2017-07-20, 11:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Hedersvåld omfattar visst oskyldiga barn. Aspekten "heder" i våldsdåd tillskrivs hot och våld när det sanktioneras av en utvidgad krets kring gärningsmannen och offret.

Ja, ungefär. Eller om inte sanktioneras så iaf får klartecken eller ses som OK. Jag tror inte att GM fått släkten med sig i att döda de tre barnen. Tvärtom, om kvinnan anses göra att GM:s heder får sig en törn så torde barnen var ett argument för att så att säga skrida till verket – med syftet att förhindra att deras heder skadas.
Citera
2017-07-20, 11:35
Medlem
Softices avatar
Riktigt tragiskt och ledsamt oavsett orsak och vem som gjort vad. Ingen ska behöva dö så.
Gårdsten har en hel del invandrare , liksom hela Angered. Tror dock att Gårdsten varit lugnt ett tag.
Citera
2017-07-20, 11:37
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Hedersvåld omfattar visst oskyldiga barn. Aspekten "heder" i våldsdåd tillskrivs hot och våld när det sanktioneras av en utvidgad krets kring gärningsmannen och offret.

Den här sortens brott händer även i icke-hedersrelaterade kulturer.
Ibland är det en psykiskt sjuk mamma.
Tro mig, jag är verkligen en motståndare till multikultur men detta kan ha varit något annat än heder.
Citera
2017-07-20, 11:38
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Tror detta är mamman.

"Ren*ta Czeslawa Korn*cka, 36
Lindgården 33 lgh 1001 Angered"

* a

Gift med en Lu*asz *rystian *ornac*i

* = K

Möjlig GM då kanske?
Citera
2017-07-20, 11:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
-

Hon fyller år idag.
Citera
2017-07-20, 11:42
Medlem
Softices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hon fyller år idag.

Men hua. Låter riktigt groteskt :/
Citera
2017-07-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedSavina
Kan ju vara ett barn

I tidningarna står det att det var en man som befann sig i trappuppgången.
Citera
2017-07-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det ska ligga i Angered. Det enda jag känner till om Angered är att bröderna Birro kommer därifrån. Och att området tagit emot många invandrare genom åren. Miljonprogramsområde antar jag?
Ok, tack! Hemskt, blir så illa berörd när det handlar om barn.
Citera
2017-07-20, 11:46
Medlem
Det finns väl i princip bara 3 möjliga gärningsmän.

1. Barnens biologiska far.
2. En eventuell ny relation som kvinnan haft.
3. Kvinnan själv, dvs ett utvidgat självmord.

Att det skulle vara någon annan gärningsman är mindre troligt. Skulle tro på 1 eller möjligen 3, risken för 2 är inte speciellt stor men kan förekomma. Känns som ett enkelt brott att lösa och polisen har nog löst det redan i morgon eftermiddag med teknisk bevisning och allt.
Citera
2017-07-20, 11:46
Medlem
Troians avatar
Bild på avspärrningarna:

http://www.vg.no/nyheter/branner/tre-barn-og-kvinne-doede-etter-brann-mistenker-drap/a/24100888/
Citera
2017-07-20, 11:47
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så Sd jag är, så måste jag ändå upplysa dig om att det händer i svenska familjer också. Detta scenario är verkligen något som - som mångkulturförespråkarna brukar säga - ser likadant ut i alla kulturer i hela världen. Det som är speciellt för Mellanöstern är HEDERSVÅLDET, och DET kan det inte vara fråga om här. Hedersvåld innefattar nämligen inte oskyldiga barn.

Visst har det hänt i helsvenska familjer också men inom grupper med hederskultur är det vanligare. Många invandrar män flippar ur totalt då kvinnan får vårdnaden om barnen, rätten till hälften av det gemensamma hemmet och inser inte att lagarna vid Svensk bodelning är väldigt mycket annorlunda än vad de är vana vid.

En Svensk man vet oftast om de Svenska reglerna och principen för bodelning och vårdnads frågor. För många invandrare kommer detta som en chock då det inom många kulturer är mannen som går "vinnande" ur en skilsmässa, inte kvinnan.

Detta kan förorsaka våld i högre utstreckning speciellt då mannen "förlorar ansiktet" inför släktingar och vänner inom sin kultur.
Citera
2017-07-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det finns väl i princip bara 3 möjliga gärningsmän.

1. Barnens biologiska far.
2. En eventuell ny relation som kvinnan haft.
3. Kvinnan själv, dvs ett utvidgat självmord.

Att det skulle vara någon annan gärningsman är mindre troligt. Skulle tro på 1 eller möjligen 3, risken för 2 är inte speciellt stor men kan förekomma. Känns som ett enkelt brott att lösa och polisen har nog löst det redan i morgon eftermiddag med teknisk bevisning och allt.

Men polisen säger ju att även kvinnan hade skador på kroppen som inte hade något med branden att göra. Med tanke på barnens unga ålder så tvivlar jag starkt på att det var dom som orsakade dessa skador i självförsvar. Så jag tror man kan utesluta nummer 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in