan grundavdrag och jobbskatteavdrag på det som ändras beroende på hur inkomsten ser ut. Den uppskattade nettoinkomsten som ersattningsid presenterar är väl med andra ord ett tillräckligt bra närmevärde för vad du ungefärligen skulle kunna vänta dig.
Citera
2017-08-09, 09:21
  #10
Medlem
För att kunna jämför med en vanlig anställd så måste du ta hänsyn till tjänstepension, sjukförsäkringar och semester.

Räkna med att du jobbar 10 månader per år, 5 veckor semester, 3 veckor röda dagar, sjukfrånvaro och annan ledighet.

Sen skall du betala tjänstepension om ca 10% av bruttolönen för att ha samma pension som 90% av alla i Sverige.

Sen behöver du betala din sjuklön de första två veckorna, så du behöver en buffert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback