2017-07-28, 10:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Pia Fridèn P1-morgon gjorde en bra intervju imorse med Hultqvist.

http://t.sr.se/2u2pvnu

Ring P1 öppnar starkt med två kvinnor som hyllar Löfvèn och Ygeman.
Cecilia Gralde pressade honom rätt bra i Akutellt igår (drygt fyra min in i programmet):
https://www.svtplay.se/video/1455374...to&tab=senaste

Så, det finns ljuspunkter i ett annars rätt så kompakt mediamörker. Gårdagens Studio Ett där Björn Häger, Thomas Ramberg och Parisa Khakuei‏ satt och myste med Ygeman, Fritzon och Eneroth var ett riktigt lågvattenmärke. Minister Eneroth tilltalade Thomas Ramberg med förnamn (när han höll med om Rambergs "analys") och Parisa Khakuei var så exalterad att hon postade en selfie på sitt twitterkonto.

Kritiska frågor riktades till oppositionen, ministrarna fick tala utan att bli avbrutna och Björn Hägers fan-boy-attityd till Ygeman var närmast pinsam "jag har sååååå mycket frågor till dig".
https://twitter.com/ParisaKhakuei/st...72787567517696
Citera
2017-07-28, 10:31
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd
Han regerar redan, har regerat när detta inträffat, och är ytterst ansvarig för det hela, oavsett du är sosse eller röding kommer du inte förbi det med åsikter.
Detta är en historiskt stor skandal och SL bär det fulla ansvaret hur du än vill vrida o vända på det.

Oavsett om du är en upprörd Sverigedemokrat eller Blåneger så har jag varken vridit eller vänt på något. Däremot har jag pekat på alliansens ovilja att regera samt deras avsaknad av ledarskap bland annat.

Oavsett vad man tycker om skandalen är Löfven den enda som överhuvudtaget uttryckt en vilja att sitta vid rodret. Jag tänker då inte rösta på någon som inte har för avsikt att styra. Alliansen idag har bevisat att deras ord är tomma och att de är för ödmjuka, mesiga och oeniga för att prioritera politisk handling framför semester. Det är en handlingsförlamad och trött "allians" vi ser idag.
Citera
2017-07-28, 10:32
Medlem
longbow4ys avatar
Undrar om inte är så att samordningsminister Baylan (Född i Turkiet 1972) inte var säkerhetsklassad och det var därför samordningen om säkerhetsklassad information inom regeringen fallerade.

Mehmet Kaplans ministertid (Också född i Turkiet 1971) skapade säkert en del obehag hos ministrarna.
De kunde/ville/vågade helt enkelt inte ta upp detta ämne för samordning.
Och då gick det som det gick.
Citera
2017-07-28, 10:32
Medlem
Vi måste ju ha ett rättsväsende som är under all kritik.

Först står tant grön, tant brun och tant gredelin och nickar instämmande när tamburmajoren påstår att detta är i paritet med storspionerna Bergling och Wennerström, båda fick långa fängelsestraff. I det här fallet har rättsväsendet godkänt ett strafföreläggande för tanten Maria Ågren på 70000 kr, alltså långt ifrån ett fängelsstraff.

Om ministrarna även gjort fel så är det bara att de lämna sina uppdrag. Det här blir tyvärr mer och mer ett spektakel.
Citera
2017-07-28, 10:38
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alliansen tar en stor risk genom att vänta med misstroendeförklaring mot Hultkvist. Man borde begärt att riksdagen sammankallas snarast möjligt för att få saken utagerad så länge potatisen är het.

Att slå hårt kan vara effektivt, men då gäller det att slå tills målet är nått. Att backa i en fight kan innebära att man tappar initiativet. Fienden får andrum och hinner vidta motåtgärder och splittra motståndaren.
Ett initiativ är inget man kan tappa, det är något man tar. Det är bra om man kan ord innan man använder dem.

Alliansen tar förresten inga initiativ. Fastän målet är öppet. De tar bara bollen lite löst när den skickas till dem och skjuter sedan kraftlöst över halva planen till Socialdemokraternas energiska målskytt som med ståldobbar skickar tillbaks bollen rätt i pallet på dem.
Citera
2017-07-28, 10:38
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd
Han regerar redan, har regerat när detta inträffat, och är ytterst ansvarig för det hela, oavsett du är sosse eller röding kommer du inte förbi det med åsikter.
Detta är en historiskt stor skandal och SL bär det fulla ansvaret hur du än vill vrida o vända på det.

Just det, SL har det fulla politiska ansvaret. Och därför var det politiskt oansvarigt av borgarna ,sett ur nationens intresse ,att inte rikta misstroendeförklaring mot honom. Att det sen det kunde ha lett till nyval mm är sekundärt.
Citera
2017-07-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Oavsett om du är en upprörd Sverigedemokrat eller Blåneger så har jag varken vridit eller vänt på något. Däremot har jag pekat på alliansens ovilja att regera samt deras avsaknad av ledarskap bland annat.

Oavsett vad man tycker om skandalen är Löfven den enda som överhuvudtaget uttryckt en vilja att sitta vid rodret. Jag tänker då inte rösta på någon som inte har för avsikt att styra. Alliansen idag har bevisat att deras ord är tomma och att de är för ödmjuka, mesiga och oeniga för att prioritera politisk handling framför semester. Det är en handlingsförlamad och trött "allians" vi ser idag.
Att Alliansen tappade ledarskap när Reinfeldt lämnade råder inget tvivel om.

