• 26 429 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 833 991 inlägg
2017-06-30, 15:26
Medlem
Har ngn testat sätta Torvkrukor direkt i jorden? Har själv satt ut några plantor som satt i "Torvkruka Nelson Garden 8cm" för lite mer än 1 vecka sedan. Läste lite på internet att torvkrukor kan försämra rotbildningen så funderar på att ta bort torvkrukan helt.
Citera
2017-06-30, 23:43
Medlem
Pafids avatar
En kille jag hörde om *HOST* satte ut några plantor mest som hobbyprojekt här i mitten på juni. Han ordnade fin jord och grävde ett fint land och använder extranäring. Frågan han har är nu bara om han är alldeles för sent ute? De har redan hunnit komma upp och jorden är som sagt fin och därtill ska sägas att sol-läget är väldigt fint.

Är som sagt ett hobbyprojekt om än ett seriöst hobbyprojekt. Avsikten är bara att ha roligt och odla för att det är fina växter, å andra sidan hade det inte varit helt fel ifall de hinner blomma färdigt så att man kan avnjuta dem också. Kan någon med erfarenhet eller annan kunskap besvara mig? Bor någonstans i södra delarna av landet.

EDIT: Strainerna som används är Typhoon och Purple Typhoon.
Senast redigerad av Pafid 2017-07-01 kl. 00:21.
Citera
2017-07-21, 18:19
Medlem
Zotrixs avatar
Har en liten fråga, varför köper man led/Hps lampor med runt 400W som producerar lika många lumen som en på sisådär 30W ? För jag antar att man är ute efter strålbilden samt lumen och inte hur många watt lampan är på?

För jag tänkte, varför köper man inte typ 10 x 20w led chips (http://www.ebay.com/itm/20W-30W-50W-...70vMrtH1Hqpj-Q ) och klistrar fast på en spånskiva och hänger upp i taket. Drar ju bara 200 watt plus att man får ut betydligt mycket mer lumen, tänkte att man kan blanda både kalla och varma led.

Tacksam för svar.
Citera
2017-07-23, 00:15
Medlem
Bakaxels avatar
har aldrig odlat tidigare. när kan man förvänta sig se ordentlig blomning på utomhusodlade typhoon? de är 150 cm höga och har många förgreningar inte bara en enkel huvudstam. dd har varit utplanterade sen början av juni. jag ser många små miniblommor men inga buds som formats direkt. när sker detta?
Citera
2017-07-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotrix
Har en liten fråga, varför köper man led/Hps lampor med runt 400W som producerar lika många lumen som en på sisådär 30W ? För jag antar att man är ute efter strålbilden samt lumen och inte hur många watt lampan är på?

Lumen är inte ett mått för hur mycket ljus det är för växter utan för hur mycket du, dina ögon upplever. En lampa med 250 lumen kan ha mer ljus för växter än en på 500 lumen. PAR, PPF, PPFD, YPF är något du bla skall titta på hos lampor när det handlar om växter.
Citera