Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-28, 15:05
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Eftersom det är en ssd så är det ju inte den som låter, det finns inget i den som ens KAN låta, så oljudet måste isåfall komma från fläktarna eller annan mekanik, det är alltså två skilda problem.

Diskåtkomsten, det kan vara normalt om datorn nyligen fått uppdateringar och även om den nyss är startad och letar uppdateringar eller om antivirusprogrammet står och söker, där är det också normalt med en gnutta processoranvändning.

Fläktljudet, det hör mer ihop med processorbelastning. Kan återigen vara antivirusprogrammet som får för sig att kolla nåt 4gb arkiv.

Se till att du har alla drivrutiner installerade.

Avast är bra, men ha då inget annat igång samtidigt. Titta t.ex i kontrollpanelen om du kan stänga av windows defender, om det körs, ha inga andra antispywareprogram eller liknande installerade samtidigt.

Du har rätt, för nu står disken på typ 10% och datorn låter som en jävla motorsågsmassaker. Funkar svinbra annars och är snabb, men stör mig enormt på att den låter så jävla mycket. Avast! verkar inte söka efter någonting och Windows Defender är inte på, vad kan jag mer göra?
Citera
2017-07-28, 16:46
  #14
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
låter som en jävla motorsågsmassaker.
Är det ett smattrande/skorrande/rasslande ljud så kan det ligga skräp i datorn som nuddar fläktbladen, eller fläktlagret har gått, kan bitvis gnissla/yla samtidigt om det är lagerfel. Se också över ifall luftkanalerna är fria från skräp, så kylningen funkar som den ska. Ligger ofta massor av hår och damm däri på äldre datorer.

Är det ett flåsande/susande ljud, så som fläktar normalt brukar låta då de går på lite högre varv, då må du försöka hitta den process som ligger och drar cpu, det vore rena gissningsleken att chansa sig till såhär på distans vad det skulle kunna vara.
__________________
Senast redigerad av x12 2017-07-28 kl. 16:48.
Citera
2017-07-29, 18:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Är det ett smattrande/skorrande/rasslande ljud så kan det ligga skräp i datorn som nuddar fläktbladen, eller fläktlagret har gått, kan bitvis gnissla/yla samtidigt om det är lagerfel. Se också över ifall luftkanalerna är fria från skräp, så kylningen funkar som den ska. Ligger ofta massor av hår och damm däri på äldre datorer.

Är det ett flåsande/susande ljud, så som fläktar normalt brukar låta då de går på lite högre varv, då må du försöka hitta den process som ligger och drar cpu, det vore rena gissningsleken att chansa sig till såhär på distans vad det skulle kunna vara.

Yes, den flåsar/susar, går på höga varv och blir väldigt, oförklarligt, var av någon anledning. Nu har disken slutat gå på höga procent utan nu är det istället minnet som visar 51% och det är tydligen Chrome som tar mest (ca 400mb) och datorn låter som ett sågverk.

Vad ska göras?
Citera
2017-07-29, 18:30
  #16
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
istället minnet som visar 51% och det är tydligen Chrome som tar mest (ca 400mb) och datorn låter
Det är normalt att chrome använder mycket minne. Är det ett bekymmer, använd firefox istället.
Datorn ska inte fläkta mycket bara för att minnet ligger högt, misstänker fortfarande damm i fläktkanaler eller att det är nån (kanske dold) process som drar kraft. Välj att visa processer för alla användare, inte enbart inloggad användare. Även om det är gjort kan det finnas processer som inte listas där.
Citera
2017-07-29, 18:41
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är normalt att chrome använder mycket minne. Är det ett bekymmer, använd firefox istället.
Datorn ska inte fläkta mycket bara för att minnet ligger högt, misstänker fortfarande damm i fläktkanaler eller att det är nån (kanske dold) process som drar kraft. Välj att visa processer för alla användare, inte enbart inloggad användare. Även om det är gjort kan det finnas processer som inte listas där.

