Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 21:40
  #109
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan filmen mäta sig med de två bästa krigsfilmerna om andra världskriget, Band of Brothers och The Pacific?

När kan Dunkirk tänkas släppas på DVD?

Är i Kina atm. Finns på (pirat) DVD här så kan nog inte vara mer än ett par klick bort för den med rymligt samvete. Själv köper jag givetvis inte pirat DVD 😇
Citera
2017-07-23, 21:58
  #110
Medlem
Chiefduskys avatar
Ska man se den här i IMAX eller 70mm?
Citera
2017-07-23, 22:27
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan filmen mäta sig med de två bästa krigsfilmerna om andra världskriget, Band of Brothers och The Pacific?

Nej. Absolut inte. Not even close.
Det kändes bara som ett gäng ihopklippta actionscener med märkliga ljudeffekter.
Kass film helt enkelt. Visst, vissa scener var bra men som hel film betraktad var den rätt dålig.
Citera
2017-07-24, 01:16
  #112
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Haha, en beskrivning av Dunkirk från en användare på Letterboxd:
Citat:
This is practically if Titanic fucked Saving Private Ryan while Black Hawk Down and the 2nd half of Full Metal Jacket watched but jumped in mid way through.
Citera
2017-07-24, 01:24
  #113
Medlem
tuffkatts avatar
Storslagen film. Första bombscenen gav mig gåshud, och då hade det gått fem minuter av filmen. Känslan var att det skulle en fantastisk filmupplevelse, och det blev det. Vackert och smutsigt på samma gång.
Citera
2017-07-24, 02:09
  #114
Medlem
MrSkargards avatar
Band of Brothers och The Pacific är TV-serier, inte långfilmer. Dessa serier är extremt cheesy ibland och präglas av ett intensivt runkande till den amerikanska hjälten som tydligen, utan att behöva särskilt mycket hjälp, räddade både Asien och Europa. Dunkirk handlar dock inte om att pumpa upp det amerikanska självförtroendet genom överdrifter eller sentimentalt klet utan om att skildra en vital krigsinsats så som den faktiskt var och upplevdes av människorna i den.
Citera
2017-07-24, 14:57
  #115
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Ska man se den här i IMAX eller 70mm?

Ljudet är väldigt högt på IMAX. Vet inte hur det är på vanliga salonger.

Stundtals är det 15 min med galet hög musik.
Citera
2017-07-24, 15:09
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Nej. Absolut inte. Not even close.
Det kändes bara som ett gäng ihopklippta actionscener med märkliga ljudeffekter.
Kass film helt enkelt. Visst, vissa scener var bra men som hel film betraktad var den rätt dålig.

Obegriplig åsikt. Dunkirk är stor filmkonst med en unik skildring av krigets fasa, BoB är typiskt sentimentalt Hollywood-trams.
Citera
2017-07-25, 02:23
  #117
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyitis
Ska tydligen vara vassare än IMAX för IMAX är tydligen digitalt och 70mm är riktig film på rulle. Enligt nån antusiast jag började surra med innan bion.

Så är det inte. IMAX kan vara 70 mm också. https://www.imax.com/news/experience...ser#tag70mmtag
Citera
2017-07-25, 07:19
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Så är det inte. IMAX kan vara 70 mm också. https://www.imax.com/news/experience...ser#tag70mmtag

Ja där ser man, men det finns inte i Sverige vad jag har förstått. Den IMAX som finns i Mall of Scandinavia kör väl digitalt?. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2017-07-25, 07:44
  #119
Medlem
Såg den på royal i Malmö i 70 mm format, vill dom 70 mm ska bli en grej får dom lära sig byta rulle i tid. Två gånger missa dom bytet, första gången försvann bild o ljud i ca 15 sek och andra gången blev övergången knas så bilden var väldigt suddig och ljus mitt i en intensiv slutscen..

Men en bra upplevelse trots bekymmerna
Citera
2017-07-25, 10:20
  #120
Medlem
Mattelols avatar
Såg filmen i 70mm och slogs över hur sjukt högt ljudet var i början av filmen när de blev beskjutna i första scenen i byn, och då har jag dålig hörsel och lyssnar på musik etc på hög volym, de måste ha varit ett helvete för de med skarp hörsel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback