Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-16, 10:26
  #25
Medlem
Stillasittande är ju skadligt, våra kroppar är gjorda för att röra på sig så timmar stillasittande framför en dator eller tv spelet kan förstås vara mycket allvarligt för hälsan om det blir till en rutin.

Vill minnas den här dokumentären från bbc där det påstods enligt den senaste forskningen att det inte räcker med att motionera någon timme varje dag och sedan tro att man kan vara stilla i flera timmar och har kompenserat, utan att 1 timme stillasittande är 1 timme förlorad förutom vid nattsömnen, det ska tydligt räcka för att sätta igång alla negativa processer i kroppen oavsett om man har motionerad några timmar tidigare. I så fall är stillasittande kanske t.o.m betydligt skadligare för hälsan än vad dom flesta forskare har trott.

http://www.dailymotion.com/video/x37mmsz

Att i flera timmar dagligen stirra in i en skärm är inte heller bra för huvudet/ögonen, spela bör man göra med måtta vilket tyvärr vi tenderar att missbruka när spelandet är som roligast(är själv skyldig till det), en svensk ögonläkare påstod för inte så länge sedan i media att den här generation får liknande besvär med ögonen i 30 års åldern som man brukade se hos 60-åringar i tidigare generationer just p.g.a det intensiva timlånga skärmstirrandet. Rådet man fick var att ta regelbundna pauser var 20 minut och fokusera på ett avlägset objekt i några minuter, det skall tydligt få den ansträngda muskeln vid ögat att återgå till det normala.

Utöver det så kan jag se en fara i tv spelande som kombineras med dåliga kostvanor, stillasittande + dålig kost bör väl inte förvåna någon att det är att be om att dö/bli sjuk i förtid. Den sociala/psykologiska aspekten kan även det vara skadligt om man isolerar sig själv men det är väl något dom flesta inser.

Så ja visst kan dator/tv spel vara skadligt men det borde vara rätt så lugnt så länge man rör på sig ofta(tar pauser) och inte sitter timmar stillasittande framför skärmarna.

Edit: Värt att nämna är väl också bristen på d vitamin/solljus som kan drabba oss svenskar, tyvärr har vi en lång vinter så när väl sommaren är här bör man passa på att vara utomhus en hel del när det är fint väder och inte offra det för spelandet, i den bemärkelsen kan spelandet också vara skadligt för hälsan(liksom allt som gör att vi håller oss inomhus). D vitaminbrist är kopplat till många sjukdomar som cancer m.m.
__________________
Senast redigerad av Omnik 2017-07-16 kl. 10:39.
Citera
2017-07-20, 20:35
  #26
Medlem
Enligt studier gjorda på barn så ökar stillasittande risken för diabetes och hjärt och kärl-sjukdomar.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...asittande-barn

Citat:
Enligt forskarna var resultatet av experimentet både nedslående och positivt.

När flickorna fick sitta helt stilla i tre timmar fungerade deras artärer helt enkelt inte lika bra som innan. Artärernas förmåga att vidga sig minskade med så mycket som 33 procent.

– Hos vuxna har man sett att en längre tid med en 1 procents nedgång i blodkärlens funktion leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom med 13 procent. Det säger Ali McManus, en av forskarna bakom studien, till New York Times.

– Det verkar helt klart vara så att barn inte bör sitta stilla under längre tidsperioder.

Nu verkade visserligen artärernas funktion återhämta sig ganska omgående av träning, men studien var inte tillräckligt omfattande för att se hur ett långvarigt stillasittande påverkar i längden.
Citera
2017-07-20, 21:42
  #27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Enligt studier gjorda på barn så ökar stillasittande risken för diabetes och hjärt och kärl-sjukdomar.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...asittande-barn



Nu verkade visserligen artärernas funktion återhämta sig ganska omgående av träning, men studien var inte tillräckligt omfattande för att se hur ett långvarigt stillasittande påverkar i längden.
Det finns ju inget som säger att man är en stillasittande soffpotatis bara för att man spelar.
Citera
2017-07-20, 21:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns ju inget som säger att man är en stillasittande soffpotatis bara för att man spelar.

Nej absolut inte. Men många jag känner, och mig själv inräknad sitter gärna i några timmar på kvällarna. När jag var liten så satt jag också väldigt långa stunder vid mitt NES och spelade, och jag tror ju inte att det har ändrats så mycket att många föräldrar gärna inte tar den konflikten med barnen när de äntligen sitter och är lugna och snälla. Jag var ganska vild som liten och ställde till ett jävla liv så fort mina föräldrar klagade på att jag spelade för länge.

Studien visade ju på att barn tar skada om man lämnar dem vid TV:en för långa stunder. Man sa t.ex. förr i tiden att man fick fyrkantiga ögon om man tittade på TV för mycket, eller spelade TV-spel mycket. Antar att man menade att man fick skaffa glasögon, eller att TV:en var fyrkantig.
Citera
2017-07-20, 21:56
  #29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Nej absolut inte. Men många jag känner, och mig själv inräknad sitter gärna i några timmar på kvällarna. När jag var liten så satt jag också väldigt långa stunder vid mitt NES och spelade, och jag tror ju inte att det har ändrats så mycket att många föräldrar gärna inte tar den konflikten med barnen när de äntligen sitter och är lugna och snälla. Jag var ganska vild som liten och ställde till ett jävla liv så fort mina föräldrar klagade på att jag spelade för länge.

Studien visade ju på att barn tar skada om man lämnar dem vid TV:en för långa stunder. Man sa t.ex. förr i tiden att man fick fyrkantiga ögon om man tittade på TV för mycket, eller spelade TV-spel mycket. Antar att man menade att man fick skaffa glasögon, eller att TV:en var fyrkantig.
Det finns dock flertal studier som visar på att man inte skadar ögonen av att titta för mycket på TV.

Själv var jag minst lika aktiv, om inte mer, än vad jag spelade trots att jag spelade ganska mycket.
Citera
2017-07-20, 22:03
  #30
Medlem
Grailguns avatar
Vissa spel stressar dig, vilket jag tror kan bli skadligt om du sitter för länge. Kände själv av det när jag var utbränd och försökte spela.

I lagom mängder tror jag dock mest det tränar hjärnan.
Citera
2017-07-20, 22:07
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns dock flertal studier som visar på att man inte skadar ögonen av att titta för mycket på TV.

Själv var jag minst lika aktiv, om inte mer, än vad jag spelade trots att jag spelade ganska mycket.

Nej, ögonen tar inte skada, det tror jag inte heller men jag var nog lite otydlig. Menade det som ett exempel på vad folk sa på 80-talet och tidigt 90-tal när jag växte upp.
Citera
2017-07-20, 22:11
  #32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Nej, ögonen tar inte skada, det tror jag inte heller men jag var nog lite otydlig. Menade det som ett exempel på vad folk sa på 80-talet och tidigt 90-tal när jag växte upp.
Jaha. Ja, jo. Det trodde ju inte mina föräldrar på. Dom är å andra sidan i olika stor utsträckning intresserade av spel och teknik så där i allmänhet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback