• 28 578 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 836 140 inlägg
2017-07-19, 22:01
Medlem
Fick en dator från jobbet med orden du får inte logga in på den aktiva användaren själv, utan måst måste se till att den formateras osv.

Problemet är att det verkar vara något sorts säkerhetsspärr i BIOS.
Datorn vägrar att starta från mitt USB-minne trots att jag satt det överst i ordningen.

Finns det något enkelt knep att ta sig förbi spärrar av den här typen eller blir det lättare att byta hela SSDn?
Citera
2017-07-20, 08:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Fick en dator från jobbet med orden du får inte logga in på den aktiva användaren själv, utan måst måste se till att den formateras osv.

Datorn vägrar att starta från mitt USB-minne trots att jag satt det överst i ordningen.

Finns det något enkelt knep att ta sig förbi spärrar av den här typen eller blir det lättare att byta hela SSDn?

Sitter det lösenord under Bios?
Citera
2017-07-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen

Det där är numera en vanlig "feature" i UEFI med diskar som partitionerats som GPT.

Ett trick som oftast funkar är att (tillfälligt) koppla ur den gamla bootdisken och sedan kolla att datorn kan boota från USBt.

Om det går bra så är det bara att kopla in disken igen så kommer datorn att ha "glömt" snabbstartsinfo så att den lyder bootmeny/bootorder i BIOS/UEFI.

( Och vägrar den boota med USBt som enda alternativ så har du fel på USBt. )
Citera
2017-07-21, 12:31
Medlem
cherryfives avatar
Jag skulle ta bort Microgaming i registret men fick hjärnsläpp och försökte ta bort Microsoft två gånger och fick givetvis meddelandet att det inte gick att ta bort. Borde väl inte vara nåt problem, men jag är inte så kunnig.
Sen körde det sig helt. Inga alternativ för felsök eller reparation gick att genomföra och som sista alternativ försökte jag systemåterställning/reset remove everything, men får meddelandet att det är problem med återställning. Ingen DVD eller annat medföljde den här skitdatorn.
Citera
2017-07-21, 15:19
Medlem
cherryfives avatar
Problem löst.
Citera