Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 11:14
  #6049
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dEmWMCAfITNFPI
En del kommentarer pekar på att de haft problem

Hurivida man har problem eller bra hastigheter beror oftast på vilken ISP man själv har. För att OVPN ska "fungera bra" krävs det att den ISP man har, har bra "peering" med den serverhall OVPN använder, vilket är Obenetwork Stockholm, samt Obenetwork Malmö.

Citat:
Ursprungligen postat av dEmWMCAfITNFPI
klient att styra att vissa IP-adresser inte körs genom VPN?

Nej det är inte möjligt i klienten. Däremot är det möjligt om man pular lite själv. Kör du en pfsense eller opnsense är det en smal sak att styra trafiken så som du vill.
Citera
2017-07-26, 12:56
  #6050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej det är inte möjligt i klienten. Däremot är det möjligt om man pular lite själv. Kör du en pfsense eller opnsense är det en smal sak att styra trafiken så som du vill.

Men det borde väl gå att få till i Windows brandväggen som väl OVPN klienten till stor del "bygger på"? Dock aldrig lagt någon större tid på just Windows brandväggen så vet inte riktigt vad den erbjuder för möjligheter här.
Citera
2017-07-26, 12:57
  #6051
Medlem
Nedladdning: 383,88 Mbit/s
Uppladdning: 131,72 Mbit/s

Uppkopplingstyp: Okänd · Svarstid: 9.00 ms · Leverantör: OVPN Integritet AB · Mätserver: Stockholm · Mätningen utfördes: 2017-07-26 12:54:40

Nytt OVPN rekord för mig, även om jag annars tycker att det gått lite segare sista tiden, men tror främst det är dom ökända DNSerna som fortsätter spöka.
Citera
2017-07-26, 13:00
  #6052
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Men det borde väl gå att få till i Windows brandväggen

Nej det går inte. Du kan blockera eller tillåta viss trafik för vissa interface, inte styra dem via ett visst interface.
Citera
2017-07-26, 15:37
  #6053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej det går inte. Du kan blockera eller tillåta viss trafik för vissa interface, inte styra dem via ett visst interface.

OK, då är den mer begränsad än jag trodde.
Citera
2017-07-29, 10:57
  #6054
Medlem
FuriousRages avatar
På senare tid har jag fått problem med dns-uppslag med ovpn.
Nu finns inget ip associerat till kongregate.com. Samma problem hade jag med flashback för någon vecka sedan.
Citera
2017-07-29, 13:10
  #6055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
På senare tid har jag fått problem med dns-uppslag med ovpn.
Nu finns inget ip associerat till kongregate.com. Samma problem hade jag med flashback för någon vecka sedan.

OVPNs DNSer är tyvärr rätt ökända för att strula, iaf för att vara ovanligt sega på DNS uppslag. Hoppas det åtgärdas nån gång.
Citera
2017-07-29, 13:23
  #6056
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
OVPNs DNSer är tyvärr rätt ökända för att strula, iaf för att vara ovanligt sega på DNS uppslag. Hoppas det åtgärdas nån gång.

Jo. Förra gången var det flashback.org som försvann ur dns, den gick enkelt att lägga in i pfSense som en "local-data" och ge den ett ip här hemma, den ligger kvar än.
Men med siten kongregate.com just nu, så använder de cloudflare och det är inte lika enkelt att få till det skräpet, jag provade, men då får jag bara cloudflare-errors
Citera
2017-07-29, 14:51
  #6057
Medlem
För mig har det blivit skitsegt när jag surfar, inte hastigheten i sig men det tar 10-30 sekunder innan en sida ger en respons. Är det DNS-problemen ni talar om som ligger bakom? Det duger inte. Nedladningshastigheten är det inget som helst fel på.
Citera
2017-07-29, 15:28
  #6058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
För mig har det blivit skitsegt när jag surfar, inte hastigheten i sig men det tar 10-30 sekunder innan en sida ger en respons. Är det DNS-problemen ni talar om som ligger bakom? Det duger inte. Nedladningshastigheten är det inget som helst fel på.

Samma sak här, jag har dragit slutsatsen att det är DNSerna som återigen är problemet, även om jag inte gjort någon mer efterforskning än så.
Citera
2017-07-29, 15:52
  #6059
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Är väl snarare att IPTV:n spärrar vpn-anslutningar. Vad jag vet så är det otillåtet att köra vpn via IPTV
Har besökt IPTV-hemsidan en gång och när det är med OVPN får jag ett meddelande som mer indikerar att dessa IP-adresser skulle blivit svartlistade av IPTV. Men jag vet inte hur det ligger till, har aldrig använt IPTV utan bara besökt (eller försökt besöka) hemsidan vid ett tillfälle.
Citera
2017-07-29, 15:54
  #6060
Medlem
Det var ett tag sedan jag hade problem med att sidor tog lång tid att ladda. Kommer inte ihåg om det slutade i samband med att jag la in en av Mullvads publika DNS:er som backup.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback