2017-07-22, 12:27
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här får man väl inte säga, men jag tycker faktiskt synd om honom också. Arme sate hur dåligt han ska må nu!

Det måste ha slagit något fel bakom ditt pannben. Arme sate? Han har begått det grövsta mordet som finns i en kriminells handbok och du ojar dig över honom??
Citera
2017-07-22, 12:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det här får man väl inte säga, men jag tycker faktiskt synd om honom också. Arme sate hur dåligt han ska må nu!

Jag håller med de flesta inlägg du gör men att det är synd om honom NEJ och skulle han ha ett samvete som gör att han mår dåligt nu så hoppas jag aldrig det går över
Citera
2017-07-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelblomman
Häktningsförhandlingar hålls idag 11.30

Hur länge brukar en häktningsförhandling pågå?
Citera
2017-07-22, 12:32
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:

Håller med! Det finns ingen anledning att ursäkta honom eller att inte straffa honom, men nu är han nykter och ska leva med vad han gjort. Jag blir inte förvånad om vi får läsa att han hängt sig i sin cell eller nåt liknande.
Citera
2017-07-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I vanlig ordning är du okunnig om de mesta när du framför ditt vurmande för islam och muslimska brottslingar.

Det var inte frid och fröjd i det kommunistiska Jugoslavien som styrdes med järnhand av skitstöveln Tito. Det visade sig att alla inom det artificiella landets gränser ville de döda varandra, och var beredda att begå ofattbara grymma brott mot alla som de såg som fiender. Att växa upp som muslim i ett kommunistiskt land skapar begreppsförvirring och ett monster, som denne gärningsman.

Det handlar om människor i ett land som släppte alla spärrar när Tito inte höll dem i schack. De dödade män, kvinnor och barn utan urskiljning, men det vet ju inte du, eftersom du inte följer saker som når domstolen i Haag, om de berör din intressegrupp muslimer som enligt dig alltid är offer.

Det det flesta i dag vet är att de alla grupper var skyldiga till folkrättsbrott i det gamla Jugoslavien, och de tycker än i dag att deras religion eller sätt att leva rättfärdigar brott som mord mot de som inte tycker lika.

Det vi ser är en import av dessa konflikter och värderingar, och konsekvenserna av detta när det drabbar aningslösa människor i Sverige. Inte undra på att sociala myndigheter och kronofogden står handfallna, då de inte vet hur de ska hantera ärenden med denna sorts folk.
Bra försök. Men berätta gärna mer om vad du vet om denna GM , hans uppväxt, hans påstådda hängivenhet till islam och hans värderingar. Du vet ingenting. Det enda du gör är att du försöker hitta kopplingar med detta fruktansvärda brott och islam. Varför gör du det? Svaret är enkelt. Det är din politiska agenda, dyngan som du alltid försöker sprida i detta forum. Att utan ens läst tråden påstår du att MGM växte upp med muslimska värderingar i en krigszon. Nej , han växte inte upp i värre krigszon än Dalaröpappan som dödade sina barn för att han inte fick tillbaks sin f.d. hustru.
Citera
2017-07-22, 12:36
Medlem
MUSLIM

Varje gång det händer nåt hemskt kan man by default anta att en muhammedan ligger bakom och man får rätt 9 ggr av 10. Så illa är det.
Safet Makas, född 660313

https://www.ratsit.se/19660313-Safet_Makas_Angered/UUFleKEu6mfCrGMiLQxO55MArzwYeuOQU8WuBIwP5P0
Citera
2017-07-22, 12:39
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Bra försök. Men berätta gärna mer om vad du vet om denna GM , hans uppväxt, hans påstådda hängivenhet till islam och hans värderingar. Du vet ingenting. Det enda du gör är att du försöker hitta kopplingar med detta fruktansvärda brott och islam. Varför gör du det? Svaret är enkelt. Det är din politiska agenda, dyngan som du alltid försöker sprida i detta forum. Att utan ens läst tråden påstår du att MGM växte upp med muslimska värderingar i en krigszon. Nej , han växte inte upp i värre krigszon än Dalaröpappan som dödade sina barn för att han inte fick tillbaks sin f.d. hustru.

Tror du själv på det du skriver? Arma sate i så fall. Varför tar du upp enstaka uppseendeväckande fall där svenskar är involverade när illdåd händer varje dag utförda i Allahs namn? Hur mår du egentligen?
Citera
2017-07-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Jag är lite inne på samma linje, dvs att det är någon typ av utvidgat självmord som är förklaringen, och där han inte tänkt så långt som hur han skulle genomföra sista steget, dvs sig själv. Jag tror att han har upplevt en hopplöshet för sig själv och sin familj, och kanske att någonting såsom hot om skilsmässa eller inbillad eller verklig otrohet kan ha triggat igång honom i kombination med tungt supande. Dödandet av barnen skulle då vara i någon typ av "barmhärtighetsuppsåt". Man dödar dem från att "skona" dem från "misären" som väntar dem om de skulle leva vidare.

Yes, med ett någorlunda "facit"/indikation på hand, kan vi konstatera att det var ungefär som man misstänkt, dvs;

1. En "underliggande" misär/ytterst bleka framtidsutsikter för mannen och familjen (i GMs ögon).

2. Alkohol och eventuellt spelmissbruk som urholkat parets ekonomi. Detta tär rätt mkt psykiskt och även "den bästa" kan trilla dit.

3. Triggern, dvs den stundande vräkningen som blev gnistan som satte fyr på den redan alkoholindränkta krutdurken.

Jag delar tes med i ovan citerade inlägg, att det var någon form av "utökat självmord" (där GM av olika anledningar inte fixade "själv"-delen)/ "bärmhärtighetsmord" där GM i sitt förvirrade och psykiskt nedbrutna tillstånd känner att han gör barnen en tjänst. Drar tankarna åt familjen Goebbels vidriga barnamord i slutet av VK2.

Några ord om "den underliggande misären":

Båda ska tydligen ha arbetat. Om vi utgår från att de sysslade med låglönejobb, borde de ändå tillsammans ha dragit in mellan 25-30 tkr netto in till hushållet varje månad. Därpå tillkommer barnbidrag etc. Hyrorna i den gamla miljonprogrammsförorten Gårdsten (där det för bra 7-8 år sedan famns vakanta/tomma lägenheter), kan knappast ha varit särskilt höga för en kommunal 4 r.o.k. 6 tkr/månad? Det ger ju lite perspektiv på hur mkt GM måste supit/spelat/whatever varje månad för att inte klara hyran i ett halvår.

Tillskillnad från vad man kan tro när man ser alkisar på stan, är alkoholism en relativt dyr "hobby", både i pengar och nedlagda vakna timmar (då de flesta andra gör något konstruktivt av sina liv).

Vidare är Gårdsten inget ställe man önskar sina barn att växa upp i. Sämre skolor än "bättre bemedlade" stadsdelar, högre sannolikhet att hamna i missbruk/värvas till kriminalitet, parallella samhällsstrukturer där kriminalitet och sysslolöshet normaliserats osv.

(Skriver detta från mobil så ni får ja överseende för stavfel och sklarvig formulering.)
Citera
2017-07-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Om han är den skyldige så tycker jag inte det minsta synd om honom. Aldrig någonsin att jag skulle kunna göra det.
Om de hade kommit överens om att dö tillsammans i så kallat utvidgat självmord så är det synd om honom som ballade ur och valde att leva. Men det finns egentligen inget som talar för det. Men om det var så kommer han säkert ta livet av sig snart.
Citera
2017-07-22, 12:42
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
MUSLIM

Varje gång det händer nåt hemskt kan man by default anta att en muhammedan ligger bakom och man får rätt 9 ggr av 10. Så illa är det.
Safet Makas, född 660313

https://www.ratsit.se/19660313-Safet_Makas_Angered/UUFleKEu6mfCrGMiLQxO55MArzwYeuOQU8WuBIwP5P0

Javisst är det illa men sanningen kan man inte manipulera. Trots att vissa idogt kämpar för att mörka.
Citera
2017-07-22, 12:52
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja låter mkt konstigt det där. Om han nu jobbade borde hyresvärden gå in och kräva en avbetalning som drogs direkt via lönen. Undrar var pengarna gick? En del kan inte planera och hålla i pengar utan bränner allt på en helg eller på en massa skit och bling bling. Synd att de hann skaffa tre barn dock.
Det finns inget tvång på att betala sin hyra, det är helt frivilligt (och det bli4 konsekvenser om man struntar i det). Således tycker jag att det vore fel att ta hyran med tvång från deras lön. Vuxna, myndiga personer har ett eget ansvar.
Citera
2017-07-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Tack för ett välskrivet inlägg! Dock vill jag påpeka att han inte växt upp i en krigszon eller ett kaos. Han var 25 år gammal när kriget i Bosnien bröt ut. Dessutom är Bosnien inte särskilt präglad av islam, och är oerhört mycket mer sekulärt än exempelvis Turkiet. Troligt har han påverkats av kriget i Bosnien, antingen som stridande, eller så har han flytt landet pga kriget. Att killen har en del i bagaget är självklart, men att islam skulle vara en avgörande faktor känns avlägset. Jag tror att han drivits mer av jugge-stoltheten, som handlar om att försörja sin familj på egen hand. Detta har inte fungerat eftersom han haft en blandmissbruksproblematik, samtidigt som han kämpat för att upprätthålla en god fasad utåt. När fasaden krakelerar, så finner han ingen annan utväg än ett utvidgat självmord, som inte blev vad han tänkt. Han "barmhärtighetsdödar" sin familj för att de skall slippa leva i "skam" och "fattigdom". Han ser det som sitt ansvar som "ledare för flocken".

Din analys är intressant och jag köper den!

Jugge-stolthet får mig att tänka på Jockso som blev mördad vid Solvalla efter att ha levt högt på kriminellt leverne. Eller på den fåfänge och kriminelle Mille M, som umgicks i den högsta av kretsar, också brutalt mördad. Ett annat fall med samma Jugge-mentalitet är fallet Z*ran Ra*dovanovics som mördade två par och anlade två bränder för att upprätthålla en fasad och ett lyxliv.

Jag tror ditt spår är rätt, och att det kommer framgå vid rättegången. Vi kommer se en gärningsman med olika personligheter där den sanna personligheten är en mördare. En man som lever dubbelliv och är utan samvete. Det handlar om kärleken till pengar och vad en man som utåt sett är välanpassad är kapabel till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in