• 33 650 online
  • 1 203 721 medlemmar
  • 62 285 284 inlägg
2017-06-08, 13:46
Medlem
Plattans avatar
Registrerade år 2010 en domän för ett byggföretag som jag även hjälpte att ordna en hemsida åt.

Har betalt den domänen privat sen dess men nyligen blev jag kontaktad av företaget som ska göra om sin sida och ville därför äga domänen för att det skulle vara möjligt.

Frågan är hur mycket jag kan sälja den för?

Minimum är ju avgifterna jag själv betalt på 150kr per år men är det möjligt att lägga på yterliggare och i så fall hur mycket?

Bolaget i fråga omsätter ca 60m kr årligen och senaste dröjde man över ett år med betalningen för förra sidan så jag ser inga kostigheter i att trycka till dem lite extra om det går.
Citera
2017-06-08, 14:23
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattan
Registrerade år 2010 en domän för ett byggföretag som jag även hjälpte att ordna en hemsida åt.

Har betalt den domänen privat sen dess men nyligen blev jag kontaktad av företaget som ska göra om sin sida och ville därför äga domänen för att det skulle vara möjligt.

Minimum är ju avgifterna jag själv betalt på 150kr per år men är det möjligt att lägga på yterliggare och i så fall hur mycket?

Bolaget i fråga omsätter ca 60m kr årligen och senaste dröjde man över ett år med betalningen för förra sidan så jag ser inga kostigheter i att trycka till dem lite extra om det går.

Några tusenlappar kanske?
Citera
2017-06-08, 14:31
Medlem
Citat:

Jag vet inte var du hittar alla dessa skitföretag som inte betalar sina räkningar på ett helt år och där du lägger ut och ligger ute. Hade jag varit du hade jag brutit ur domänavgiften så att den syns så att de kan betala den själva för om de inte betalade i tid innan så kommer de inte att betala i tid nu. sedan hade jag ökat timavgiften för att bygga om hemsidan. en annan pekpinne, man kan inte utgår ifrån omsättning för att koppla det till vad man kan ta i timkostnad. Det är de med allra lägst IQ som fått för sig det. Det behöver man inte vara smart för att fatta.
Citera
2017-06-08, 14:33
Medlem
Citat:

För byggföretaget spelar det nog ingen roll. Säg 10000kr, orkar dom inte punga ut det får dom punga ut tiodubbla i rätten. Alternativt köpa en annan domän.

Dock att säga är ju att du inte egentligen har rätten till domänen, men tror inte dom bryr sig för 10000kr.
Citera
2017-06-08, 15:19
Medlem
Plattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stassministern
Jag vet inte var du hittar alla dessa skitföretag som inte betalar sina räkningar på ett helt år och där du lägger ut och ligger ute. Hade jag varit du hade jag brutit ur domänavgiften så att den syns så att de kan betala den själva för om de inte betalade i tid innan så kommer de inte att betala i tid nu. sedan hade jag ökat timavgiften för att bygga om hemsidan. en annan pekpinne, man kan inte utgår ifrån omsättning för att koppla det till vad man kan ta i timkostnad. Det är de med allra lägst IQ som fått för sig det. Det behöver man inte vara smart för att fatta.

Var själv verksam inom samma bransch och gjorde andra affärer med företaget ifråga.
Det är inte jag som ska bygga om hemsidan nu.
Citera
2017-06-08, 16:48
Medlem
Om det är du som äger domänen, och inte bara så att du köpte den på uppdrag av företaget å deras vägnar, så skulle jag fundera på hur viktig domänen är för dom. Kan den lätt ersättas av något liknande? Hur inarbetad är domännamnet? Gör dom bra affärer via hemsidan? När du sen har värderat allt det, så sätter du prislappen därefter.
Citera
2017-06-18, 00:06
Avstängd
53280s avatar
Det kostar företaget ca 5000:- att gå till iis och hävda att du ha reggat domänen i ondtro.
Citera
2017-06-28, 09:51
Medlem
Plattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det kostar företaget ca 5000:- att gå till iis och hävda att du ha reggat domänen i ondtro.

Tack för infon
Citera
2017-07-28, 23:41
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Tack för infon
Hur gick det med att sälja domänen?
Citera