Har bara 1 användare på datorn, den är helt återställd och ny. Hur ska göra för att ev. ta bort dammet då?
Citera
2017-07-29, 18:52
  #18
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Har bara 1 användare på datorn
Nej, det ska finnas flera. De heter t.ex "System", "Local Service", "Network Service" m.fl

Citat:
Hur ska göra för att ev. ta bort dammet då?
Beror på hur datorn ser ut, man kan ofta titta in genom ventilationsgaller mm och bilda sig en uppfattning, men bäst är att skruva isär och titta hur det ser ut. "Luft på burk" kan blåsa rent, men kan också blåsa in dammtussar riktigt långt in och förvärra läget.
Känns det tveksamt att göra nåt av detta, konsultera nån bekant som kan sånt här eller möjligen nån lokal datorverkstad som får ta en titt på den. Det är ju inte säkert det ens finns damm där, men de kan ju iaf bedöma läget.
Citera
2017-07-29, 22:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nej, det ska finnas flera. De heter t.ex "System", "Local Service", "Network Service" m.fl


Beror på hur datorn ser ut, man kan ofta titta in genom ventilationsgaller mm och bilda sig en uppfattning, men bäst är att skruva isär och titta hur det ser ut. "Luft på burk" kan blåsa rent, men kan också blåsa in dammtussar riktigt långt in och förvärra läget.
Känns det tveksamt att göra nåt av detta, konsultera nån bekant som kan sånt här eller möjligen nån lokal datorverkstad som får ta en titt på den. Det är ju inte säkert det ens finns damm där, men de kan ju iaf bedöma läget.

Hittar verkligen inget, har skruvat isär datorn lite smått nu och hittar inget damm. Jag har dock en teori, som jag inte vet stämmer, men som enligt mig låter rätt trolig.

Mitt batteri är dåligt, det har typ 1h kapacitet kvar, och när jag sätter i min laddare får jag en känsla av att datorn låter mer, medan den inte låter när den går utan laddsladd. Kan det bero på (eftersom batteriet sitter under ¨chassit¨på laptopen) att när batteriet blir varmt av laddningen så går fläktarna igång och låter? Låter enligt mig rimligt då inga processer drar mkt av CPUn eller liknande.
Citera
2017-07-29, 23:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Hittar verkligen inget, har skruvat isär datorn lite smått nu och hittar inget damm. Jag har dock en teori, som jag inte vet stämmer, men som enligt mig låter rätt trolig.

Mitt batteri är dåligt, det har typ 1h kapacitet kvar, och när jag sätter i min laddare får jag en känsla av att datorn låter mer, medan den inte låter när den går utan laddsladd. Kan det bero på (eftersom batteriet sitter under ¨chassit¨på laptopen) att när batteriet blir varmt av laddningen så går fläktarna igång och låter? Låter enligt mig rimligt då inga processer drar mkt av CPUn eller liknande.

Kan direkt säga att detta inte stämmer, låter och blir varm ändå. Förstår inte vad det är som är problemet, visst för att datorn är inhandlad 2012, men ska den verkligen göra såhär?
Citera
2017-07-29, 23:59
  #21
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
inhandlad 2012, men ska den verkligen göra såhär?
Jag har enbart goda erfarenheter av sony vaio, så det känns inte typiskt på nåt sätt.
Vad säger den bekante som tidigare hade den, har den alltid gjort sådär?
Ibland är det bara för enkelt, nån knapp som står fel. Har datorn inställbar fläktkurva? Finns det uppdateringar till bios? andra drivrutiner att prova? särskilt till moderkortsfunktionerna.
Citera
2017-07-30, 00:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag har enbart goda erfarenheter av sony vaio, så det känns inte typiskt på nåt sätt.
Vad säger den bekante som tidigare hade den, har den alltid gjort sådär?
Ibland är det bara för enkelt, nån knapp som står fel. Har datorn inställbar fläktkurva? Finns det uppdateringar till bios? andra drivrutiner att prova? särskilt till moderkortsfunktionerna.

Den har inte gjort så tidigare, han använde den senast i fjol då han bytte allt på den (SSD och +4gb ram) och enbart startade den dock.

Hur uppdaterar jag BIOS? Jag har processorn på silent mode och senaste uppdateringarna på grafikkorten/processorn enligt datorn.
Citera
2017-07-30, 17:07
  #23
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Hur uppdaterar jag BIOS?
https://esupport.sony.com/US/p/selec...pl?PRODTYPE=24
Citera
2017-08-13, 00:12
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
https://esupport.sony.com/US/p/selec...pl?PRODTYPE=24

Tja! Mitt modellnamn står inte med i den listan och datorn blir fortfarande ohyggligt varm och låter som bara den, jag orkar snart inte mer!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback