Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-28, 07:55
  #1
Medlem
Hej! Fick nyligen en Sony Vaio från 2012 med en nyinsatt 128GB Samsung SSD och en i7 processor av en polare som skulle flytta utomlands. Då jag har en bra stationär dator och inte nöjd med min Mac så ville jag ha en Windows att ha med mig ''on-go''. Datorn funkar jättebra, utom batteritiden som är lite kass.

Dock så har jag ett stort problem.

Disken står konstant på 92-99% och datorn kan gå från att bara surra till att låta som att den ska explodera, bara på några få sekunder. Vad gör jag med datorn? Jo, surfar på Chrome eller Firefox..

Har kollat flera trådar och googlat runt i timtal men inte hittat någon lösning, är det något fel på den nyinsatta Samsung SSD eller vad är det frågan om? CPU:n står på typ 5-6% hela tiden.

Skulle uppskatta om någon kunnig kunde hjälpa mig.
Citera
2017-07-28, 08:02
  #2
Medlem
Tjejen hade samma problem. Hon hade installerat två olika versioner av AVG antivirus-grejs.
Citera
2017-07-28, 08:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Tjejen hade samma problem. Hon hade installerat två olika versioner av AVG antivirus-grejs.

Hm, installerade Avast! Ska jag avinstallera det tycker du? Känns inte som det ska göra något
Citera
2017-07-28, 08:05
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Utöver dessa nämna komponenter så undrar man hur mycket internminne denna dator har?

Vad heter modellen?
Citera
2017-07-28, 08:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utöver dessa nämna komponenter så undrar man hur mycket internminne denna dator har?

Vad heter modellen?

VAIO VPCSB 13.3''
Intel Core i7 2640M / 2.8 GHz
8GB RAM
Citera
2017-07-28, 08:30
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Avmonterar bort SSD och återmonterar tillbaka den och ser efter om något där låg eller i kläm.
Citera
2017-07-28, 08:33
  #7
Medlem
Om disken ligger maxad kan det ju vara bra att titta vilka program som gör alla diskaccesser.

Vidare är det ju meningsfullt att kolla hur mycket minne maskinen förbrukar - startar du någonting som gör att den tok-swappar?
Citera
2017-07-28, 09:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om disken ligger maxad kan det ju vara bra att titta vilka program som gör alla diskaccesser.

Vidare är det ju meningsfullt att kolla hur mycket minne maskinen förbrukar - startar du någonting som gör att den tok-swappar?

Jätteojämn, nu har den varit av i mer än ett dygn, nu startar jag den och den står på 86% på disken men datorn är helt tyst, som jag vill ha den. Står att ''värd för tjänst: lokalt system (17)'' tar mest av disken och det är 1.0 mb/s max.
Citera
2017-07-28, 09:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Jätteojämn, nu har den varit av i mer än ett dygn, nu startar jag den och den står på 86% på disken men datorn är helt tyst, som jag vill ha den. Står att ''värd för tjänst: lokalt system (17)'' tar mest av disken och det är 1.0 mb/s max.
Exakt vad menar du med 86% på disken???

1 Mbit/s eller 1 MByte/s (framgår inte vilket du menar) är ju inte i närheten av 86% av diskens läs/skrivkapacitet.
Citera
2017-07-28, 09:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Exakt vad menar du med 86% på disken???

1 Mbit/s eller 1 MByte/s (framgår inte vilket du menar) är ju inte i närheten av 86% av diskens läs/skrivkapacitet.

AKTIV TID: 86%
PROCESSER:
HÖGST:VÄRD FÖR LOKALT SYSTEM (17) - 1.8MB/s
LÄGST: UTFORSKAREN 0MB/s
Citera
2017-07-28, 11:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Avmonterar bort SSD och återmonterar tillbaka den och ser efter om något där låg eller i kläm.

Vill helst undvika att plocka ut den, inte kunnig.
Citera
2017-07-28, 12:44
  #12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
är det något fel på den nyinsatta Samsung SSD eller vad är det frågan om? CPU:n står på typ 5-6% hela tiden.
Eftersom det är en ssd så är det ju inte den som låter, det finns inget i den som ens KAN låta, så oljudet måste isåfall komma från fläktarna eller annan mekanik, det är alltså två skilda problem.

Diskåtkomsten, det kan vara normalt om datorn nyligen fått uppdateringar och även om den nyss är startad och letar uppdateringar eller om antivirusprogrammet står och söker, där är det också normalt med en gnutta processoranvändning.

Fläktljudet, det hör mer ihop med processorbelastning. Kan återigen vara antivirusprogrammet som får för sig att kolla nåt 4gb arkiv.

Se till att du har alla drivrutiner installerade.

Avast är bra, men ha då inget annat igång samtidigt. Titta t.ex i kontrollpanelen om du kan stänga av windows defender, om det körs, ha inga andra antispywareprogram eller liknande installerade samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback