Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 14:20
  #961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Om du bokar en genomgående biljett (både SAS och Thai är med i samma allians, Star Alliance) så ska bagaget checkas in hela vägen till Bangkok i Sundsvall.

Tack för svar. Vad är definitionen på en "genomgående biljett"? Hur kan jag ta reda på om jag har en sådan biljett? Man kanske måste fråga personalen vid bemannad incheckningsdisk?
Citera
2017-07-25, 14:46
  #962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Tack för svar. Vad är definitionen på en "genomgående biljett"? Hur kan jag ta reda på om jag har en sådan biljett? Man kanske måste fråga personalen vid bemannad incheckningsdisk?

Hur bokade du biljetten? bokade du från Sundsvall till Bangkok? eller Sundsvall till Arlanda och sen en ny bokning for Arlanda till Bangkok?
Citera
2017-07-25, 16:40
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plontas
Hur bokade du biljetten? bokade du från Sundsvall till Bangkok? eller Sundsvall till Arlanda och sen en ny bokning for Arlanda till Bangkok?

Jag frågar rent hypotetiskt. När jag söker resor på momondo så finns det sådana som du skriver S-vall - Bangkok. Jag tror mig ha förstått skillanden nu, tack.
Citera
2017-07-25, 17:38
  #964
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag frågar rent hypotetiskt. När jag söker resor på momondo så finns det sådana som du skriver S-vall - Bangkok. Jag tror mig ha förstått skillanden nu, tack.
Köper du en biljett Sundsvall-Bangkok så bör det bli en genomgående biljett. Bokar du Sundsvall-Arlanda separat och Arlanda-Bangkok separat så blir det inte en genomgående biljett.
Citera
2017-08-01, 01:44
  #965
Medlem
Hur noga är KLM med måtten på handbagage?

I biljetten står det 55 x 25 x 35 cm

på min väska står det 56 x 23 x34
Citera
2017-08-01, 18:24
  #966
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Hur noga är KLM med måtten på handbagage?

I biljetten står det 55 x 25 x 35 cm

på min väska står det 56 x 23 x34
De är ju knappast lika noga som lågprisbolagen, men de kan ju vara nitiska ändån. Men är svårt att ge ett generellt svar. Har själv aldrig åkt med dem. Men har flugit med många andra bolag och det skiljer ju väldigt från gång till gång om de ens kollar ens handbagage. Tycker ju inte att det skulle vara några problem. Men de har väl en sådan där ställning som de flesta bolagen har, då gäller det ju att du får ner väskan där. Är det en mjuk väska ska det ju knappast vara några problem, är det en hård väska är det ju inte säkert att det går, det är ändån 1 och 2 cm för mycket.
Citera
2017-09-22, 22:58
  #967
Medlem
Smirmats avatar
Ska resa med Qatar Airways till Phuket. Har mellanlandning i Doha, och nu har dom ändrat min avgångstid ifrån Doha så att jag bara har 45 min på mig till nästa plan ska avgå. Någon som har erfarenheter ifrån Dohas flygplats om det tar lång tid mellan gaterna och säkerhetskontroll?

Och om mitt första plan skulle vara försenad och jag missar det andra, är det upp til dom att lösa att jag kommer med ett annat plan?
Citera
2017-09-22, 23:05
  #968
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Ska resa med Qatar Airways till Phuket. Har mellanlandning i Doha, och nu har dom ändrat min avgångstid ifrån Doha så att jag bara har 45 min på mig till nästa plan ska avgå. Någon som har erfarenheter ifrån Dohas flygplats om det tar lång tid mellan gaterna och säkerhetskontroll?

Och om mitt första plan skulle vara försenad och jag missar det andra, är det upp til dom att lösa att jag kommer med ett annat plan?
Första frågan: Ingen aning, men det är en relativt nybyggd terminal så det bör gå att förflytta sig smidigt.
Andra frågan: Om du köpt allt som en resa, ja. Eventuellt kan de vänta lite med avgående flyg, beror på saker som hur kort uppehållet i Phuket är och hur många det är som annars måste klämmas in på senare flyg. De har antagligen en avdelning som har ordentlig koll på vilket som är smidigast och billigast (för flygbolaget).
Citera
2017-09-22, 23:08
  #969
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Första frågan: Ingen aning, men det är en relativt nybyggd terminal så det bör gå att förflytta sig smidigt.
Andra frågan: Om du köpt allt som en resa, ja. Eventuellt kan de vänta lite med avgående flyg, beror på saker som hur kort uppehållet i Phuket är och hur många det är som annars måste klämmas in på senare flyg. De har antagligen en avdelning som har ordentlig koll på vilket som är smidigast och billigast (för flygbolaget).

Japp det är köpt som samma resa Köpenhamn till Phuket.

Tack för svar
Citera
2017-09-23, 00:54
  #970
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Japp det är köpt som samma resa Köpenhamn till Phuket.

Tack för svar
Det varierar väl också om man kan gå direkt gate till gate eller om man måste gå ut och passera ny säkerhetskontroll. Så är det t ex ofta i USA. Där måste man ofta igenom både passkontroll/tull och ny säkerhetskontroll även om du skall flyga vidare direkt till ett annat land. Hur det ser ut i just Doha vet jag inte men detta bör ju påverka hur lång tid man behöver på sig.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-23 kl. 00:56.
Citera
2017-09-23, 01:23
  #971
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det varierar väl också om man kan gå direkt gate till gate eller om man måste gå ut och passera ny säkerhetskontroll. Så är det t ex ofta i USA. Där måste man ofta igenom både passkontroll/tull och ny säkerhetskontroll även om du skall flyga vidare direkt till ett annat land. Hur det ser ut i just Doha vet jag inte men detta bör ju påverka hur lång tid man behöver på sig.
De verkar ha tänkt på frågeställaren.
Citat:
Short connections
If your onward flight is departing in less than 45 minutes after your arrival at Hamad International Airport, then we can speed you through transfer formalities to help you reach your boarding gate on time. Please alert our ground staff as soon as you exit your aircraft and walk onto the aerobridge, or as you board the passenger bus.
https://dohahamadairport.com/airport...port/transfers
"Formalities" innebär även säkerhetskontroll.
Citera
2017-09-23, 16:06
  #972
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De verkar ha tänkt på frågeställaren.

https://dohahamadairport.com/airport...port/transfers
"Formalities" innebär även säkerhetskontroll.

Då ska jag grabba tag i första bästa som ser ut att jobba där så får den visa vägen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback