2017-07-27, 15:54
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasone
Nån som vet något om hur den nya migrationsministern ser på invandringen?

Tycker faktiskt att Morgan har tuffat på sig lite dom senaste månaderna med fortsatta utvisningar till Afghanistan samt dom nya hårdare asyl reglerna.

Man är ju rätt orolig att Fritzon ska vara en fritänkande kvinna som anser att Sverige är till för alla och pausar alla utvisningarna till Kabul direkt... Nån som har koll?

Hon ska tydligen vara långt åt vänster, hon fick en fråga efter pressträffen idag om hur hon såg på det här med amnesty för afghaner och det kunde hon inte svara på. Personligen så tycker jag det ser rätt mörkt ut. Hoppas jag blir motbevisad men det tvivlar jag på.
Citera
2017-07-27, 15:57
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jodå, jag förstod det. Jag tog bara chansen att skriva av mig lite av min förvåning som uppstod när jag i tråden fick information om att Hultqvist faktiskt har en lägre utbilningsgrad än både Anna Johansson och Stefan Löfven och ändå har ett av rikets mest ansvarsfulla jobb med lön därefter.

Utbildning och erfarenhet är två skilda saker, ska man börja jämföra så går inget parti fri.
Maud Olofsson var vice statsminister med en gymnasieutbildning exempelvis.
Vägrade komma till KU förövrig för att försvara tidigare synder.
Senast redigerad av pe11e 2017-07-27 kl. 16:06. Anledning: rättning
Citera
2017-07-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Kanske inte, men de kan fördröja det tills det blir meningslöst eftersom valet är väldigt nära. Dessutom kan andra kriser hinna komma emellan och överskugga detta. De har helt klart garderat sig en smula. Känslan är lite att de går på reträtt.
Det är väl inte officiellt än utan bara rykten men stämmer dessa så har ju tidpunkten för omröstning specats till "hösten, när riksdagen öppnar igen".

Annat kan hända men de kan inte bara låta Hultqvist överleva nu och gå vidare som om ingenting har hänt.

Alldeles för stor del av deras fans vill verkligen att de fullföljer detta.
Citera
2017-07-27, 15:58
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Stefan Löfven verkade riktigt arg emellanåt. När K G Bergström kom med ett par frågor verkade han nästan rasande.

Inget vidare statsmannamässigt. Nej.

Var kan jag se detta?
Citera
2017-07-27, 16:00
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför S anmäler i denna fråga eftersom de också röstade för outsourcing.
Hur många inkomna svar på Magdalena Anderssons propå till myndigheterna att meddela på "ett blankt papper" hur de ska kunna spara pengar tror du inbegriper outsourcing eftersom detta är en mycket effektiv metod att spara pengar (om man INTE bryter mot Svensk lag ska tilläggas)?

Anmälan är, för att citera Löfven, gravt oseriös!

Outsourcing och privatisering är ren ideologi för Alliansen, handlar inte så mycket om att spara pengar som att låta skattebetalares pengar hamna i privata fickor. Egoism är enda sanna drivkraften menar de. Sossarna var dumma nog att hoppa på det nyliberala tåget på 80-talet. "Den enda vägens politik".
Helt övertygad om att det går att spara en massa pengar inom statsförvaltning och byråkrati utan att man lägger ut hemliga grejer på privata multinationella bolag. Det går bra för Sverige ekonomiskt och det finns samtidigt besparingar att göra utan att man hoppar över just säkerhetskontroller. Det går att göra besparingar på bättre kontroller av sjukskrivningar, hårdare tag mot skattefusk, osv. Finns mycket att göra för att få in mer pengar till statskassan.

Man kan inte säkerhetskontrollera serber och tjecker på samma sätt som svenska medborgare, helt oavsett om det handlar om att spara pengar eller inte. Hur mycket offentliga resurser Sverige än hade så borde det inte outsourcas. Nationella hemligheter ska inte ens gå att hacka sig in i tycker jag personligen. Sen vet man inte hur mycket som faktiskt läckt, det är där fokus borde ligga.
De anmäler väl för att de tycker att Alliansen har en del smutsig byk.
Citera
2017-07-27, 16:01
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Dock:

Samtidigt blåser man av planerna på en extrainkallad riksdag, utan väntar till riksdagen åter samlas ordinärt i höst.

Ger man sig själva tid att ändra sig. Kan vara sätt att försöka backa utan att förlora ansiktet medans frågan fortfarande är het.
Varför skulle de ens vilja göra det? Stefan Löfven har t.o.m. lovat att sitta kvar som statsminister även om Hultqvist avsätts. Enda skälet att dra tillbaka misstroendeförklaringen i det här läget vore av hänsyn till de väljare och partimedlemmar på högersidan som påstås respektera och beundra Peter Hultqvist. Jag misstänker att den här "breda respekten" för Hultqvist (i likhet med "Never Trump"-rörelsen som både svensk och amerikansk media insisterade hade brett stöd bland republikanerna i USA) bland borgerliga väljare och SD:s väljare i rätt stor utsträckning är en myt som närs i symbios mellan media och SD-hatande sossesympatisörer inom borgerligheten som Mikael Odenberg.

Odenberg använder sina kanaler för att kritisera Alliansen varje gång de blir lite för offensiva och principfasta, och journalisterna trumpetar ut och förstärker hans uttalanden, ger företrädesvis intervjuer till honom osv. (och kan t.o.m. säkert i många fall intala sig själva att de har läst liknande uttalanden från flera borgerliga debattörer efter att bara ha läst en kommentar Mikael Odenberg), eftersom det är denna linje som journalisterna vill ska framstå som den dominerande bland borgerliga profiler och väljare.

Att som motdrag mot Löfvens beslut att ombilda regeringen, men försöka behålla en av ministrarna som hotats med misstroendeförklaring (och dessutom låta Ygeman bli gruppledare i riksdagen, vilket åtminstone på mig verkar otroligt provocerande), dra ut på processen till i höst är antagligen ganska smart. Under tiden kommer media försöka övertala Alliansen att lägga ner sin jakt på en socialdemokratisk minister, och fortsätta sin patetiska och genomskinliga kampanj för regeringen med frågor (bl.a. i Aktuellt) som "är inte detta att gå lite väl långt?", "är det inte lite väl hårt att en minister ska behöva avgå" etc. Det lär bidra till att IT-skandalen och dess hantering inom regeringen hänger kvar i luften åtminstone fram till riksmötets öppnande i höst.

Alliansens partiledare, inte minst Jan Björklund, har dessutom på ett väldigt tydligt och framgångsrikt sätt motiverat varför Hultqvist inte bör få sitta kvar - att han inte har informerat statsministern, att han inte har tagit upp frågan i det säkerhetspolitiska rådet (som ju t.o.m. inrättades av Löfven för att koordinera hanteringen av just sådana här frågor kollektivt i regeringen) och kanske allra värst att han inte har informerat riksdagen genom försvarsutskottet utan har varit delaktig i en mörkläggning av vad som har försiggått även gentemot oppositionen. Varje gång media och sossarna attackerar Alliansen och SD för att de forsätter driva misstroendeförklaringen får oppositionen en chans att peka på just dessa mycket rimliga skäl att Hultqvist ska avgå (och egentligen borde straffas mycket hårdare än så).

Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Var kan jag se detta?
https://www.svtplay.se/video/1460443...rens-om-krisen

Ca. 47:20.
Citera
2017-07-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja det var ju satan vad hon nickar. För hade sossarna klappturken, nu har dom nicksvensken istället.
är väl typ förstadiet till "be-till-mecka"-syndromet
Citera
2017-07-27, 16:02
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Precis som många av oss misstänkte så biter sig Löfven fast vid makten.

Han offrar Anna Johansson som inte visste något, samtidigt som han räddar Hultkvist och Anders Ygeman som istället för Inrikesminister blir Gruppledare för Sossarna i Riksdagen.

Alliansen måste våga trycka på nu. Och fan ta kommunisterna som till varje pris vill hjälpa regimen behålla sina Statsråd! Alla borde egentligen ha avgått!
Det här är alliansen chans att visa att de fortfarande existerar. Nu är det bara att löpa hela linan ut och ha kvar misstroendeförklaring mot Hultqvist
Citera
2017-07-27, 16:03
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Jodå, jag förstod det. Jag tog bara chansen att skriva av mig lite av min förvåning som uppstod när jag i tråden fick information om att Hultqvist faktiskt har en lägre utbilningsgrad än både Anna Johansson och Stefan Löfven och ändå har ett av rikets mest ansvarsfulla jobb med lön därefter.

Intelligens och duglighet går inte alltid hand i hand med formell utbildningsnivå...
Citera
2017-07-27, 16:03
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, läste det nånstans, tyvärr får jag erkänna att jag inte vet vad Ygeman talar om, jag minns inget bra han gjort någonsin, vore bra om någon kunde översätta vad det var för något han räknade upp när han hyllade sig själv...

Han nämnde inget om de där 70000 han skulle utvisa, blev det lika många som Löfvens trainee jobb?

9-åringen som sprang omkring med kniv och rånade folk på Söder låg väl också på Ygemans bord eftersom han påstår sig ha utverkat ett avtal med Marocko att ta hem dessa små illbattingar.
Citera
2017-07-27, 16:08
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Utbildning och erfarenhet är två skilda saker, ska man börja jämföra så går ingent parti fri.
Håller med dig om att utbildning och erfarenhet är helt skilda saker, sen behöver man inte vara dum eller inkompetent för att man inte har en lång högskoleutbildning.
När det gäller Hultqvist så har han inte varit så illa på sitt jobb om man bortser från denna skandalen...tyvärr för honom är skandalen för stor för att han skall kunna sitta kvar.

För övrigt så blev Maud kallad till KU efter att hon avgått, som privatperson behöver du inte komma till KU om du inte vill.
Men hon borde kanske tagit sig dit och redogjort för sina förehavanden, lite ansvarskänsla borde hon visa även om hon lagt av.
Citera
2017-07-27, 16:08
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Utbildning och erfarenhet är två skilda saker, ska man börja jämföra så går ingent parti fri.

Japp, rätt ska vara rätt! Inför lämplighetsprov och kravprofil oavsett partifärg!

Nuon och Postnord.... Inte konstigt att hon inte vågar visa sitt tryne i KU.

Det är frapperande att efterspelet till nuvarande härva alltmer kan liknas vid ett parti schack.
I slutänden vinner nog inget av de politiska blocken på detta ansvarslösa hattande med riket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in