Men att Alliansen inte skulle vilja regera har du väl inget som helst stöd för.
SVaMp är större och för att Alliansen skulle kunna regera hade antingen Mp varit tvungna byta sida och säga att man stödjer Alliansen i Regeringsställning. Eller så hade SD varit tvungna att göra det.
Varken Mp eller SD har gjort det. Båda har valt SVaMp. Mp aktivt, och SD passivt.

Så länge SD inte vill ge sitt stöd till Alliansen så är Alliansen hänvisad till läktaren. Det är SD's beslut och det får vi respektera. Jag förstår mycket väl att SD föredrar SVaMps vänsterpolitik.
Citera
2017-07-28, 10:40
Medlem
Ökat stöd för Peter Hultqvist efter beskedet, enligt Aftonbladet.

Denna vapenvägrare blir tydligen hyllad, JAG UNDRAR FÖR VAD?
Citera
2017-07-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du har ju rätt i det. Jag gav den version som jag ansåg vara den allmänt vedertagna.

Dels så tror jag att sanningen ligger i närheten av den. Men framförallt så är det ju så att det är detta som partiledningarna måste förhålla sig till.

Jo men jag kan på 10 sekunder visa att detta är en falsk bild eller sk. diskurs som skickligt planterats i media:

1. Det framförs alltså att Hultqvist är skicklig, har stöd, är populär osv även hos sina politiska motståndare.

2. Ok men varför tog de då med honom i missförtroendeförklaringen om de egentligen tycker att just han är en hyvens prick? Glömde de bort hans fantastiska egenskaper?

Nu kanske man försöker invända att Peter Hultqvist är populär hos svenska folket. Men detta är ju helt absurt. Svenska folket har ingen kunskap om eller uppfattning om Peter Hultqvist annat än den som senast förmedlats genom media. Svenska folket är fullt upptagna med sport och schlagerevenemang för att ägna Peter Hultqvist en enda tanke - än mindre utvärdera hans eventuella politiska achievments.

Men som sagt man blir lätt lurad och hypnotiserad av retorik. När jag lyssnade på presskonferensen och Löfven där stod och skröt på sina statsråd och de sedan blev underdånigt intervjuade av unga okunniga praktikanter på ekot så började till och med jag fundera på om de inte är verkligt kompetenta ändå.

Vakna!

/Johan
Citera
2017-07-28, 10:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Ett initiativ är inget man kan tappa, det är något man tar. Det är bra om man kan ord innan man använder dem.

Alliansen tar förresten inga initiativ. Fastän målet är öppet. De tar bara bollen lite löst när den skickas till dem och skjuter sedan kraftlöst över halva planen till Socialdemokraternas energiska målskytt som med ståldobbar skickar tillbaks bollen rätt i pallet på dem.

Det är så intressant med er socialdemokrater och sossar i media. Alliansen tar i för löst enligt dig och de tar i för hårt enligt media.

Som sagt, nu skall det upp bevis för att Hultqvist gjort allt han kunde (vilket inte stämmer eftersom han sitter med regeringschefen i säkerhetsrådet), det är inte omvänt förhållandet som gäller. Det är inte Alliansen som skall bevis att han har varit inkompetent.
Citera
2017-07-28, 10:48
Medlem
stevenstillss avatar
Bonniers och SVT/SR verkar ha gått samman för att utkämpa den sista striden mot de samhällsförändringar de känner står för dörren. Rubrik nu i Expressen som verkar ha fått press på sig från Bonniers: Få M-väljare vill bli av med Löfvén. Detta enligt en undersökning från SVT/Novus. Ett uppenbart beställningsverk, en fake survey. Märkligt. Men vi lever i märkliga tider. Det är uppenbart. Kampanjen mot M kommer att trappas upp. Det är M som är svikaren när partiet kan acceptera passivt stöd från ett SD på närmare 30%. Svikaren måste krossas. Pallar AKB för trycket?

Etablissemanget skräms förstås även av framgångarna för de alternativa medierna som till exempel Nyheter Idag eller Ledarsidorna.se. Intressanta tider vi lever i.
Citera
2017-07-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Att Alliansen tappade ledarskap när Reinfeldt lämnade råder inget tvivel om.

Men att Alliansen inte skulle vilja regera har du väl inget som helst stöd för.
SVaMp är större och för att Alliansen skulle kunna regera hade antingen Mp varit tvungna byta sida och säga att man stödjer Alliansen i Regeringsställning. Eller så hade SD varit tvungna att göra det.
Varken Mp eller SD har gjort det. Båda har valt SVaMp. Mp aktivt, och SD passivt.

Så länge SD inte vill ge sitt stöd till Alliansen så är Alliansen hänvisad till läktaren. Det är SD's beslut och det får vi respektera. Jag förstår mycket väl att SD föredrar SVaMps vänsterpolitik.

Det är väl allmänt känt din pajas att SD stödjer alliansen i utbyte mot att de får gehör för sina frågor på invandringsområdet. Det kallas för kohandel och utgör själva kärnan i vårt politiska system.

SD:s anhängare brukar korrekt påpeka att det är detta som bevisar att DÖ (decemberöverenskommelsen) / sjuklövern regerar Sverige samt att invandringsfrågan är den viktigaste politiska frågan i Sverige.

Alliansen har som bekant kunnat fälla regeringen varje dag sedan valet 2014 med stöd av SD. Men de har valt och väljer även sannolikt nu att inte göra det. Vilket kan betraktas som politisk wrestling - ett spel för kulisserna. De vill egentligen inte ha någon makt och de vill inte dra ned på invandringen.

/Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in