• 26 259 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 834 024 inlägg
2017-04-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Om ni kollar gatuvyn i tex google maps eller Eniro så kan ni se att övergångsstället Drottninggatan / Olof Palmes gata ser helt annorlunda ut än "vanliga" övergångsställen.
Ja jag ser det nu. Det ser ut så här:
https://www.hitta.se/kartan!~59.3356...8!pi=-10.00000
Drottninggatan rakt fram mot söder vid korsningen med Olof Palmes gata.
Citera
2017-04-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja jag ser det nu. Det ser ut så här:
https://www.hitta.se/kartan!~59.3356...8!pi=-10.00000
Drottninggatan rakt fram mot söder vid korsningen med Olof Palmes gata.
Exakt. Och mig veterligt finns det iget foto som visar att någon ligger där.
Citera
2017-04-26, 19:01
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Nja visst förvrängs det längsgående perspektivet så att saker och platser ser ut att ligga närmare än de gör när bilden är tagen med teleobjektiv. Däremot förflyttas självklart inte platser i sidled så att det som sker i korsningen Drottninggatan-Kungsgatan ser ut att ske i korsningen Drottninggatan-Olof Palmes gata när bilden är tagen från Olof Palmes gata och in mot Drottninggatan, som denna bild är:
https://www.gangrapesweden.com/stock...igration37.jpg
Man ser tydligt skylten som visar ner mot Drottninggatan och med bara lite ansträngning även skylten som pekar mot fotografen och som det helt tydligt står Olof Palmes gata på. Så jag vidhåller att minst en människa i just den korsningen. Det är svårt att bortse från vägskylt och liksäck. Enda möjligheten skulle vara om bilden är manipulerad men varför skulle den vara det? I annat fall talar bildbeviset för sig själv.

Du känner till de breda vita "fälten" av Drottninggatan va? De förekommer inte i höjd med Olof Palmes gata utan börjar först efter korsningen med Apelbergsgatan. Ta upp en satellitbild av Dg så ser du det tydligt. Liksäcken och dess bärare kan därför omöjligt befinna sig i höjd med OPs g.

Tillägg: Du ser kanske även skylten till Stockholm Inn till höger i bilden du länkade? Den ligger på Dg 67, alltså efter korsningen med OP men före både korsningen med Apelberg och korsningen med Kungsgatan. Den hade inte synts hitanför liksäcken i bild om liksäcken befunnit sig i korsningen med OP. Är du med?
Senast redigerad av telescope 2017-04-26 kl. 19:20.
Citera
2017-04-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telescope
Är du med?
Efter lite klurande förstod jag att bilden var tagen längs med Drottninggatan och inte inifrån Olof Palmes gata som det faktiskt verkade pga de märkliga gatuskyltarna där Drottninggatsskylten ser ut att peka på tvärs och skylten in mot Olof Palmes gata istället ser ut att peka längs med Drottninggatan. Så då är jag med på att liksäcken befinner sig nere vid Kungsgatan. Lade förresten själv ut en gatubild på hur det ser ut uppe vid Olof Palmes gata i inlägg #637. Så visst det är bara att medge att jag först kom in på fel spår pga gatuskyltarna.
Citera
2017-04-26, 20:35
Medlem
telescopes avatar
Citat:
Efter lite klurande förstod jag att bilden var tagen längs med Drottninggatan och inte inifrån Olof Palmes gata som det faktiskt verkade pga de märkliga gatuskyltarna där Drottninggatsskylten ser ut att peka på tvärs och skylten in mot Olof Palmes gata istället ser ut att peka längs med Drottninggatan. Så då är jag med på att liksäcken befinner sig nere vid Kungsgatan. Lade förresten själv ut en gatubild på hur det ser ut uppe vid Olof Palmes gata i inlägg #637. Så visst det är bara att medge att jag först kom in på fel spår pga gatuskyltarna.

Lätt hänt.
Citera
2017-04-29, 12:01
Medlem
BillBasss avatar
Nu verkar vi ju de flesta vara överens om att ingen legat död vid Olof Palmes. Tänkte i alla fall bidra med en bild, som jag efter en vandring med Google Maps tycker illustrerar den stora effekten av teleobjektiv, samt att liksäcksbilden är tagen längs med Drottninggatan.

https://minfil.org/r5dbC6bcbb/overview.JPG
Citera
2017-04-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Nu verkar vi ju de flesta vara överens om att ingen legat död vid Olof Palmes. Tänkte i alla fall bidra med en bild, som jag efter en vandring med Google Maps tycker illustrerar den stora effekten av teleobjektiv, samt att liksäcksbilden är tagen längs med Drottninggatan.

https://minfil.org/r5dbC6bcbb/overview.JPG

Ja så är det. Känns inte som att det är så mycket att tillägga vad gäller diverse bilder från attentatet. En sak om den hemska bilden av den döda kvinnan bara. Jag tror inte att hennes byxor var lila (eller nästan lila) jag tror hon hade vanliga blå jeans på sig. Varför de ser lila ut? Tja om ni någon gång skadat er och fått blod på ett par blå jeans så har ni säkert sett vilken färg det ger.
Citera
2017-04-29, 16:01
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ja så är det. Känns inte som att det är så mycket att tillägga vad gäller diverse bilder från attentatet. En sak om den hemska bilden av den döda kvinnan bara. Jag tror inte att hennes byxor var lila (eller nästan lila) jag tror hon hade vanliga blå jeans på sig. Varför de ser lila ut? Tja om ni någon gång skadat er och fått blod på ett par blå jeans så har ni säkert sett vilken färg det ger.

Jag tycker de ser mer vinröda än lila ut. Tveksam till att det är nedblodade blåjeans (borde de inte var mer ojämnt färgade då?), men vet så klart inte. Däremot tycker jag att man skymtar blå strumpor.
Allmänt kan färgåtergivningen variera ganska stort mellan kamera/inställningar/ljusförhållanden också.

Hoppas att bilderna i FUP inte blir totalmaskade (som i den nyss offentliggjorda Hudiksvalls-fuppen), så att man åtminstone kan få en känsla för positioner och riktningar.
Citera
2017-04-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Jag tycker de ser mer vinröda än lila ut. Tveksam till att det är nedblodade blåjeans (borde de inte var mer ojämnt färgade då?), men vet så klart inte. Däremot tycker jag att man skymtar blå strumpor.
Ja säker kan man inte vara men när jag kollar på den aktuella bilden i lite förstoring så ser ett av byxbenen ut att vara blått en bit upp på underbenet men bilden är inte direkt högupplöst så det är vanskligt att avgöra. Det enda jag kan konstatera är att man inget vet helt säkert.
Citera
2017-05-01, 00:16
Medlem
janibollens avatar
Citat:
Ja säker kan man inte vara men när jag kollar på den aktuella bilden i lite förstoring så ser ett av byxbenen ut att vara blått en bit upp på underbenet men bilden är inte direkt högupplöst så det är vanskligt att avgöra. Det enda jag kan konstatera är att man inget vet helt säkert.
Om man tittar på den andra bilden på den döda kvinnan, den som är tagen från en annan vinkel (Där ansiktet är åt kameran) så ser man att det är blåjeans hon har på sig
Citera
2017-05-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Om man tittar på den andra bilden på den döda kvinnan, den som är tagen från en annan vinkel (Där ansiktet är åt kameran) så ser man att det är blåjeans hon har på sig
Ja i varje fall är är färgen på framsidan av byxbenet åt det blå hållet och det var också när jag såg den bilden som jag direkt fick känslan att personen på bilden inte var någon liten och tunn 11-åring utan en något äldre person. Som sagt bara en känsla men ibland kanske man ska lite på den där första känslan.
Citera
2017-07-25, 00:55
Medlem
Någon som sitter på mer bilder eller filmer? Det borde ju dykt upp fler nu...
Citera