Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 15:27
  #1
Medlem
DangerDooms avatar
Jag läste att det finns nån spak som man kan komma åt i audio-inputen (hörluraringången alltså) med hjälp av en tandpetare, fattar inte riktigt hur det ska gå till? Har vridit och donat med tandpetare utan resultat.

Ljudet fungerar gallant annars ifall jag kopplar till mitt ljudkort via USB, men vill ju att skiten ska fungera ändå...
Hjälp?
__________________
Senast redigerad av DangerDoom 2017-07-31 kl. 16:03.
Citera
2017-07-31, 15:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Jag läste att det finns nån spak som man kan komma åt i audio-inputen med hjälp av en tandpetare, fattar inte riktigt hur det ska gå till? Har vridit och donat med tandpetare utan resultat.

Ljudet fungerar gallant annars ifall jag kopplar till mitt ljudkort via USB, men vill ju att skiten ska fungera ändå...
Hjälp?

Att det blinkar røtt i audiokontakten beror nog på att den klarar både elektriska och optiska signaler.
Citera
2017-07-31, 16:03
  #3
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att det blinkar røtt i audiokontakten beror nog på att den klarar både elektriska och optiska signaler.

Är du säker? För den har aldrig gjort det tidigare...
Citera
2017-07-31, 20:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Är du säker? För den har aldrig gjort det tidigare...

Hur vet du att den inte blinkat rött tidigare? Har du för vana att sitta och kika in i kontakterna?

Att det skulle finnas en spak inne i audiokontakten låter som rent trams, och hörluraringången existerar inte över huvud taget, däremot en hörlursutgång

Vad du har för modell på MacBook Pro, från vilket år, har du inte heller berättat.

Men min gamla MBP från mitten 2009 har i alla fall kombinerad analog/optisk ljudingång, och samma för ljudutgången.

Läs under Audio en bit ner i länken.

https://support.apple.com/kb/sp544?locale=sv_SE
Citera
2017-07-31, 20:53
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur vet du att den inte blinkat rött tidigare? Har du för vana att sitta och kika in i kontakterna?

Att det skulle finnas en spak inne i audiokontakten låter som rent trams, och hörluraringången existerar inte över huvud taget, däremot en hörlursutgång

Vad du har för modell på MacBook Pro, från vilket år, har du inte heller berättat.

Men min gamla MBP från mitten 2009 har i alla fall kombinerad analog/optisk ljudingång, och samma för ljudutgången.

Läs under Audio en bit ner i länken.

https://support.apple.com/kb/sp544?locale=sv_SE

Nu tar vi det lite lugnt här. Gissar att TS har en MacBook Pro och att ljudutgången hängt sig och inte vill spela upp analogt ljud? Att det blinkar rött eller lyser konstant rött tyder på att uttaget hängt sig och det är då möjligt att lirka med den tandpetare för att få uttaget att släppa taget, så att säga, och återgå till att funka både med analaoga och optiska prylar?

Om det inte funkar med tandpetare eller liknande, testa att ta en 3,5mm-plugg från ett par hörlurar och stoppa i och dra ur snabbt några gånger. Om det inte löser problemet, kolla med närmsta Apple-verkstad om dom kan lösa problemet. Det kan bli tal om att byta moderkort, vilket är dyrt, men be om ett kostnadsförslag först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback